Google Discover was een van de laatste plekken binnen de Google-app die nog vrij was van kunstmatige intelligentie, maar dat gaat binnenkort veranderen. Google Discover, de nieuwslijst die je ziet als je op de Google-app kijkt (of bij sommigen: naar rechts swipet op je homescherm), gaat artikelen vast samenvatten met AI.
Lees verder na de advertentie.
AI binnen Google Discover
Het is weer een nieuwe manier voor Google om mensen sneller te informeren, maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat mensen niet meer zo snel naar het medium dat de informatie daadwerkelijk brengt doorklikken. De AI Overviews en AI Mode zijn soortgelijke functies binnen de Google-app en de Google-zoekmachine op het web. Er wordt wel aan een bronvermelding gedaan, en zeker binnen Discover is die nog steeds groot en magazine-achtig, maar de samenvatting weet je al dankzij de kunstmatige intelligentie.
Lees verder na de advertentie.
Je zag voorheen het logo en de naam van de website waar het nieuws vandaan komt altijd linksboven staan,maar nu staan daar meerdere iconen omdat er meerdere sites worden gebruikt om deze samenvatting te maken. Als je erop tikt, dan krijg je een pagina te zien met daarop al die artikelen waarop de AI zijn samenvatting heeft gebaseerd. Het werkt dus redelijk hetzelfde als AI Overviews, ook bekend als AI Overzicht.
Je krijgt een samenvatting voorgeschoteld van de AI die drie zinnen lang is. Daarna volgt er een soort verder lezen-gedeelte. Google benadrukt nog wel dat de samenvatting is gegenereerd met AI en dat het fouten kan maken. Verder zie je er een afbeelding bij staan die Google van het eerste artikel dat het vond over dit onderwerp leent. Dat is op zich hoe het ook was. Wel heeft Google de naam van de publicatie verkleind.
Lees verder na de advertentie.
Kleine samenvatting, grote verandering voor het internet
Om het te kunnen testen heeft Google ervoor gekozen om de samenvatting naast het artikel te zetten binnen Discover. Zo is het nog niet helemaal over en kan worden getest of mensen nog steeds wel op de link klikken, of toch helemaal niet meer. Ook laat het hiermee zien dat AI de boel niet helemaal overneemt, al zullen sommige mensen zeggen dat dat slechts een kwestie van tijd zal zijn.
Een grote verandering dus binnen Discover, waardoor je de informatie sneller krijgt voorgeschoteld. Het betekent echter ook dat websites waarschijnlijk minder kliks krijgen en dat kan desastreuze gevolgen hebben voor het voortbestaan van die website, maar dus ook voor de uiteindelijke kwaliteit van de informatie die in Discover terechtkomt.
Het wordt nu nog getest: wanneer het naar de stabiele versie van Google komt, is nog afwachten.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten