Facebook heeft GIPHY, het grootste platform voor gif’s, gekocht voor 400 miljoen dollar. Zelf beweert het bedrijf dat het de dienst wil integreren in Instagram, maar zijn er nog andere motieven.
GIPHY-aankoop
Facebook verraste recent de wereld met de aankoop van GIPHY, dat is een bekend platform voor gif’s. Het grootste sociale netwerk van de wereld had 400 miljoen dollar over voor het platform, en meteen kregen we meer te horen over de plannen van Facebook.
Hoewel veel bedrijven er echter voor kiezen om niet meteen in de kaarten te laten kijken, wilde Facebook juist niets aan onze verbeelding overlaten. GIPHY zal beter geïntegreerd worden in de verschillende sociale media-apps van het bedrijf en in het bijzonder in Instagram. Je zal gemakkelijk met gif’s aan de slag kunnen in je directe berichten en in je Stories.
GIPHY-integraties
Ondanks dat Facebook vooral verwijst naar die betere integratie in zijn diensten zijn er wel meer voordelen verbonden aan de aankoop. GIPHY is vandaag al geïntegreerd in veel concurrenten van het bedrijf zoals Snapchat, TikTok en Twitter en Facebook zegt dat de API’s voor een integratie van GIPHY aan andere bedrijven zal kunnen aanbieden. Hoewel het bedrijf naar eigen zeggen geen individuele gegevens wil verzamelen van gebruikers die gif’s toevoegen aan berichten, gaat Facebook wel “patronen van gif-gebruik” vaststellen. Zo krijgt Facebook informatie over het gebruik van gif’s op de verschillende platformen.
De vraag is of elk platform die inzage in gegevens wel accepteert, en er deden al geruchten de ronde dat berichtendienst Signal zijn integratie van GIPHY zal verwijderen. Signal is een app die erg bekend staat om zijn focus op privacy. Het bedrijf ontkrachtte de geruchten omdat het naar eigen zeggen nu al niet accepteert dat bedrijven als GIPHY gebruikersgegevens verzamelen, dat vertelde mede-oprichter Moxie Marlinspike op Twitter. Al is het natuurlijk Facebook dat nu de nieuwe regels bepaalt voor integraties, en het zou in de toekomst een voorwaarde kunnen zijn dat GIPHY gegevens verzamelt als de dienst geïntegreerd wordt.
Privacyzorgen
In dat geval zou je je terecht vragen kunnen stellen bij de manier waarop GIPHY met je privacy omgaat. Facebooks plannen met GIPHY blijft zeker iets om in de gaten te houden, gezien de slechte reputatie van de sociale netwerksite op het vlak van privacybescherming. Facebook is ook niet de enige techgigant die interesse toont in gif-diensten, want in 2018 kocht Google GIPHY’s grote concurrent Tenor voor een onbekende som. Maak jij je zorgen omwille van je privacy bij het gebruik van GIPHY? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
GIPHY: GIFs, Stickers & Clips
Giphy, Inc.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Heb je schrik voor je online privacy…gebruik dan niets van social media. en dus ook Whatsapp niet, want vele mensen blijven maar vergeten dat dit ook facebook is.
Ze zouden beter eens werk maken van een samenvoeging van Instagram, Messenger en Whatsapp zoals ze vorig jaar zegden van plan te zijn
Mensen die FB gebruiken malen sowieso niet om privacy.