Tablets
Volgens Eric Schmidt ligt de toekomst van de bladen niet meer in het papier maar in de digitale wereld. Tot zover is dat natuurlijk een inkoppertje want het gaat al jaren achteruit in de print-industrie, volgens deze cijfers zijn de oplages in 2012 ook weer flink gedaald.
De kranten en magazines zullen op zoek moeten gaan naar een andere drager voor de content die ze bieden, want papier is uit. Volgens Schmidt krijgen we binnenkort “tablet-achtige” apparaten waarop we deze content zullen gebruiken, of consumeren zoals ze dat zo mooi zeggen. Volgens de Google topman ligt de toekomst van de magazines dus bij de tablets, hij denkt dat de extra mogelijkheden die je met de sensoren en de internetverbinding hebt veel extra’s kunt toevoegen aan het magazine.
De Augmented Reality-techniek van bijvoorbeeld Layar zit daar tussenin, want zij brengen de digitale wereld naar het papieren magazine toe. Androidworld heeft ook al eens geëxperimenteerd met Augmemted Reality in het magazine dat we wel eens uitgebracht hebben.
Magazines op de tablet
Wanneer we het bovenstaande zo lezen is het gek dat de digitale uitgaven van de verschillende bladen slecht of totaal niet aanslaan. Je zou zeggen dat de adverteerders staan te springen om interactieve advertenties te plaatsen waarmee ze de consument kunnen verleiden tot een aankoop. Maar wanneer het publiek wegblijft heeft het ook geen zin om te adverteren. Als we naar het lijstje uitgaves kijken in dit artikel zien we er gemiddeld net 10% van het aantal abonnementen zijn magazine digitaal afneemt.
Waarom blijven de mensen dan weg? De meningen daarover zijn verdeeld, hoewel de diverse edities schitterend zijn opgemaakt en erg interactief zijn spreekt het de mensen niet aan. Dat zou ten dele zijn omdat magazines als oude media worden gezien, je hebt het nieuws toch al gelezen? Daarbij is een magazine eigenlijk een applicatie en onderzoek heeft aangetoond dat de gebruiker per dag maar 8 applicaties gebruikt en daar is geen plek bij voor de magazines.
Er is duidelijk ‘iets’ dat de consument weerhoudt van het kopen van een magazine op een tablet. Ow.. daar hebben we het al..’kopen‘ daar zou het probleem wel eens kunnen liggen. Toen ik vandaag vroeg via Twitter waarom de magazines op de tablets zo slecht verkochten kreeg ik veel antwoorden zoals het onderstaande.
@dim omdat print op tablets niks toevoegt aan internet rubrieken. En die zijn gratis.
— D. S. (@dksluis) October 24, 2013
De algemene gedachte is dat alles dat we willen lezen toch al op de verschillende website staat en die zijn gratis. Betalen voor iets op internet dat ziet niemand zitten, internet is gratis. Dat alles op internet gratis is of moet zijn is overigens ook een achterhaald begrip, maar daarover een andere keer meer.
Eric Schmidt, magazines, tablet en Google Play
Weer even terug naar de uitspraken van Eric Schmidt tijdens een congres dat eigenlijk niet tot zijn vakgebied hoort. Ik geloof heilig dat deze Google BoBo daar niet zomaar stond en dat het allemaal te maken heeft met het Google Play-evenement dat vanavond/vannacht gehouden zal worden in de Verenigde Staten.
Velen denken dat er vanavond gesproken zal worden over Android 4.4 en de Nexus-toestellen maar op de uitnodiging is daarover niks over terug te vinden. Daarbij komt dat de bijeenkomst niet live uitgezonden zal worden en dat is ook al een indicatie van het feit dat er geen grote onthullingen zullen zijn.
Ik (en de rest met mij) denken dat we vanavond gaan praten over nieuwe toevoegingen aan Google Play. Afgelopen maandag schreef Claudia al over de ontdekking van Newsstand in de code van de Google Play Store. Het zou zomaar eens kunnen dat we vanavond gaan lezen over de (hernieuwde) uitrol van Newsstand wat eerder bekend stond als Play News.
Nu is de vraag, hoe staan jullie tegenover magazines op een tablet. Zou jij betalen voor de Donald Duck op je tablet of een uitgave van Androidworld Magazine?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Voor bepaalde tijdschriften zou ik wel willen betalen.
Zeker als daar via klik nog achtergrond info te halen is.
Maar liever niet met opvallende en nadrukkelijke reclame.
Het probleem is dat het hem allemaal zo lang duurt tegen dat wij in de lage landen een volledige Google ervaring krijgen, in Amerika of Azi?unnen veel dingen al jaren, kijk maar naar 4g internet, als we hier deftige 3.5g hebben zitten ze in de rest van de wereld al met 5g dekking!
Digitale magazines lijken me ideaal. Makkelijk terug zoeken, veel bladen mee, weinig gewicht. Op elk moment een blad aanschaffen, zonder dat je naar de winkel gaat. Maar de hardware is er nog niet echt voor naar mijn mening. Een ereader leest veel natuurlijker en rustiger voor je ogen maar er is geen echte ereader met e-ink in kleur. En dat is jammer.
Het enige wat ik in Nederland nog verwacht is Google Magazines! Dit omdat dan sneller een magazine zal kopen dan in de winkel(doe ik nooit). Ben benieuwd…
Ik lees al tijden de krant op mijn tablet. Alleen in het weekend bij een uitgebreid ontbijt hoort heb ik nog de papieren krant. En het scheelt ook nog in de kosten. De gratis nieuwsbronnen op internet blijven toch voornamelijk oppervlakkig.
Magazines lees ik het liefst op mijn tablet en die koop ik los als het een interessant nummer is.
Krant is oud nieuws. Al gelezen dag ervoor op internet. Internet aanbod moet goedkoper. All in one app zou handig zijn. Sommige producten hebben op een gegeven moment hun tijd gehad. De krant is er daar over niet al te lange termijn een van.
Daarnaast is de huidige consument minder gebonden aan 1 merk en wil dus ook die vrijheid houden om verschillende content makers te gebruiken.
Ik lees graag Engelstalige Linux tijdschriften. Kosten bij de AKO € 15. Voor € 5,99 kan ik ze ook lezen op mijn tablet. En als er een nieuwe tablet komt wordt alles weer ter beschikking gesteld dankzij synchronisatie. Ook tijdschrijften als webdesign, wired…alles is tegenwoordig te verkrijgen en wat mij betreft veel prettiger dan papieren versie.
Zowel kranten als muziek uitgevers maken dezelfde fout namelijk ze laten de consument evenveel betalen wat niet uit te leggen is. Druk- en Logistieke kosten en tussen stations /retailers zijn veel duurder dan de digitale verspreiding. Dat weet de consument ee dat willen ze terug zien in de prijs. Punt. Gevoelsmatig zal de consumentenprijs ongeveer de helft moeten zijn.
Ik ben het met Jurgen eens: geef mij de mogelijkheid om een Spotify-achtig abonnement af te sluiten, of een newsstand waar ik losse issues kan kopen, met alle tijdschriften die me interesseren op 1 plek. Dat Spotify voor tijdschriften bestaat voor de Amerikaanse markt al op Android: Next Issue. Helaas niet hier te krijgen. Net als Google Play Magazines, trouwens. Daar is Apple echt een stuk verder in. Dus ik hoop van harte dat Google inderdaad vanavond met een newsstand komt, en dat ze hem ook snel hier uitrollen!
Het probleem dat ik heb met echte tijdschriften gaat ook op voor de digitale versies, ze zijn gewoon behoorlijk duur.
Ik denk dat digitale tijdschriften pas gaan doorbreken als je een soort van “All you can read” abonnement krijgt, net zoals spotify voor muziek.
Ik las altijd de krant op het werk, dus kocht h ook nooit op tablet lees ik de headlines verder vindt ik het wel goed zo kost me verder niks. Ik wou dat maar zo houden. En bladen ik weet het niet ik heb alleen frontier mag. Die is op tablet te krijgen maar de prijs verschil is nihiel. Dus heb abnm. Als enige ben niet van plan er bij te nemen veel te duur de prijs moet omlaag veel goedkoper maken.
Ja, en de Donald Duck, is een mooi voorbeeld. Zie ik alleen in wachtkamers, maar wel met de neiging ben uit de handen van een kind te grissen, zo leuk vind ik ‘m, maar ik zal er nog aan denken ‘m bij de ako mee te nemen. Wellicht wel in Play als het er leuk uitziet. Kortom, ik kan me er iets bij voorstellen. Merk dat ik ook weinig zin meer heb om nog met zo’n papieren vod op schoot te zitten omdat ik kant en boeken op tablet lees.
Tja het allemaal vrij simpel te verklaren.Al het nieuws wat ze in de kranten en magazines plaatsen heb ik dagen er voor al op internet gelezen. Dus waarom geld neertellen voor een online krant ?
Ik zou liever voor Androidworld magazine betalen, wat is het nut van plaatjes op je tablet kijken het neemt gewoon alles weg wat een strip zo leuk maakt. In.moeten zoomen vegen en vegen klikken oowh hij is weg allemaal van dat soort ongeintjes