Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

DiscussieDonderdag: De nieuwe oplossing tegen broekzaktelefoontjes door Google is waardeloos

Laura Jenny
Laura Jenny
26 oktober 2023, 20:35
4 min leestijd
DiscussieDonderdag: De nieuwe oplossing tegen broekzaktelefoontjes door Google is waardeloos

Lees verder na de advertentie.

Onze redacteurs hebben veel overeenkomsten: een verhoogde interesse in Android en veel behoefte om met hun vingers over toetsenborden te racen. Maar, dat wil niet zeggen dat ze het altijd met elkaar eens zijn. In AW Discussiedonderdag leggen we elkaar wekelijks het vuur aan de schenen met een stelling. Deze week hebben we het over de nieuwe oplossing van Google tegen broekzaktelefoontjes.

Actie tegen broekzaktelefoontjes

Laura: We hebben hier op Androidworld weleens aandacht besteed aan telefoons die zonder dat je het wil 112 bellen. Nu heeft Google er een nieuwe oplossing voor: je moet nadat je al 5 keer de aan/uit-knop hebt ingedrukt nu ook nog je vinger langere tijd op het scherm houden om daadwerkelijk te bellen naar de hulpdiensten. Wat vinden jullie?

Wesley: Ik vind het lastig. Want de extra stap vergt een bewuste handeling die je mogelijk niet altijd kunt maken, bijvoorbeeld als je valt en je arm breekt of iets dergelijks. Of als je blind bent, al zal tekst-naar-spraak daar rekening mee kunnen houden. Maar tegelijkertijd wil je de telefooncentrale niet onnodig belasten. Toch denk ik dat alleen vijf keer drukken beter was, omdat de functie dan veel toegankelijker blijft.

Laura: Eens, maar ja, die vijf keer drukken was dus blijkbaar niet voldoende. Sinds Google die 5 keer drukken uitrolde kwamen er bij bijvoorbeeld 911-telefooncentra in de Verenigde Staten beduidend meer zaktelefoontjes binnen… Denk je dat er nog iets anders te bedenken is, om te zorgen dat we op veilige manier en alleen als we het echt willen 112 kunnen bellen?

Wesley: Ik denk dat elke stap die we hieraan toevoegen, onnodig is en dat we de extra telefoontjes voor lief moeten nemen. Want toegankelijkheid en veiligheid voorop. Wellicht dat Android een signaal kan inbouwen waardoor ze bij de centrale kunnen zien dat iemand op deze specifieke manier contact zoekt. En dat dan een gespecialiseerde medewerker contact opneemt om de situatie in te schatten. Ja dan verleg je het probleem naar de hulpdiensten. Maar aangezien iedereen en z’n moeder smartphones en smartwatches heeft, is het denk ik een serieuze uitdaging voor de telefooncentrales. Die kunnen ze alleen zelf tackelen; de maatschappij gaat er niet opeens afstand van nemen.

Dim: Ik weet niet of die er is. In een noodsituatie handelt men vaak niet rationeel en zijn vaak de basale handelingen moeilijk. Dus een dergelijke functie moet dus simpel en snel zijn. Het moet een functie zijn die simpel, snel en makkelijk te onthouden is. Het komt uiteindelijk toch uit op een afweging.

google pixel 8

112 is niet meer 5 x aan/uit

Laura: Is die vijf keer de aan-uitknop eigenlijk geen goede, is daar een betere voor?

Wesley: Denk dat dat wel een goede knop is. Elke smartphone heeft er een, dus dat is een logische invulling.

Laura: Dat is zo. Ik vind vijf keer zo lastig. Doe dan twee keer kort en een keer lang.

Wesley: Waarom vind je dat beter?

Laura: Omdat ik denk dat langer indrukken minder snel per ongeluk gebeurt.

Wesley: Ook in een strakke broek of compacte handtas?

Laura: Nou ja, daarom dus nog die twee korte erbij…

Wesley: Ja, dit laat denk ik goed zien hoe ingewikkeld zo’n simpele functie kan zijn. Want ik heb hier geen antwoord op waar we allemaal tevreden over kunnen zijn, denk ik, haha.

Laura: Hihi ja he? Je kunt het Google niet echt aanrekenen dat het nu hiermee is gekomen. Heb jij wel eens per ongeluk 112 gebeld?

Wesley: Nee, zeker niet. Al vind ik de nieuwe optie best reactionair. Is vermoedelijk niet heel lang over nagedacht. Ik heb nog nooit per ongeluk 112 gebeld. Ik ken ook niemand die dat ooit per ongeluk deed. Jij?

Moeilijke kwestie

Laura: Ik ook niet gelukkig. Denk wel dat dat per ongeluk bellen toch ook vaak zal komen door die crashdetectie, bijvoorbeeld als mensen skiën en ‘t vergeten uit te zetten.

Wesley: Of in een achtbaan zitten (ik kijk naar jou, Apple Watch). Maar die crashdetectie is weer een heel ander verhaal dan een paar keer een powerknop indrukken! 

Laura: True, maar ook daarbij denk ik: dat moet toch ook vaak fout gaan en daar zullen ze bij zo’n meldkamer ook last van hebben, waardoor dit soort innovaties nodig zijn.

Wesley: Dat is waar — vaker dan fout zou moeten gaan.

Laura: Oke, dus de conclusie is dat het eigenlijk niet zo’n gekke uitvinding is van Google, maar dat twee verschillende handelingen gewoon verre van ideaal zijn?

Wesley:  Dat is denk ik een goede samenvatting. Maakt de toegang tot noodhulp toch wat minder toegankelijk.

Laura:  Ik ben benieuwd of onze lezers misschien de kip met de gouden EHBO-eieren hebben!

En, wat denk jij dat een betere oplossing is, of is die er niet? Deel je mening in de reacties.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!