Black Friday Weeks bij Teufel met kortingen tot 42 procent!

Facebook verzamelt nu ook je fysieke gedrag voor adverteerders

Sebastien Marien
Sebastien Marien
8 maart 2021, 12:01
2 min leestijd
Facebook verzamelt nu ook je fysieke gedrag voor adverteerders

Lees verder na de advertentie.

Facebook gaat de gedragingen en emoties van mensen analyseren om die om die te gebruiken voor doelgerichte advertenties. Dat kan het bedrijf door middel van zijn Oculus virtual reality (VR)-headets. Het is nu een vereiste om op zo’n VR-bril in te loggen met een Facebook-account en je gegevens te delen.

Oculus en Facebook

Facebook heeft een nieuwe manier om gegevens van gebruikers te koppelen aan gepersonaliseerde advertenties. Gebruikers van de nieuwe Oculus Quest-headet zijn vanaf 2023 verplicht om in te loggen met een Facebook-account. In een support-sectie van Oculus maakt Facebook ook bekend dat het gegevens van VR-activiteit gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden, dat heeft het Financieele Dagblad opgemerkt.

Nadat je bent ingelogd op de nieuwe Quest 2 kan Facebook alle informatie over je fysieke gedragingen verzamelen, zoals: je lichaamshouding, gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Op die manier kan Facebook meer afleiden over de emotionele stemming waarin gebruikers zich bevinden. Dat kan erg waardevolle informatie zijn voor Facebook om te gebruiken voor zijn doelgerichte advertenties. Er is ook geen manier om ervoor te kiezen dat de gegevens niet worden verzameld.

De Oculus Go

Onafhankelijkheid kwijt

Oculus maakt sinds 2014 deel uit van Facebook, maar volgens medeoprichter Palmer Luckey zou zijn bedrijf onafhankelijk van facebook blijven werken. Het zou ook geen vereiste worden om in te loggen met een facebook-account. Daar komt dus binnen twee jaar verandering in. Oculus is ondertussen ook geen apart bedrijf meer en het wordt nu intern beschouwd als een divisie binnen Facebook.

Volgens een onderzoek in 2020 van het marktonderzoeksbureau IDC heeft het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg een marktaandeel van 39 procent in de wereldwijde VR-markt. Facebooks laatste product, de Oculus Quest 2, verscheen in oktober en er zijn inmiddels meer dan een miljoen exemplaren de deur uit, dat weet Superdata. De Quest-reeks heeft als doel om VR toegankelijker te maken voor een groter publiek door de de pc als vereiste voor een virtual reality-ervaring weg te nemen.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

11 maart 2021, 1:59

M. Stinkerberg mijn fysieke gedragingen gaat niemand wat aan

Je reclames en je Oculus kun je daar steken waar je denkt

8 maart 2021, 22:59

Koop toch niks opbasis van reclames?, koop gereedschap in de winkel en me auto bij de autodealer en me cocktails aan de bar….idk wat ze me willen verkopen maar ze gaan niet verkomen?

8 maart 2021, 14:34

Jammer voor de mensen die destijds geloofden in Oculus. ?

8 maart 2021, 13:35

Ik heb hier geen last van…want ik gebruik geen enkel prog.van M.Stinkerberg.

8 maart 2021, 13:32

Facebook wordt toch met de dag more evil. Gebruik maken van iemands gemoedsrust om reclame te tonen die daarbij aansluit om je maar naar de adverteerder te jagen……..

8 maart 2021, 13:21

Alsof Facebook nog niet genoeg wist over je.
Oculus, als je daar nog in zit, knipper 2 keer!!