De grootste smartphonefabrikanten
De manier waarop de gemiddelde inwoner van Nederland het internet gebruikt verandert, en bij de lezers van Androidworld merk je dat nog veel sterker. Onze website wordt al een tijdlang niet meer hoofdzakelijk bekeken vanaf een desktop of een laptop, want in onze statistieken kunnen we zien dat meer dan 70% van ons bezoek vanaf een mobiel apparaat komt.
In dezelfde statistieken kunnen we ook zien welke toestellen ons het meeste bezoeken. Het zal geen verrassing zijn dat de top 10 gedomineerd wordt door toestellen van Samsung. Toch is het toestel dat Androidworld het meeste bezoekt geen Samsung, Huawei of OnePlus. Op de eerste plaats staat de Apple iPhone! Daar is overigens een eenvoudige verklaring voor, want Google Analytics plaats alle modellen van de iPhone onder een enkele noemer waardoor alle percentages bij elkaar opgeteld worden.
Welke merken gebruiken onze lezers dan? Natuurlijk hebben we dat ook aan jullie gevraagd tijdens het lezersonderzoek en tijdens de AW Adventskalender.
De grootste smartphonefabrikanten op Androidworld in 2018
De grootste smartphonefabrikanten op Androidworld in 2019
Opkomst van Chinese merken
Aan de top is er niet zo heel gek veel veranderd. Samsung zit weer op hetzelfde percentage als in 2017 door het succes van die nieuwe Galaxy A-reeks. Huawei is dit jaar weer verder gegroeid van 9,7% naar 11%, en in 2017 was dat nog 7,5%. Al zijn we alvast benieuwd naar de resultaten van het komende jaar, om zo een beter beeld te krijgen van de mogelijke impact die het handelsverbod in de VS heeft veroorzaakt.
De Samsung Galaxy A50 was de best verkopende telefoon in Europa het voorbij jaar
Xiaomi is precies 1% gegroeid en dat is een minder significante groei dan we verwacht hadden. Hoewel het bedrijf al een tijdje actief is op de Nederlandse markt, toont zich dat nog niet helemaal in de cijfers. Ook Huawei’s dochtermerk Honor wist dit jaar te groeien. In 2018 was het aandeel nog 0,9% en nu zien we dat die groei zich heeft verdergezet tot 1,5%.
OnePlus’ marktaandeel daalt
Ook het aandeel van OPPO is verdubbeld. Twee jaar geleden hadden 0 procent van onze lezers een OPPO-toestel, vergeleken met 0,3% in 2018 en 0,6% in 2019. Toch is het opmerkelijk dat een merk als HTC nog steeds een groter aandeel heeft onder de Androidworld-lezers dan OPPO. Publiekslieveling OnePlus had in 2017 nog een marktaandeel op Androidworld van 14,5%, en dat is in 2019 gedaald naar 10,5%, hoewel er meer toestellen op de markt zijn gekomen.
De OnePlus 7T Pro
ASUS deelt ook in de klappen, want het bedrijf kreeg dit jaar te maken met een verkoopverbod in Nederland. We hadden hoge verwachtingen van de Zenfone 6, maar helaas gooide een geschil met Philips de plannen in de war en werden alle toestellen uit de Nederlandse schappen gehaald.
Hoe lang doen we met een toestel?
We doen steeds langer met onze smartphone. In 2018 en 2019 stelden we jullie de vraag ‘Hoe vaak koop je gemiddeld een nieuw toestel?’ Daar kwamen de volgende cijfers uit.
Eén keer per jaar
2018: 15%
2019: 9,3%
Eén keer om de twee jaar
2018: 53%
2019: 46,5%
Eén keer om de drie jaar
2018: 23,9%
2019: 32,4%
Ik doe langer dan drie jaar met een toestel
2018: 5,9%
2019: 9,3%
We zien dat ook de lezers van Androidworld langer met een toestel doen, en dat is een compliment voor de fabrikanten. Ze bouwen betere toestellen en zorgen voor meer updates dan voordien.
Al is een betere kwaliteit van smartphones een van de belangrijkste oorzaken van de krimpende smartphonemarkt. In Nederland en België heeft vrijwel iedereen een smartphone en daarom kan de markt niet meer groeien. De interne concurrentie tussen fabrikanten is dus groter dan ooit tevoren en tegelijk wagen grote Chinese spelers hun kans.
De Xiaomi Mi Note 10
Wat is dan wel een reden om een toestel te vervangen?
We hebben ook aan onze lezers gevraagd wat de reden was van de laatste aankoop van een nieuw toestel. Daarbij konden lezers meer dan één reden opgeven. Meer dan 46% geeft daarbij aan dat ze een ander toestel kopen omdat het fysiek versleten is. Daarmee wordt bedoeld dat er onder andere krassen en barsten in het toestel zitten.
Meer dan 40% vervangt dan weer zijn toestel omdat de fabrikant geen updates meer uitbrengt voor het de telefoon. De rest van de ondervraagden (33%) kan een nieuw toestel uitzoeken omdat het abonnement eindigt.
De Motorola Razr
Vouwbare telefoons
Dit jaar zijn de eerste toestellen met buigbare schermen op de markt gekomen. Dat ging niet zonder problemen, maar de Samsung Galaxy Fold is nu het eerste toestel met een vouwbaar scherm is dat breed verkrijgbaar is in Nederland. Verder ziet de Motorola Razr er veelbelovend uit, en in 2020 zullen er zeker meer modellen en merken volgen.
Androidworld-lezers houden wel van iets nieuws. 35% geeft aan dat ze zeker voor een toestel met een buigbaar scherm zouden kiezen wanneer mogelijk. Iets meer dan 11% zegt dat ze het liever bij een telefoon met een normaal scherm houden en de rest zou het wel eens willen proberen.
Of onze lezers ook daadwerkelijk een toestel met een buigbaar scherm zullen kopen, hangt onder andere af van de prijs van de toestellen.
Lezers zijn wel realistisch wanneer het om de prijs gaat. We willen voor een toestel met een vouwbaar scherm niet meer betalen dan voor de huidige vlaggenschepen. Fabrikanten zullen daarin een uitdaging vinden voor de komende jaren. De prijs moet omlaag en wanneer dat gebeurt zal de markt weer groeien, want dan hebben consumenten namelijk een reden om sneller over te stappen op wat anders.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Thanks AW. Heerlijk die cijfertjes om te zien waaruit het AW-publiek bestaat.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de iPhone genoemd wordt maar dat die verder in de cijfers van 2019 niet voorkomt. Is dat om dat jullie informatie uit 2 bronnen vergelijken? (Google analystics en AW, jullie eigen bron).