De onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise heeft onderzoek gedaan naar het uitwisselen van inloggegevens van videostreamingdiensten. Hieruit blijkt onder andere dat veel jongeren hun accountgegevens veelvuldig uitwisselen.
Netflix accountgegevens delen
Streaminggigant Netflix heeft er al jaren last van, het onderling delen van inloggegevens, waarbij vaak de kosten onderling gedeeld. Netflix staat dit officieel niet toe en, het mist hierdoor namelijk inkomsten. In 2019 is het bedrijf al gestart met het analyseren van gebruikersdata. Uit deze analyse is gebleken dat veel abonnees hun inloggegevens delen met mensen die geen onderdeel van het huishouden zijn. Uit onze AW Poll bleek overigens dat Androidworld-lezers hun Netflix-gegevens voornamelijk binnen het eigen huishouden delen.
Pricewise heeft onderzoek gedaan naar de mate waarin mensen hun inloggegevens van streamingdiensten delen. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek:
- 34% van de Nederlandse streamers kijkt mee op het account van een ander.
- 28% van de streamers deelt de inloggegevens met een ander, zodat zij ook gebruik kunnen maken van de dienst.
- Met name de jongere generaties, gen Z en millennials wisselen de inloggegevens van accounts veelvuldig uit.
In 2020 deed de vergelijkingssite ook onderzoek naar dit fenomeen en toen bleek dat “nog 28% niet betaalt voor diensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland: zij keken gratis mee op het account van iemand anders.”
Jeroen Snellen, telecomexpert bij Pricewise, is het begrijpelijk dat mensen hun inloggegevens uitwisselen: “De verschillende aanbieders hebben vrijwel allemaal een stukje populaire content. Wil je van al deze diensten gebruikmaken dan hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan vast. Kies je voor de drie populairste streamingdiensten het goedkoopste abonnement, dan kost je dat al snel tussen de 20 en 25 euro per maand.” Volgens Snellen is het dus best logisch dat consumenten de abonnementskosten enigszins binnen de perken willen houden. Onderlinge prijsafspraken zoals hierboven genoemd, kunnen die kosten dan drukken.
Manieren om accountdelen aan te pakken
Netflix zou vorig jaar een test zijn gestart die het delen van accounts moet aanpakken. Sommige streamers kregen het volgende bericht te zien: ‘Start je eigen Netflix vandaag gratis. Als je niet bij de eigenaar van dit account woont, heb je je eigen account nodig om te blijven kijken.’ Dit zou een klantvriendelijke beperking kunnen zijn waarover Netflix het eerder had. Het is voor Netflix uiteraard heel belangrijk dat ze geen kwaad bloed zetten onder hun abonnees. De concurrentie is tenslotte moordend. Nog een mogelijke manier is het beperken van het aantal ip-adressen dat gebruikt mag worden.
Jongeren kijken steeds minder naar ‘ouderwetste tv’
Uit het onderzoek blijkt ook dat de jongere generaties steeds minder behoefte hebben aan de ouderwetse manier van tv-kijken: “Zij (13%) sluiten vaker dan oudere generaties (5%) alleen een internetpakket af.” De oudere generaties kiest nog altijd liever voor een pakket met internet, tv en bellen. 23% van de Nederlanders maakt zelfs nog helemaal geen gebruik van streamingdiensten. Dat zijn met name babyboomers (42%).
Volgens Snellen blijven ouderen op deze manier trouw aan het originele lineaire tv-kijken, maar hij ziet ook verschillen: “Ook in onze vergelijker zien we een duidelijk verschil tussen deze leeftijdsgroepen, waarbij ouderen vaker voor een abonnement in combinatie met televisie kiezen. Deze groep is van oudsher meer gewend om op deze manier televisie te kijken. Het televisie-abonnement en in mindere mate het vaste telefonie-abonnement horen er simpelweg bij. Dit geldt voor de jongere generatie steeds minder.”
Hoog tijd voor een nieuwe AW Poll over het delen van accountgegevens met familie en vrienden! Vanavond kan je dus stemmen. Voor nu: vind je deze cijfers opvallend of had je het wel verwacht? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.
App niet meer beschikbaar
nl.rtl.videoland
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Klassieke TV is dood. Slank publieke omroep af naar twee zenders en zet daar vol in op actualiteit en achtergrond informatie die betrouwbaar is. Laat SBS en RTL zich verder zelf maar weg concurreren. Dat is iets wat ze heel goed kunnen met hun content keuze.
ze maken het toch zelf mogelijk? Maak dan een abonnement van 7.50 euro die je niet kan delen (op basis van je ip adres)
Wij zouden Drive to Survive wel willen zien, maar om alleen daarvoor een abonnement af te sluiten gaat te ver. Als het abonnement gedeeld zou mogen worden met partner, die elders woont, zou ik het nog overwegen. Nu heeft Netflix i.p.v. 2 abonnees er geen.
Vind dit niet geheel raar dat het gebeurt. streamers moeten maar is wat aan hun prijs doen om het te behouden dus goedkoper. Ik neem steaks hbo max als abbo heb ook nog ziggo compleet dus kan ook genoeg zien. Verder komen er veel te feel streamers. Ook voor sport is dat zo ef zijn er gewoon te veel en de prijs is feel te hoog bij netflix alles zou onder de 9 euro moeten zijn ook in 4 k . Dat vind ik er van heb alle streamers bekeken er is ook veel troep op de ik nooit zou kijken vandaar dat ik hbo max ga proberen daar staan beter films en series op. Netflix heeft te veel van het zelfde hou al zo niet van horror en al die mutse series.
Disney ook zelfde er staat op wat ik nooit kijk.