Fairphone stopt met zijn smartphone-abonnementen. Het Nederlandse telefoonmerk bood sinds 2022 het Easy-abonnement aan. Gebruikers konden maandelijks betalen voor een Fairphone 4. Ging deze stuk, dan kon de smartphone worden vervangen of gerepareerd. Het bedrijf heeft nu ervoor gekozen om dit verdienmodel stop te zetten.
Fairphone Easy-abonnement stopt
Het abonnement gaat verdwijnen. De reden daarvoor is dat er te weinig interesse binnen de doelgroep is. Pers en consumenten waren lovend over het concept om maandelijks te betalen voor een smartphone. Toch bracht het maar weinig abonnees.
Het abonnement had een aantal extra’s. Wanneer je een schadevrij jaar had met je Fairphone 4, kreeg je korting op het maandelijkse bedrag. Dat zou ervoor zorgen dat consumenten zuiniger omgingen met hun Fairphone. Bij de lancering van het Easy-abonnement zei Fairphone dat ‘de wereld een nieuw businessmodel nodig heeft’.

De bevindingen van Fairphone
Fairphone heeft zelf een aantal oorzaken genoemd waardoor het Easy-abonnement niet aangeslagen is. Zo wordt gedacht dat consumenten de totaalprijs van een abonnement vergelijken met de aanschafprijs van een Fairphone 4. Daarbij heeft de consument vervolgens niet gekeken naar de reparatiekosten die er eventueel bij komen.
Ook zegt Fairphone te laat te zijn geweest met het aanbieden van een upgrade naar de Fairphone 5 voor abonnees. Dit had een manier kunnen zijn om deze aan het merk te kunnen binden. Verder zegt Fairphone dat een smartphone een te persoonlijk item voor de meerderheid is en dat consumenten deze liever als eigendom hebben.
Het idee van een smartphone huren of via een abonnement nemen is niet per se uniek. Zo biedt een Duits bedrijf genaamd Grover ook smartphone-abonnementen aan, naast abonnementen voor een Apple MacBook of een Nintendo Switch. Net als Fairphone zegt het bedrijf de gadgets te verhuren om bewustwording en duurzaamheid te stimuleren.
Zou jij een smartphone via een abonnement willen gebruiken of betaal je liever direct de prijs voor een volledige gadget? Laat het ons weten in de reacties!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Hoezo reparatie kosten, ik heb nog nooit een telefoon hoeven laten repareren.
Het begin van het einde.
Zeker nu Samsung & Google 7 jaar ondersteuning geven wat software betreft. Heb je ook gelijk een veel beter en constanter update beleid en betere smartphones.