Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Alarmnummer 112 bellen kan nu bij alle providers via wifibellen en 4G

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
11 februari 2022, 11:54
2 min leestijd
Alarmnummer 112 bellen kan nu bij alle providers via wifibellen en 4G

Lees verder na de advertentie.

Vanaf nu is het dan eindelijk mogelijk om 112 te bellen via wifibellen (VoWifi) en 4G (VoLTE) bij alle telecomaanbieders. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verplichtte hen dit in juli vorig jaar al, maar nu pas voldoen alle providers daaraan.

Dag van het Alarmnummer

Het is vandaag Europese dag van 112  en bestuurslid van de ACM, Manon Leijten, is blij dat dit nieuws vandaag bekend gemaakt kan worden: “Omdat goede bereikbaarheid van het alarmnummer in noodsituaties van levensbelang kan zijn, is het belangrijk dat 112 bereikbaar is via alle technieken voor mobiele telefoongesprekken, dus ook via 4G en bellen via wifi.” Daarvoor hebben de meeste mobiele telefoons nog wel een aanpassing nodig in het besturingssysteem. 

Nu de telecomaanbieders de bereikbaarheid van 112 via wifi-bellen of 4G mogelijk hebben gemaakt, zijn de telefoonfabrikanten aan zet om de besturingssystemen van mobiele toestellen hiervoor geschikt te maken. Dan kan het alarmnummer ook in de toekomst altijd gebeld worden.

Locatie en identiteit

De autoriteit vindt het ook belangrijk dat de 112-meldkamer identiteits- en locatiegegevens krijgt wanneer iemand belt, zodat hulp snel ter plaatse kan zijn. Ook dat is in de meeste gevallen goed geregeld. De locatie van een 112-beller wordt bepaald via de zendmasten waarlangs de verbinding loopt. Als er nauwkeurigere locatie-informatie uit de telefoon zelf beschikbaar is, wordt die ook meegestuurd.

Wanneer iemand via een vaste lijn belt, krijgt de 112-meldkamer het adres door waar de aansluiting op staat geregistreerd. Dit is niet altijd de juiste locatie; soms kunnen verschillende vestigingen van een bedrijf bellen met een nummer dat geregistreerd staat op het adres van het hoofdkantoor. Volgens nieuwe Europese regels die over enkele weken ook in Nederland gelden, moeten telecomaanbieders de daadwerkelijke fysieke locatie doorgeven aan de 112-meldkamer. Er zijn alleen nog geen kant en klare oplossingen om dit technisch snel mogelijk te maken, dus gaat de ACM hierover in gesprek met telecomaanbieders.

Belangrijkste nieuws over veiligheid en noodgevallen

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

3

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

13 februari 2022, 1:05

112 bellen via 2g lijkt me een veiligere optie die we al hebben. Niet alle “oude” techniek is slecht. Zorg gewoon dat een gesprek naar 112 altijd terugvalt naar 2G verbinding. Klaar.

11 februari 2022, 14:14

Voorheen stond er melding op het scherm dat noodoproepen alleen via een mobiel netwerk kon. Wanneer je je verbonden was met wifi en wifi bellen aanstond. Die melding heb je nu niet meer. Dat is wel fijn.

11 februari 2022, 13:54

Begrijp ik niet goed, men kan toch al lang 112 bellen zonder SIM kaart ?
En ben je ergens zonder GSM ontvangst, bvb. in de Ardennen, dan is de kans groot dat je ook geen WiFi hebt.