Google brengt de AI Overviews in Google Zoeken nu naar meer dan 100 landen. 100 landen, waarvan geen enkel land een EU-land is. Waarom dat precies is, daar heeft Google een andere reden voor dan je misschien verwacht.
AI Overviews
Voor we daarin duiken is het handig om te weten wat AI Overviews zijn. Het is wat je bijvoorbeeld nu wel eens krijgt als je in Google Zoeken de stand op zoekt van je favoriete voetbalteam, of als je op zoekt welke soorten geel er zijn: je krijgt dan een kleine opsomming van een bestaande site te zien, met daaronder het linkje naar die site. AI Overviews zijn dat, maar dan uitgebreider. Hierdoor krijg je een uitgebreid antwoord op je vraag en hoef je niet door te klikken naar de site waarnaar wordt verwezen. Websites zijn daar uiteraard niet zo blij mee: zij missen nu vaak klikken. Google stelt echter dat er altijd een linkje naar de site bij staat en mensen zo toch nog naar de site kunnen doorklikken.
Lees verder na de advertentie.
Het schrijft: “Mensen content laten ontdekken van uitgevers, bedrijven en makers blijft centraal staan in onze benadering van AI-overzichten in Search. Sinds mei hebben we prominentere manieren geïntroduceerd om links naar relevante websites te tonen binnen AI-overzichten, met een weergave van links aan de rechterkant op desktop en een vergelijkbare ervaring op mobiel, toegankelijk door op de websitepictogrammen rechtsboven te tikken. En eerder deze maand hebben we inline links geïntroduceerd die direct in de tekst van AI-overzichten worden weergegeven. In onze tests zorgden deze updates voor meer verkeer naar ondersteunende websites in vergelijking met de vorige ontwerpen.“
AI Overviews zijn nog niet in Nederland beschikbaar. Je zou denken dat Google vooral rekening moet houden met de regels van de EU: het is niet voor niets dat Apple pas in april 2025 met Apple Intelligence komt en niet meteen toen de nieuwe iPhone uitkwam (en nog steeds niet met alle mogelijkheden). Toch geeft Google dit zelf niet aan als een horde voor het introduceren van AI Overviews.
Lees verder na de advertentie.
Niet de EU, maar Zoeken zelf
De woordvoerder van Google zegt: ‘We introduceren AI Overviews in Search heel zorgvuldig en verantwoord in verschillende regio’s. Daarbij houden we rekening met een aantal factoren. Voordat we AI Overviews ergens lanceren, doen we uitgebreid onderzoek om te zorgen dat we voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van Search. We houden je op de hoogte van toekomstige uitbreidingen.”
Die factoren zijn bijvoorbeeld veiligheidsmaatregelen zoals SafeSearch, maar ook Google’s eigen contentbeleid voor Zoeken. Het zijn vaak dingen die wel te maken kunnen hebben met wetgeving, maar verder wordt er niet over gerept door het bedrijf. Wanneer we het wel kunnen verwachten geeft Google ook niet aan.
AI Overviews zou met de nieuwe uitbreiding naar 100 landen op meer dan 1 miljard wereldwijde gebruikers per maand uitkomen. Je kunt hier zien naar welke landen de technologie komt.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten