Google ontpopt zich in de Verenigde Staten tot een autoverkoper. Ben je op zoek is naar een auto en is dat specifiek model in de buurt beschikbaar? Dan verschijnen nieuwe en tweedehands wagens in een lijst met auto-advertenties van Google. We leggen uit hoe het werkt.
Auto’s in Google
Online verkoop is ontzettend belangrijk geworden, dat weet ook Google als geen ander. Google heeft in de afgelopen jaren sterk ingezet op Google Shopping voor de verkoop van allerlei producten. Shopping kreeg zo’n prominente plaats in de zoekresultaten dat het bedrijf in de EU een monsterboete van 4,3 miljard euro moest slikken wegens machtsmisbruik. Het volgende punt op Googles verlanglijstje: auto-advertenties.
Google test momenteel bij de eerste gebruikers in de VS een systeem waarbij autodealers zelf auto-advertenties kunnen aanmelden voor in de zoekresultaten van Google. Dat werkt via het bedrijfsprofiel van Google. Zolang het voertuig maar over een frame- of chassisnummer beschikt, kunnen auto- of motorverkopers het aanmelden. Verder geven ze nog meer informatie over het voertuig en dan is hun zoekertje klaar om gevonden te worden.
Zo zoek je naar auto’s
Dat werkt als volgt. Een Google-gebruiker zoekt een specifiek automodel in de zoekresultaten. Als die auto bij hem in de buurt wordt verkocht volgens een of meerdere auto-advertenties, dan verschijnt dat in de nieuwe widget voor auto’s bovenin de zoekresultaten. Geïnteresseerde kopers kunnen vervolgens gaan filteren, onder meer op basis van de prijs, het model, kilometers op de teller en de leeftijd van de auto’s.
Zodra je op één van de zoekertjes tikt, dan krijg je de standaard informatie te zien, die je verwacht van platformen zoals Gaspedaal.nl en Autoscout24. Je ontdekt een overzicht van alle informatie over de auto, inclusieve foto’s en de volledige lijst met opties. Google laat je ook makkelijk naar de autoverkoper in kwestie bellen, je kan zijn website bekijken of naar naar het bedrijf navigeren.
Auto’s kopen in Nederland en België?
Op dit moment gaat het nog om een test van de functie, maar er is al wel een supportpagina actief die autoverkopers in de VS wegwijs maken in de mogelijkheden van de nieuwe functie.
Dit lijkt in feite een feature dat ook relatief snel naar meer landen kan worden uitgebreid, omdat er weinig regio- of taalgebonden factoren zijn, die de uitrol vertragen. Of en wanneer je ook bij ons auto’s zal kunnen kopen in de zoekresultaten, is nog niet bekend.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Nog even en dan legt Funda ook het loodje. ?
Google krijgt teveel macht lijkt mij.
Andere bedrijven meten het wel via Google aanbieden, dus als zij het niet doen…