Facebook maakt een eigen smartwatch , dat blijkt uit geruchten. Het horloge zou een afneembaar scherm hebben met twee camera’s zodat je zonder je telefoon foto’s kan nemen. Het horloge moet volgend jaar in de zomer verschijnen.
Facebook-horloge
Facebook heeft heel concrete plannen om volgend jaar een allereerste smartwatch uit te brengen, dat melden twee anonieme bronnen die betrokken zijn bij het project aan The Verge. Het bedrijf kiest daarbij voor een heel eigen aanpak, namelijk een horloge met een afneembaar scherm.
Op het scherm is alvast een camera in de rand verwerkt, een eenvoudig exemplaar om te videobellen. Als je het scherm dan verwijdert, zit achterop nog een camera-lens die Full HD-video’s maakt en autofocus heeft. Je kan zo foto’s maken zonder dat je telefoon op zak is, en vervolgens deel je ze meteen via Facebooks sociale media-apps.

Zelf de spelregels bepalen
Het is opvallend dat Facebooks horloge een aantal belangrijke taken van een smartphone wil overnemen, namelijk foto’s nemen en die dan online zetten. Maar dat is niet toevallig. Op dit moment is Facebook voor zijn inkomsten erg afhankelijk van Android en iOS. Apple lag al met Facebook in de clinch omtrent de manier waarop het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg gegevens van gebruikers verzamelt voor zijn gepersonaliseerde reclame. De iPhone-maker wil gebruikers straks de mogelijkheid geven om dat soort van reclame af te stoten op iOS-apparaten, en ook Google heeft dergelijke plannen.
Als beide bedrijven straks de geldkraan dichtdraaien, heeft dat grote gevolgen voor Facebook. De smartwatches zouden daarom kunnen dienen als Facebooks eigen platform van waaruit mensen rechtstreeks in interactie kunnen gaan met hun sociale media-apps, en zo kan Facebook zelf de spelregels bepalen rond advertenties.
Budget van 1 miljard
Facebooks ambities op het vlak van slimme horloges zijn al ver uitgekiemd, want het bedrijf is van plan om in 2022 een eerste horloge uit te brengen, en in de jaren die volgen wil het ook nieuw modellen te lanceren. Daarnaast wil het bedrijf met providers werken om het horloge met mobiel internet te laten verbinden via eSIM. Zo kan het volledig onafhankelijk werken van een smartphone.

Facebook heeft een budget van 1 miljard dollar klaar om zijn eerste horloge tot een succes te maken. Voor de software gaat het bedrijf gebruik maken van een aangepaste versie van Android, en dat moet het ook makkelijk maken om derde partijen aan te trekken die apps maken voor de smartwatch.
Geen hardwarefabrikant
Facebook staat niet echt bekend als een hardwarebedrijf. Het heeft wel Oculus onder zijn vleugels, de bekende maker van VR-headsets, maar het is niet bekend hoeveel van die brollen Oculus de voorbije jaren heeft verkocht. Oculus was ook al volop eigen producten aan het uitbrengen alvorens het deel ging uitmaken van Facebook.
Het bedrijf van Mark Zuckerberg zou met zijn eerste horloge iets meer dan een miljoen exemplaren willen verkopen. Dat zijn geen monstergetallen als je weet dat Apple in 2020 zo’n 34 miljoen slimme horloges heeft verkocht. De smartwatch moet omgerekend 328 euro gaan kosten.
Facebook deed 10 jaar geleden samen met HTC een poging om eigen telefoons te maken, maar dat project is op een sisser uitgedraaid. Denk jij dat het bedrijf wel succesvol zal zijn met dit idee voor een slim horloge? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Privacy rovers, neen bedankt. Weer een verdienmodel erbij…
Waarom willen we deze niet? iedereen zit op FB, heeft Insta en gebruikt WhatsApp op een paar eenzame zeurpieten na die denken dat de andere merken niets met hun telefoongegevens doen…..
die nemen we dus niet.
“met afneembaar scherm” Super handig inderdaad ??
nope
Wow, daar zat ik op te wachten…
Over… My…. Dead… Body…
Facebook en smartwatch…laat maar…
Leuk is anders maar zakelijk wel slim.
E-sim erin en ze zijn geen Google of Apple meer nodig.