Je kunt het vaak als spam ervaren, zo’n nieuwsbrief, maar als je je wil uitschrijven, dan zou het naar de verzender toe in veel gevallen een beetje lullig zijn als je het als ‘spam’ aanmerkt. In Gmail zaten die twee heel dicht bij elkaar: in één zelfs, maar Gmail laat er nu wat meer ruimte tussen.
Uitschrijven-knop
We schreven recent al dat de Uitschrijven-knop binnen Gmail wat prominenter is geworden, maar er is nog meer winst te halen op het gebied van afkomen van mail waar je niet op zit te wachten. Er is echter met die aanpassing nog een verandering naar Gmail gekomen, namelijk de gecombineerde knop om spam te rapporteren en je uit te schrijven. Die twee worden nu uit elkaar getrokken en apart van elkaar vermeld, om te zorgen dat je straks iets niet weg zet als spam, waardoor je het niet meer zo makkelijk ziet.
Het is een lastige kwestie, want als jij iets als spam markeert, dan zal de verzender hier last van hebben. Doen namelijk veel mensen dit, dan kunnen zelfs bekende, gerenommeerde merken in de problemen komen. Hun mail wordt dan vaker en sneller als spam gezien en zo bereiken ze mensen niet meer. Misschien niet jouw probleem, maar waarom zou je dat doen, terwijl je ook gewoon kunt uitschrijven waarbij niemand verder in de problemen komt?
DKIM en DMARC
Vanaf februari 2024 gaat er nog iets veranderen in nieuwsbrieven: als je naar meer dan 5.000 Gmail-adressen per dag een mail stuurt, dan moet je een optie toevoegen aan de mail waardoor mensen via één klik kunnen uitschrijven. Dat scheelt weer vragen als ‘weet je het zeker’ of ‘wil je niet pauzeren’, en in sommige gevallen zelfs moeten inloggen (wat echt niet oké is). Bedrijven die bulkmails sturen moeten ook de mail authenticeren door DKIM te gebruiken, waarbij het ‘verzendadres’ moeilijker is om na te doen. DMARC (de officiële logo’s en blauwe bevestigingsvinkjes) moeten ook van de partij zijn. Zo herken je makkelijker dat een e-mail van Wehkamp komt, in plaats van Wekhamp.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Gmail is als mail product echt rampzalig. Alleen microsoft die iedereen in zijn one drive omgeving drukt met mail, vind ik nog erger. Laat die tech reuzen met hun tengels nu eens van mijn persoonlijke mail archief afblijven en oom van mijn andere persoonlijke data.
Bol.com is toch het meest verraderlijke koopplatform. De kans op spam en phishing is mega groot na online aanschaf van artikelen. Zeer irritant.