Als je een tweede generatie Google Chromecast hebt, dan heb je waarschijnlijk ervaren dat hij het niet meer goed doet. Er lijkt een certificaat te zijn verlopen, maar wat precies de aanleiding is en of dit nog wordt rechtgezet, dat hopen we te horen van Google. Dat heeft nog niet officieel op het probleem gereageerd.

Lees verder na de advertentie.
Chromecast-problemen
Op de ondersteuningspagina van Google Nest komen er veel klachten binnen over het apparaatje en ook elders op het internet zien we klachten over Chromecasts die niet meer bruikbaar zijn. Je kunt niet meer content streamen via je Chromecast en het lijkt om een softwareprobleem te gaan op de tweede generatie Chromecast.
Lees verder na de advertentie.
Tegelijkertijd is niet met 100 procent zekerheid te zeggen dat het alleen om die tweede generatie gaat, dus als je een andere Chromecast hebt en ook problemen ervaart, dan kan dat gelieerd zijn aan de verdere genoemde problemen.
Nog geen oplossing
Er zijn mensen die stellen dat het gaat om een authenticatiecertificaat dat niet meer werkt. Het zou niet meer geldig zijn per 9 maart 2025 om 16:44 uur, wat op zich klopt met de grote toename in klachten. Het nadeel van zo’n verlopen certificaat is dat je er zelf niets aan kunt doen. Je zal moeten wachten tot Google actie onderneemt.
Lees verder na de advertentie.
We hadden je dus graag een oplossing geboden of een omweg, maar dat kan helaas niet. Casten lijkt voorlopig even onmogelijk. Als we meer weten, dan komen we daar zo spoedig mogelijk op terug.
UPDATE 11-3-2025 09:18 uur:
Google zou op de hoogte zijn van de problemen, en is op Reddit met een reactie gekomen. Het meldt niet wat er aan de hand is, maar het schrijft:
“We zijn ons bewust van een opkomend probleem met Chromecast 2e generatie en Chromecast Audio-apparaten en werken aan een oplossing. Reset uw apparaat niet naar fabrieksinstellingen – we houden u op de hoogte wanneer de fix wordt uitgerold. Als u uw apparaat al naar de fabrieksinstellingen hebt gereset, zullen we u zo snel mogelijk instructies geven om uw apparaat weer in te stellen. Bedankt voor uw geduld.”
Kortom, liever niet je Chromecast resetten en even afwachten waar het bedrijf mee komt.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb er even lief tegen gepraat en nu doet hij het weer.
Hoi jongens,
Er is wel degelijk een fix voor, indien je streamed vanuit een Android toestel. Je moet wel een beetje weten hoe met Android om te gaan, en een .apk kunnen installeren. De fix komt van Reddit, en ik heb hem deels in het Nederlands vertaald. Lees al mijn posts daar(vlak onder elkaar) goed.
Jammer dat het forum hier op Androidworld weg is, anders had ik jullie hier een beetje kunnen helpen. Hij werkt perfect! Succes!
BasBreda
https://www.googlenestcommunity.com/t5/Streaming/Regarding-an-issue-with-Chromecast-2nd-gen-and-Chromecast-Audio/m-p/686861#M64119
Beste Bas
Ik wil je onwijs bedanken !!! Dankzij jou is het mij gelukt en eerlijk ik ben niet heel handig maar door jou uitleg kan in eindelijk weer streamen heel erg bedankt.
Groeten Tamara
Ook hier problemen met casten.
Sinds 9 maart.
Als je op casten drukten geeft hij een rare code waar je niets mee kan.
Dus ik dacht koop ik een nieuwe maar lees nu dat het dus niet aan chromecast ligt. Dus ja wordt kijken op mijn tablet absoluut niet blij mee.
Hoop snelle oplossing
Je telefoon terugzetten naar 8 maart
En dan in je googlehome app opnieuw verbinden met je chromecast
Daarna gaat hij vanzelf updaten en werkt hij weer
Daarna datum in je telefoon terugzetten
Hier doet mijn 2de generatie chromecast sinds 9 maart ook niets meer.. Wel gereset, gezien dat bij de eventuele “oplossingen” stond. Kunnen we ergens een officiële klacht indienen bij Google?
Hier ook problemen met de Chromecast v2. Mooi knullig van Google👎🏽. Of zou het opzet zijn om mensen te bewegen de streamer te kopen vraag ik me af…🤨
Bij ons werkt het sinds enkele dagen ook niet meer. We hebben er wel voor betaald. Op zn zachts gezegd niet netjes van Google!
hij geeft hier ook een codemelding op
Ik krijg met de chromecast sinds 9 maart jl geen verbinding meer met mijn router ! Dus heb ik maar een nieuwe besteld ! Misschien was dat de opzet van google ?
Alles al geprobeerd ,hard reset alle systemen ,niks helpt ,werkt niet meer ,verificatie issues .
hoop dat ze dit rap oplossen …
Ik had het zelfde probleem. Hier ligt dat kl*te ding in 3en. Ik kon mijn emoties niet helemaal beheersen. Google ik hoop dat jullie mij een nieuwe willen geven.
Bij hiep het om de elektriciteit 1 minuut eraf te halen. Daarna werkte hij weer
Dat heeft bij mij ook geholpen
Hier hetzelfde sinds gisteren namiddag. Heb van alles geprobeerd en ook al reset uitgevoerd!!
zit hele morgen te zoeken wat die code melding inhield die ik kreeg ,hele ochtend eraan besteed.Plaats dat dit bericht nu even eerder kwam,hoop dat gauw opgelost is.Ik wilde al bijna nieuwe kopen
Same here.
Klopt bij mij werkt het ook niet.
Ik heb nog niet getest of die van mij het wel of niet doet. Maar ik zag net via X dat google in een reactie aan mensen laat weten dat ze op de hoogte zijn en aan een oplossing te werken en om vooral geen reset te doen met je chromecast. Bron: https://spklr.io/l/601748Nh
Mensen gaan vaak hun apparaten onmiddellijk resetten of terug naar fabrieksinstellingen zetten als er een storing is. Alleen kun je daarmee ook belangrijke informatie wissen
Chromecast Audio, zelfde, wel zichtbaar in wifi netwerk, echter offline in home app of hub display.
Na Reset niet melding geen communicatie mogelijk.
Even afwachten waar Google mee komt.
Hoezo niet resetten, alhoewel maakt toch niks meer uit. Dat kl*te ding ligt in 3 stukken. Mijn emoties liepen hoog op. Google is hopelijk een beetje nice en gunt mij gewoon een nieuwe.
Ook ik kan vanaf 9 maart de chromecast niet meer gebruiken. Helaas wel fabrieksinstellingen gebruikt. Geen communicatie meer.
Hoop dat dit gauw wordt opgelost.
Die van mij doet het ook al een aantal dagen niet meer en op mijn TV bij instellingen staat er Anynet achter Chromecast.
Ik heb mijn chromecast wel gereset….ik heb aan de zijkant gedrukt van dat ronde chromecast ding.
Is dat een reset dan? En wat is er erg aan als je gereset hebt?