Facebook en privacy
Via een bericht op zijn eigen sociaal netwerk laat Mark Zuckerberg weten dat hij de focus van Facebook verlegt van openbare berichten naar privé-communicatie. De laatste is volgens Zuckerberg in opkomst: “Ik verwacht dat de toekomstige versies van Messenger en WhatsApp de belangrijkste manieren worden waarop mensen op Facebook met elkaar zullen communiceren.”
De Facebook-oprichter geeft ook aan dat privacy mensen de vrijheid geeft om zichzelf te zijn zodat zo op een natuurlijkere manier met elkaar kunnen communiceren. Dat is volgens Zuckerberg dan ook de reden dat er sociale netwerken worden gebouwd. Hij ziet ook dat online communicatie zich steeds meer richt op privé-gesprekken op Messenger en WhatsApp, dat geldt ook voor korte verhalen en groepsgesprekken. Mensen zoeken volgens de topman de intimiteit op in één-op-één-gesprekken of kleine groepen. Openbaar je leven op Facebook posten, wordt steeds minder gedaan.
Alle chat-apps op één platform
Messenger en WhatsApp zullen op termijn sneller en eenvoudiger worden maar ook veiliger met privacy daarbij voorop. Dat betekent dat ze beide apps kunnen rekenen op een verbetering in de versleuteling waardoor de verstuurde berichten door niemand kunnen worden gelezen behalve de verzender en ontvanger. WhatsApp is al voorzien van deze end-to-end-encryptie maar Messenger en de chatfunctie van Instagram nog niet. De drie chatdiensten zullen in de toekomst dan ook op één platform draaien, waardoor het mogelijk is om berichten van de ene chatdienst naar de andere te sturen.
Daarnaast zal Facebook data van gebruikers minder lang bewaren en metadata eerder verwijderen. Zo wordt voorkomen dat berichten of media later een probleem kunnen vormen voor gebruikers. Dit heeft uiteraard direct invloed heeft op de inkomsten van het sociale netwerk. Daarnaast gaat Facebook niet langer haar data bewaren in landen die het niet zo nauw nemen met mensenrechten, privacy en vrijheid van meningsuiting.
Opmerkelijke koerswijziging
Deze koerswijziging is opmerkelijk aangezien Facebook de laatste jaren het ene na het andere privacy-schandaal te verduren had waarbij de aantijgingen niet mals waren. Zo werden de privégegevens van gebruikers meerdere malen voor ‘misbruikt’. Ook zouden er gegevens van gebruikers zijn ingezet tijdens de werkzaamheden voor de Trump-campagne in 2016.
Of deze koerswijziging op tijd komt, zal de toekomst moeten uitwijzen. Er is een wereldwijde trend in mensen die Facebook de rug toekeren. In Nederland hebben 240.000 Facebook-gebruikers het afgelopen jaar hun Facebook-account verwijderd. De belangrijkste reden hiervoor, dat bleek uit het onderzoek, is dat gebruikers niet langer vertrouwen hebben in Facebook. Daarnaast verandert het gebruik van sociale media. Instagram groeit bijvoorbeeld nog steeds.
Wat vinden jullie van deze koerswijziging? Is Facebook nog geloofwaardig?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Gaan ze stoppen met reclame ?, o wacht ………
https://www.bitsoffreedom.nl/2019/03/07/vrijheid-zolang-die-vrijheid-maar-facebook-heet/
1 April is vroeg dit jaar…
Als je die apps nu nog steeds gebruikt moet je ook niet klagen, je wilt gewoon vrijwillig belazerd worden. Zelfs je 06 voor beveiliging wordt al ingezet om geld te verdienen. Mark Z. komt nu met een charme offensief om het goed te praten.
Een stap in de goede richting, maar of het op tijd is? Facebook kan best een stap verder gaan als ze privacy zo hoog in het vaandel hebben staan, bijvoorbeeld om end-to-end encryptie in Messenger en Instagram standaard te activeren.
Maar ik denk dat het hun business model te hard raakt, omdat (gebrek aan) privacy en grootschalige dataverzameling hun core business is.
Facebook richtte zich altijd al op je privacy, ze zijn er rijk mee geworden.
Nee echt, Facebook kan roepen wat ze willen maar ik vertrouw ze niet en nooit meer.
Dat er überhaupt nog mensen Facebook gebruiken.
Waarschijnlijk bedoelen ze met Privacy, er voor zorgen dat ze minder snel betrapt gaan worden met het zieke illegaal volgen van iedereen.
En aan wie zouden ze dan je privacy kunnen verkopen?
Ja, ja Facebook wie moet jullie geloven…
Ha! Alsof McDonalds aankondigt zich helemaal op gezonde voeding te gaan focussen.
Zuckerberg ziet dat Facebook minder geld oplevert en denkt nu met de 1-op-1 platforms meer te kunnen verdienen.
Zeggen ze dat niet al een aantal jaar ?
Goed plan, maar te laat vrees ik…
Tenzij ze het echt zo radicaal aanpakken dat ze iedereen ervan weten te overtuigen, zullen ze het beeld over Facebook/Messenger en soms Whatsapp niet veranderen.
Sure
??????????
Geloven ze het zelf?
Really? ???