Samsung Galaxy S25: Nu met Galaxy Tab S6 Lite!

Google komt met AI-modus voor zoekmachine

Wesley Akkerman
Wesley Akkerman
6 maart 2025, 11:06
2 min leestijd

Google heeft laten weten dat de zoekmachine van het bedrijf in de toekomst mag rekenen op meer AI-mogelijkheden. Niet alleen worden de AI Overviews verder uitgerold naar meer soorten zoekopdrachten, ook komt de advertentiegigant met de AI-modus.

Lees verder na de advertentie.

AI-modus in Google Zoeken

De nieuwe AI-modus biedt gebruikers toegang tot een chatbot, die direct in de zoekmachine gebouwd zit. Je zou dit systeem het beste kunnen omschrijven als een alternatief op ChatGPT Search, die een soortgelijke ervaring aanbiedt.

Lees verder na de advertentie.

Op moment van schrijven bevindt de AI-modus zich nog in de testfase. De mode is bovendien alleen beschikbaar voor mensen met een Google One AI Premium-abonnement en ook die mensen moeten de mogelijkheid zelf activeren binnen het experimentele Labs-onderdeel. AI-mode werkt een beetje hetzelfde als AI Overviews. Je voert een zoekopdracht uit en de zoekmachine formuleert een respons op basis van kunstmatige intelligentie. Het antwoord is gebaseerd op alle informatie die beschikbaar is binnen de zoekindex, ongeacht het onderdeel dat je gebruikt (zoals web, afbeeldingen, nieuws, et cetera).

Het kan zijn dat het antwoord links bevat naar externe bronnen, maar in principe moet de ervaring overkomen zoals je die nu al tegenkomt in Google Gemini. Als je daar een vraag stelt, kan het ook zijn dat je externe links aangeboden krijgt voor meer informatie. Het verschil tussen Gemini en de bot van Google Zoeken is dat de laatstgenoemde echt neergezet wordt als een zoekmachine. Daardoor heeft die toegang tot meer realtime-data dan Gemini.

Lees verder na de advertentie.

Met deze stap lijkt het er steeds meer en meer op dat Google afstapt van het (verdien)model ‘linken naar andere websites en content’. Robby Stein, medeverantwoordelijk voor Google Zoeken, zegt dat dat niet het geval is. “We zien dat mensen met AI Overviews de context krijgen, en dat ze doorklikken. En wanneer ze doorklikken en naar websites gaan, blijven ze langer op die websites. Ze zijn waarschijnlijk betere klanten van die websites, omdat ze al met context binnenkomen. Hij zegt dat hij hoopt dat AI Overviews en AI Mode nieuwe mensen naar Google brengen voor nieuwe dingen, in plaats van hun bestaande gedrag te kannibaliseren.

Wat vind jij van de AI Mode van Google Zoeken? Laat het weten in de reacties.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!