Google Duplex

Lees verder na de advertentie.
Google Duplex is een dienst die de wereld deed verstommen tijdens Google I/O dit jaar. Je kan je slimme Assistent vragen om zaken zoals restaurants en kapperszaken op te bellen om een reservering en afspraak te maken op een door jou aangegeven tijd. Assistent sprak tijdens een demo, met heldere scherm, en gebruikte menselijke intonatie en tussenpauzes tijdens het spreken.
Google vertelde ons da Duplex een lange termijnproject is, maar toch lijkt het erop dat de technologie op dit moment al klaar is om in een eenvoudige versie te worden uitgerold. Eerder rolde Google in de Verenigde Staten ook al een feature uit die gebaseerd is op Duplex, genaamd Call screen. Je kan daarmee het omgekeerde, namelijk de Assistent telefoontjes laten beantwoorden in jouw plaats.
Restaurantreserveringen
Voorlopig is Google Duplex alleen beschikbaar voor Google Pixel-gebruikers in de Verenigde Staten. De functionaliteit die deel uitmaakt van Assistent werkt bij een selecte testgroep en je kan voorlopig alleen nog maar restaurantreserveringen maken. Testgebruikers moeten dus voorlopig nog zelf naar de kapper bellen.
Als je een restaurant wil reserveren voor je Assistent, vraag je simpelweg: “Hey Google, make a restaurant reservation”. Vervolgens verschijnt een lijst van restaurants in de buurt. Je kan ook een plaats vermelden bij de opdracht. Anderzijds kan je ook naar een specifiek restaurant vragen in je Assistent en vervolgens verschijnt onderaan de optie “Request a table there”.
Helaas werkt de feature nog niet voor elk restaurant ook al is er een telefoonnummer van de zaak beschikbaar. Google maakte tijdens I/O bekend dat zaken in hun Mijn Bedrijf-account kunnen aanduiden dat ze geen telefoontjes via Duplex willen. Vermoedelijk is dat dan ook de reden waarom de feature niet altijd werkt.
De taak verduidelijken
Als je een restaurant hebt gekozen, gaat je Assistent nog een aantal voor de hand liggende details vragen. Eerst moet je doorgeven voor hoeveel personen je wil reserveren. Voorlopig kan je een reservering voor maximaal 10 mensen maken, anders zegt Assistent dat hij niet kan reserveren. Vervolgens vraagt Google wanneer je wil gaan eten. Je kan antwoorden met een specifieke datum of gewoon “vrijdag”.
Google vraagt je een tijdstip en vervolgens geef je aan hoe laat je wil reserveren, bijvoorbeeld om 18:15 uur. Je geeft ook steeds een tweede optie door, namelijk een tijdsperiode die voor jou acceptabel is voor wanneer 18:15 uur niet mogelijk is voor het restaurant, bijvoorbeeld: “Tussen 17 uur en 19 uur”. Google kan ook reserveringen maken voor de komende maanden, maar voor pakweg 2021 is niet mogelijk.
Google vraagt vervolgens met welk telefoonnummer gereserveerd mag worden, en standaard geeft Google je eigen telefoonnummer door, maar je kan dus ook bijvoorbeeld dat van een vriend doorgeven met wie je gaat eten. Ten slotte overloopt Google nog alle doorgegeven gegevens, en je moet bevestigen dat alles correct is voordat Google telefoneert. Als een restaurant gesloten is, kan Google alsnog proberen te bellen.
De reservering opvolgen
Je krijgt nu een scherm met reserveringen te zien die geplukt zijn uit Google Agenda en Gmail, samen met de reservering die nu via Duplex wordt gemaakt. Er verschijnt ‘Bezig’ bij de reservering die Google momenteel voor je in orde brengt. Als je de reservering aantikt, kan je alle details van de reservering bekijken en je kan ook annuleren. Als je een reservering halverwege annuleert kan je dat restaurant voor de rest van de dag niet meer bellen via Duplex.
Volgens Google zullen 4 van de 5 taken die je aan Duplex geeft op dit moment slagen, en Amerikaanse media die al met de technologie aan de slag konden, lijken dat te bevestigen. Op YouTube vind je filmpjes waarbij het gesprek gefilmd werd vanuit het standpunt van een restaurant. Onderaan dit artikel kan je zo’n video van Venturebeat bekijken.
Bijna menselijke conversatie
Net als bij de demo tijdens I/O klinkt de Google Assistent bijna menselijk bij een gesprek. Google gebruikt daarvoor zijn WaveNet Audio-processing waarbij kunstmatige intelligentie via neurale netwerken getraind werd om zo meer menselijke variaties in de taal van Assistent aan te brengen.
Scott Huffman, vice president of engineering voor de Google Assistent zegt dat dergelijke natuurlijke conversaties ook een voordeel hebben. Mensen zijn meer geneigd om de telefoon neer te leggen wanneer een stem te artificieel klinkt. Google geeft ook telkens aan dat je met een geautomatiseerde stem praat. Duplex neemt ook pauzes of worden woorden herhaald om zo tijd te winnen zodat de AI een gepast antwoord kan berekenen.
Beschikbaarheid
Duplex is een langetermijnproject, maar het is goed om te zien dat Google mooi op schema zit met de technologie en dat ze nu al in een beperkte vorm kan worden uitgerold naar gebruikers. Graag zien we de technologie ook beschikbaar worden voor andere afspraken. Het is nog niet duidelijk hoe lang het zal duren alvorens we Duplex in Nederland zien verschijnen. Veel zal afhangen hoeveel tijd het kost om de neurale netwerken van Assistent te trainen zodat ook de Nederlandse stem natuurlijker klinkt.
Via: Venturebeat
App niet meer beschikbaar
com.google.android.apps.vega
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Zolang die Assistant niet gewoon elke manier van formuleren begrijpt is het voor mij nog niet volwassen genoeg. Als ik al die formats moet gaan onthouden dat is niet praktisch.
“Hey Google ik wil volgende week vrijdagavond rond 19 uur gaan eten met 4 personen bij de Italiaan in … kun je een reservatie voor me maken?”