“Weer een meeting overleefd die ook een e-mail had kunnen zijn.” Het is inmiddels een gevleugelde uitspraak, want waar we pre-corona al vonden dat we vaak loze meetings hadden, is dat sinds de pandemie alleen maar meer geworden. Wil je bij je collega’s een punt maken, of houd je gewoon van statistieken? Google Agenda laat je nu weten hoeveel tijd je verliest in meetings.
Tijdsinzichten
Google Agenda bood al een mogelijkheid om te zien hoeveel tijd je ergens aan kwijt bent, maar nu kun je ook bepaalde events categoriseren met gekleurde labels. Kleur geven aan je agenda is sowieso handig om bijvoorbeeld werk en privé uit elkaar te houden, maar straks kun je dus ook specifieke meetings labelen om aan het einde van de week, maand of jaar te zien hoeveel tijd je daar die periode aan besteedde.
Binnen ‘Tijdsinzichten’ kun je nu van specifieke events zien hoeveel tijd je in een meeting bent geweest, hoe vaak je een bepaalde meeting hebt bijgewoond en met wie je dan zoals hebt gesproken. Dat kan bijvoorbeeld ook heel handig zijn voor ZZP’ers om vast te stellen hoeveel uur ze aan een bepaalde opdrachtgever hebben gespendeerd. Of projectmanagers: hoe de tijd binnen een bepaald project is verdeeld.
Google Agenda
Google schrijft: “Wij hopen dat je met deze aanpasbare uitsplitsingsfunctie gemakkelijker de tijd kunt bijhouden die je besteedt aan specifieke activiteiten of strategische gebieden, zoals projectwerk, personeelsvergaderingen of vergaderingen met specifieke collega’s en belanghebbenden.“ Deze nieuwe functie staat standaard aan. Wil je het actief gaan gebruiken, dan kun je naar de ‘Tijdsinzichten’ gaan en dan per kleur selecteren. Het is mogelijk om een label toe te voegen en dat label vervolgens op allerlei meetings te plakken voor inzicht.
Heel handig, maar helaas niet voor iedereen. Je kunt het alleen gebruiken met een Workspace-account dat valt binnen: Business Standard, Business Plus, Enterprise Standard, Enterprise Plus, Education Plus en Nonprofits.
Maak jij al vaak gebruik van de tijdsinzichten in Google Agenda? Laat het achter in de reacties bij dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten