Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

DaveDH

DaveDH

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 17 januari 2015
  • 21:42

Voorwoord
Hier is een Nederlandse How-To om je Samsung Galaxy S5(SM-G900F) van Root toegang te voorzien.
Als eerst moet je weten wat root is en doet; in het kort:
Root toegang verschaf je door bepaalde software te installeren/flashen op je toestel. Deze software is voor iedere toestel/model anders, dus voor iedere toestel/model moet een ander stukje software geflashed worden.

Root zegt het al, root toegang geeft toegang tot de diepere lagen van je software. In deze lagen kom je bij de stukjes software die je telefoon draaiende houd. Hierin kan je diverse aanpassingen maken. Aanpassingen kunnen variëren van thematische veranderingen tot extra opties, volledige back-ups maken van je applicaties. De mogelijkheden zijn bijna oneindig. Als je in je root mappen rommelt kan je dus je software flink overhoop gooien!

Tot de S5 was deze actie (het rooten,) altijd zo te herstellen zodat de fabrikant niets zou merken. Bij de S5 Is dit helaas niet het geval. Althans… er schijnt een werkwijze te zijn voor de S5. Dit is met Towelroot, maar daar weet ik weinig van, ook omdat mijn toestel al volgens onderstaande wijze geroot is en dus de KNOX 0X1 status heeft ga ik hier niet verder op in. Dit is iets voor een andere Topic. Ook zie ik vaak op het xda developers forum titels voorbij komen wat suggereert dat je beveiliging ongemoeid blijft voorbeeld Deze beveiliging heet KNOX. Wanneer je andere “illegale” software flashed zal deze beveiliging in werking worden gesteld. Er wordt vermoedelijk een fysieke zekering in toestel verbroken. Dit is te zien als je je toestel in download mode opstart (KNOX 0X1). Hieraan kunnen de fabrikanten zien dat je iets geflashed hebt. Dit is bij mijn weten ook door Samsung zelf niet te herstellen, tenzij zij zeer ingrijpende reparaties moeten uitvoeren en aardig wat onderdelen vervangen. Als je onderstaande pad volgt is er nagenoeg geen weg meer terug om je toestel 100% als nieuw terug te krijgen! Maar… deze wetenschap houd ons er niet van om het rooten alsnog te doen :p

Wat dit doet met je garantie is een grijs gebied. Officieel wordt er gezegd dat de gebruiker bij schade zelf de kosten betalen moet. Er gaan echter wel veel berichten rond dat de fabrikant toch het toestel kosteloos repareert mits het aangetoond kan worden dat de schade niet door toedoen van het flashen is. Maar nogmaals; dit is een grijs gebied.

Tot nu toe heb ik mij daar nooit iets van aangetrokken en heb altijd mijn toestellen van root toegang voorzien.

Deze How-To is uiteraard op eigen risico ! Ik ben nergens verantwoordelijk voor!
Deze How-To is alleen voor de Samsung Galaxy S5 SM-G900F ! Maar bij problemen zal ik (wanneer ik kan en/of zin heb) en denk ik ook andere mensen hun best doen om je te helpen. Lees alles tot op de letter en volg ook alle stappen . Ga niet zelf maar wat aanrommelen. Bij twijfel stel hier je vraag! Mocht er iets mis gaan let er dan goed op wat je hebt gedaan en wat voor meldingen je krijg in de message board van Odin. Dit kan je noteren door met je muis naar het witte vakje te gaan, je linkermuisknop ingedrukt houden en dan alle tekst selecteren/blauw maken, dan op het blauwe drukken met je rechter muisknop en dan kopiëren, dat kopiëren naar een kladblok bestand en dat dan weer ergens opslaan waar jij het weer terug kan vinden. Ook belangrijk: zoals je weet verlies je hiermee zeer waarschijnlijk je garantie als een Provider/Samsung Service Point dit op je toestel ziet wanneer je je toestel brengt voor reparatie !

Oke, hier gaan we !

Stap 1: Bestanden binnen halen.
Hier gaan we eerst wat bestanden downloaden. Deze bestanden hebben we nodig om jouw telefoontje van Root toegang te voorzien . Je hebt niet veel nodig , slechts 2 dingen. Het eerste is het bestand waarmee je root toegang krijgt. Dit heeft Chainfire gemaakt , voor meer informatie kan je op deze link en deze link klikken. We gebruiken nu CF-Auto-Root-klte-kltexx-smg900f.tar. Zoals je vast wel hebt gezien is een .tar bestand. Je computer zal dit kunnen herkennen als een .zip bestand maar dit maakt verder niets uit! Om het bestand te downloaden moet je op deze link klikken. Dit bestand moet je ergens opslaan waar je dit makkelijk weer kan terug vinden, ik adviseer je bureaublad. Met dit gedownloade bestand doe je verder niets! Dus niet uitpakken of iets dergelijks. Downloaden, opslaan en verder niets. Het tweede dat we nodig hebben is het programma om dit bestand te Flashen/installeren. Dit programma heet Odin3. Om Odin te downloaden kan je op deze link klikken. Het bestand wat jullie nu downloaden is een .zip bestand en het heet Odin3-v3.07. Je slaat dit op op een plek waar je dit kan terug vinden. Ik adviseer je bureaublad. Dit pak je uit met bijvoorbeeld Winrar (die je hier kan downloaden FileHippo.com) je klikt dan dus op het gedownloade bestand: Odin3-v3.07, met je rechtermuisknop, dan krijg je een menu , dan kies je: extract to Odin3-v3.07\.

Nu krijgen jullie een map te zien met daarin diverse bestanden . Verander of verplaats geen van deze bestanden en laat deze staan !

Zo nu hebben jullie alle bestanden .
Nu gaan we alles klaarzetten

Stap 2:Alles klaar zetten.
We gaan nu alles klaar zetten . Zorg ervoor dat je toestel opgeladen is tot minimaal 75% , het liefst helemaal vol .Je start nu Odin3 op, dit doe je door te klikken met je rechtermuisknop op het bestand Odin3 v3.07.exe, en vervolgens te kiezen voor “als administrator uitvoeren”, als je dat niet kiezen kan, kies je voor openen. Je zal nu een menu te zien krijgen dat er zo uit ziet:

Je klikt nu op het vakje PDA. Dit geeft je de mogelijkheid om door te zoeken tussen je bestanden. Je navigeert nu naar de plek waar je het bestand CF-Auto-Root-klte-kltexx-smg900f.tar hebt opgeslagen. In ons voorbeeld dus je bureaublad. Hier dubbelklik je op. Dan ziet je scherm er als volgt uit:

Nu Zet je je S5 in de Download mode. Dit doe je door je S5 uit te zetten en dan de volume down knop, de Home knop en de Power button tegelijk ingedrukt te houden. Vervolgens krijg je een waarschuwing menu te zien en dan kies je voor Continue, dus dan moet je je Volume-up knop indrukken. Je ziet dan nu een Android mannetje met een lading tekst rechts boven in.

Je sluit nu je S5 aan met je USB kabel aan je PC. Odin zal nu in het Message board Added weer geven. Repartition mag NIET aangevinkt staan!

Druk nu op start en laat Odin zijn ding doen. Het is nu erg belangrijk dat de verbinding tussen de S5 en de computer niet verbroken word! Anders zou dit ernstige schade kunnen toedienen aan je toestel!

In het message board zul je nu steeds tekst zien verschijnen. Deze tekst geeft aan wat Odin3 nu aan het installeren is.

Wanneer Odin3 klaar is met Flashen zal het vakje boven in in groen worden en daarin zal Pass komen te staan. In het Message board zal completed komen te staan en je S5 zal nu gaan rebooten. Laat je S5 gewoon zijn ding doen . Je S5 zal nu opnieuw gaan opstartten en voila Je bent geroot!

Nawoord
Bovenstaande .tar bestand is oorspronkelijk gemaakt voor Android Versie 4.4.4 maar heeft bij mij op Android 5.0 ook zijn werk gedaan. Soms wilt Odin een beetje gek doen en zal de installatie niet correct zijn en een fail aangeven. Eventuele oplossingen zijn: Opnieuw de procedure uitvoeren, Het bestand opnieuw downloaden, Odin opnieuw downloaden , andere USB poort. Dit zijn vaak de oplossingen voor als de installatie niet goed gaat.

Deze root komt, zoals ik al zei, met 1 app SuperUser. SuperUser geeft apps die root nodig hebben toestemming/toegang. Dus als je deze root hebt geïnstalleerd en je installeert vervolgens een app die root nodig heeft zoals bijv. Rootexplorer en/of TitaniumBackup etc. en je start deze app voor het eerst op komt SuperUser app te voorschijn en zul je op toestaan moeten klikken anders werkt deze app niet!

Als je je toestel van Root toegang voorziet zal je niet meer automatisch je software update ontvangen en zul je de nieuwe software zelf moeten flashen. Hierna zal je je root toegang weer kwijt zijn en zul je bovenstaande procedure opnieuw moeten uitvoeren.Nog een tip: maak voordat je iets van software gaat flashen altijd zoveel mogelijk back ups van je belangrijke gegevens. Het zou zomaar mis kunnen gaan en als je dan je toestel van compleet nieuwe software moet voorzien ben je vaak alle belangrijke dingen zoals foto's berichten etc. kwijt!

Ik heb dit zeer uitgebreid uitgelegd en dit lijkt allemaal nogal wat, voor de doorgewinterde flashers is dit een peulenschil en geld over het algemeen: als je over bovenstaande procedure langer doet dan 30 seconden ben je gewoon traag bezig.

Ik zal binnenkort misschien een video maken voor deze How-To.

Succes ermee !

Bewerkt (18 januari 2015 08:25)
OnnoJ

OnnoJ

• Lid sinds 26 februari 2013
  • Berichten 1123
  • Reputatie 10
  • 17 januari 2015
  • 22:45

Duidelijk verhaal!

Wel belangrijk te benadrukken dat er altijd een backup van data gemaakt moet worden voordat je firmware ed gaat flashen. Dit wordt maar al te vaak en dan ook pijnlijk duidelijk.

Galaxy Note II N7100 - DN 4 Root (for testing only)
Galaxy Note 10.1 N8010 - 4.4.2 Root
Galaxy Note 4 N910F - 6.0.1 Stock (back-up)
Galaxy Note 5 N920T - Sold
Galaxy Note 8 N950U1- 9.0.0 (main phone)
Huawei Watch - stock AW 2.0
Gear S2 Classic - stock

DaveDH

DaveDH

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 18 januari 2015
  • 08:31

@onnoJ,
Al heb ik nog niet eerder problemen gehad bij het flashen van een root, heb ik de tip er toch maar bij gezet.
Better safe then sorry!
Zie je nog meer dingen ?

wools

wools

• Lid sinds 16 augustus 2010
  • Berichten 1064
  • Reputatie 0
  • 18 januari 2015
  • 12:32

Mooie how to weer Dave thnx man

freddy-werper

freddy-werper

• Lid sinds 26 februari 2011
  • Berichten 266
  • Reputatie 0
  • 1 februari 2015
  • 20:10

na de root te hebben geflasht gaat me s5 niet meer aan hij zegt systeem proces gestopt
wat moet ik nu doen

wools

wools

• Lid sinds 16 augustus 2010
  • Berichten 1064
  • Reputatie 0
  • 1 februari 2015
  • 20:13

Via Odin weer gaan Flashen denk ik de officiële rom

terrortact

terrortact

• Lid sinds 15 oktober 2010
  • Berichten 102
  • Reputatie 0
  • 6 februari 2015
  • 21:56

Is deze ook voor Android 5.0 lollipop? Ik lees overal dat lollipop een andere bootloader heeft

Bewerkt (6 februari 2015 21:56)
terrortact

terrortact

• Berichten 102
  • Reputatie 0
  • 11 februari 2015
  • 12:45

Niemand die me een antwoord kan geven?

AndreDt

AndreDt

• Lid sinds 10 januari 2015
  • Berichten 62
  • Reputatie 0
  • 11 februari 2015
  • 16:55

Wat je wilt weten staat er…. gewoon lezen tot onderaan

terrortact

terrortact

• Berichten 102
  • Reputatie 0
  • 11 februari 2015
  • 17:02

Heb ik ook gelezen maar er staat niet bij of deze ook voor 5.0 lollipop is want als de bootloader anders is dan zal het root bestand ook aangepast moeten worden lijkt me

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren