De Consumentenbond stapt de juridische ring in met Google, en ze vechten voor onze privacy. De organisatie beweert dat Google zich niet aan de privacyregels houdt bij het verzamelen van gebruikersgegevens. Het is niet de eerste keer dat het maatregelen treft. In 2021 tikte het ook TikTok op de schouder.
Google moet volgens de Consumenten stoppen met cookies
De Consumentenbond is van mening dat Google zich niet aan privacyregels houdt. Daarom is het van mening dat de zoek- en techgigant een schadevergoeding van 750 euro per gebruiker betaalt.
De Consumentenbond maakte al in mei bekend dat ze deze actie zouden ondernemen, en nu zetten ze hun plan door. Maar liefst 82.000 consumenten hebben zich bij de schadeclaim aangesloten, wat laat zien hoe serieus deze kwestie wordt genomen. Als het hof de Consumentenbond gelijk geeft, zou dat op een schadeclaim van minimaal 61.500.000 euro komen te staan.
De kern van de zaak draait om advertentieveilingen. Google verkoopt advertentieruimte op websites aan adverteerders, waardoor gebruikers advertenties te zien krijgen wanneer ze een website bezoeken. Het probleem is dat Google dankzij cookies weet wat gebruikers zoeken. Deze informatie wordt verschaft aan sales-partijen, die in bulk inkopen doen voor hun adverteerders en advertenties heel specifiek richten op een individu.
Google weet meer over jou dan jezelf
Die zogenoemde cookies zijn dus enorm handig, maar snoepen ook veel persoonlijke informatie af. Zo weet Google dus dat je meer een Nike-fan bent, of je make-up liefst bij Douglas haalt, en wat je favoriete vakantiebestemmingen zijn. Daar wil de bond dus een stokje voor steken.
De Consumentenbond gaat de strijd aan samen met de Stichting Bescherming Privacybelangen, nadat gesprekken met Google niets opleverden. Voorzitter Ada van der Veer van de stichting zegt: “Het is nu aan de rechter om de praktijken van Google een halt toe te roepen.”
In maart kreeg de Consumentenbond gelijk van de rechtbank Amsterdam in een zaak tegen Facebook. Het sociale mediaplatform had persoonsgegevens van Nederlandse gebruikers onrechtmatig gebruikt voor advertentiedoeleinden tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020. Dit was in strijd met de wet, en de uitspraak laat zien dat privacy serieus genomen moet worden.
Heb jij problemen met cookies en het tracken van je gegevens? Of ben je van mening dat het gemak ervan prettig is? Laat het ons weten in de comments hieronder.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Google verkoopt gebakken lucht aan bedrijven waar zij goed aan verdienen en deze bedrijven vallen op hun beurt ons continue lastig met advertenties vol met list en bedrog, in de hoop dat wij eencelligen naar de winkel vliegen om het product ook daadwerkelijk te kopen.
Mijn interesse wordt nooit door deze lastercampagnes opgewekt, eerder wordt het tegendeel bereikt. De artikelen op AW waarbij de redactie nieuw verschenen artikelen beschrijft en reviewed, wekken vaak wel mijn interesse op. Zelfs dan vlieg je niet onmiddelijk naar de winkel. Helemaal zonder advertenties of promoties vaart niemand wel, maar de tsunami aan oninteressante bagger die op je wordt afgevuurd werkt averechts. Als de akties van de Consument vruchten gaan afwerpen, vind ik dat prima.