Google Nest Hub
Google heeft, net zoals Lenovo, zijn eigen slimme schermen met de Google Assistent. De Nest Hub is inmiddels betrokken geweest bij meerdere beveiligingsincidenten. Meest recent heeft een gebruiker van een Nest Hub via Reddit gerapporteerd dat er plots beelden van andermans Nest-deurbel op het slimme scherm verscheen. Er zou geen Nest Hello-deurbel aanwezig zijn bij de persoon in kwestie en de gebruiker kent ook geen ‘personen in de nabije omgeving met een Nest Hello’. In eerste instantie dacht de vrouw van de Redditor zelfs dat het ging om een ‘reclame van Nest’ over zijn eigen deurbel.
Googles Nest Hub is officieel in België en Nederland te koop
Na het rapporten van de bug, kreeg de Redditor de vraag om via Direct Messages het probleem af te handelen. Aldaar werd gevraagd om de Nest Hub aan Google te sturen, zodat ze onderzoek konden uitvoeren naar de toedracht van de informatieverwisseling. Een Google-woordvoerder liet sindsdien weten dat er gewerkt werd ‘aan een oplossing voor het probleem’. Wanneer een update zou volgen om het probleem op te lossen, was nog onbekend. In een update van de Reddit-post staat inmiddels dat Google aan de Redditor heeft laten weten ‘dat het probleem is opgelost in een recente update’.
Verwisseling
Informatie over deze update is via de Redditor naar buiten gekomen: Google heeft publiekelijk geen reactie afgegeven over de problemen met de Nest Hub. Het is daarmee onbekend in hoeverre dit een wijdverspreid probleem was, of dat er slechts in enkele gevallen beelden zijn verwisseld. Of het er één of meerdere waren, maakt niet veel uit voor de ernst van de zaak. Zulke beveiligingsbeelden dienen beschikbaar te zijn voor de eigenaar van de Nest Hello-deurbel, niemand anders. Nest is overigens al eens eerder betrokken geweest bij een beveiligingsincident, toen oude eigenaren van een Nest Cam bij de nieuwe eigenaren mee konden kijken.
Beelden van de Nest Hello waren plots op andermans Nest Hub zichtbaar
Googles slimme Assistent is ook niet zonder kleerscheuren door de privacytesten gekomen. Xiaomi’s beelden waren plots voor andere mensen inzichtelijk. Google sloot Xiaomi zelfs voor korte tijd af van zijn slimme assistent. Het is onbekend of het probleem werd veroorzaakt door een verwisseling bij het Chinese bedrijf of bij de zoekgigant. Het is in ieder geval duidelijk dat er geen waterdicht systeem bestaat – tenzij je de beelden op je eigen, beveiligde server kan plaatsen. Maak jij zelf gebruik van een slimme toepassing in huis? Wat vind je van de gebeurtenis? Laat het ons weten in de reacties onderaan het artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Nee hoor, geen behoefte aan extra camera’s en microfoons in/om het huis.
En ik zou graag aan apps de toegang tot de camera en microfoon van mijn smartphone ontzeggen, wanneer ik ze niet actief gebruik. Die functie hoort allang stevig verankerd te zijn in het besturingssysteem en niet iets waar je voor op zoek moet naar third party apps die hopelijk misschien betrouwbaar zijn.