Netflix gaat in Nederland maatregelen nemen om het delen van accounts aan te pakken. Abonnees die hun accounts met mensen buiten het eigen huishouden kunnen vanaf nu een e-mail daarover verwachten.
Netflix-account delen wordt aangepakt
Netflix heeft altijd een beleid gehad dat het delen van accounts gedoogd, maar sinds dinsdag gaat de streamingdienst strenger worden in de handhaving ervan. In de e-mails worden abonnees eraan herinnerd dat het delen van accounts alleen is toegestaan met mensen die op hetzelfde adres wonen. De e-mail geeft tips over hoe klanten kunnen controleren op welke apparaten met hun Netflix-account is ingelogd.
Een Netflix-account is bedoeld voor één huishouden. Iedereen in dat huishouden kan Netflix overal gebruiken (thuis, onderweg, op vakantie) en profiteren van nieuwe functies, zoals Profiel overdragen en Toegang en apparaten beheren.
Klanten die alsnog hun accountgegevens willen delen met iemand buiten hun eigen huishouden krijgen twee opties aangeboden:
- Draag een profiel over: Iedereen binnen je account kan een profiel overdragen naar een nieuw betaald lidmaatschap.
- Koop een plek voor een extra lid: Voor ‚ 3,99 per maand extra kun je je Netflix-account delen met iemand die op een andere locatie woont.
Een Netflix-huishouden bestaat uit verschillende apparaten die met het internet zijn verbonden op één locatie. Je kunt een Netflix-huishouden instellen via je televisie. Alle andere apparaten die op dezelfde internetverbinding als de televisie zijn aangesloten en je Netflix-account gebruiken, worden automatisch onderdeel van je Netflix-huishouden. Als een gebruiker, die niet tot dit huishouden behoort, probeert toegang te krijgen tot dit Netflix-account, verschijnt er een pop-up met verschillende opties.
Deze maatregel is bedoeld om ervoor te zorgen dat abonnees eerlijk betalen voor het gebruik van Netflix en om het delen van accounts tegen te gaan. Netflix heeft uiteraard te maken met flinke concurrentie, maar zegt dat het ‘flink blijft investeren in een divers aanbod van series en films’. Het platform weet ook dat het door deze maatregel klanten zal verliezen. Dat blijkt uit cijfers in markten waar het nieuwe beleid al is ingevoerd. Netflix gaat ervan uit dat het hier om een kortstondige dip gaat en dat klanten die eerder niet betaalden dit alsnog gaan doen.
Het is belangrijk op te merken dat alleen abonnees die hun accounts met mensen buiten het eigen huishouden een e-mail hierover ontvangen. Naast Nederland kunnen abonnees in zo’n 100 andere landen eenzelfde e-mail verwachten.
Ga jij straks de toeslag betalen voor mensen die op jouw Netflix-abonnement ‘meeliften’? Laat het ons weten in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik snap dat als er meerdere kijkers op verschillende adressen wonen – en dan gaat het niet om uitwonende studenten of een familielid dat sporadisch kijkt – je als provider het tarief daarop afstemt.
In feite heeft de medegebruiker voor gereduceerd tarief een abonnement.
Een nieuw Google mailadres met forwarders aanmaken met je Netflix groep zodat iedereen de code krijgt wanneer dat nodig is.
Ik vraag me daarnaast af of dit ook gevolgen heeft voor VPN gebruik.
Waarom op een nieuw mailadres? Je kan met een regel die Netflix mail toch ook automatisch forwarden?
Hoe jaag je mensen weer terug naar de illegale opties ?
Maak al sen tijdje gebruik van bepaalde apps in combinatie met een Real-debrid sub. Werkt perfect. Ik geef mijn geld verder wei uit aan o.a youtube premium, SoundCloud go+ etc
Sowieso alles in 1 app werkt veel fijner
Yes hier is de piraten boten vloot weer uitgevaren. ?
Ze zoeken het maar uit met hun streamingsdiensten, wat ooit als goed idee begon wordt nu als melkkoe model gebruikt om de gebruiker zo veel mogelijk te laten betalen en er ook nog reclame zooi als verplichting bij te doen. ?
Nee dan is het hier exit voor die diensten, ze hebben hun kans gehad…. ?
Netflix is wel heel dom bezig ze komen ook niet met een abbo voor 1 persoon op 1 apparaat in 4 k hdr voor de zelfde prijs als Disney en Apple. Je bent niet goed bij je hooft om op mobiel of tablet of laptop te gaan kijken als je in hoge beeld kwaliteit en met Dolby Atmos luisteren. Zo moet je dit bekijken wie er nog kijkt in SD of HD. Ben je toch wel van het oude systeem zonder de beste geluid en beeld ik heb het staan dus kom maar met een abbo Netflix voor 1 persoon in 4 k hdr maar niet voor de hoofd prijs niet duurder dan Disney anders houwen ze het maar.
De klant zal een verificatiecode ontvangen. Dan wissel je die uit en is het probleem voor dat moment opgelost of…?
Bye bye?. You won’t be missed ?
Ik wel vanwege de prijs maar ook dat ik dan straks €12 extra kan betalen voor mijn uitwonende kinderen. Ik ben wel gek maar niet zo gek.
Ik zou Netflix vanwege de goede content toch niet willen missen.
Ze controleren het dus via locatie wat ik eruit begrijp maar is dat via ip of wat?
Zie het artikel ?
Ik vind 4 euro extra per maand betalen voor een dochter die op kamers woont elders vanwege studie en werk aan de hoge kant. Omdat ze bijverdient, ga ik haar toch voorstellen een eigen account te nemen. Ik zal t haar deze week voorleggen.
Een zoon die net zo vaak hier is als bij zijn moeder en vriendin. Dat wordt dus vaak een verificatiecode uitwisselen.
edit: Ik krijg toevallig net een melding dat mijn account op een nieuwe locatie wordt gebruikt (bij de vriendin dus. 😉 ).
Ik heb b.t.w. nog geen bericht gehad over de nieuwe regels.
Je krijgt de mogelijkheid om het gebruik van je familieleden op een andere lokatie te authoriseren. Dat gaan we doen… denk ik.
Ik ga er zeker niet meer voor betalen, omdat we al dik betalen voor vier gebruikers op dit adres, waar we er maar drie van gebruiken.
Ga je voor €3,99 je zoon op jouw account zetten of vraag je hem om zelf een account aan te maken?