Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

DiscussieDonderdag: Samsung gaat te ver met een abonnement op AI

Laura Jenny
Laura Jenny
9 november 2023, 19:34
7 min leestijd
DiscussieDonderdag: Samsung gaat te ver met een abonnement op AI

Lees verder na de advertentie.

Onze redacteurs hebben veel overeenkomsten: een verhoogde interesse in Android en veel behoefte om met hun vingers over toetsenborden te racen. Maar, dat wil niet zeggen dat ze het altijd met elkaar eens zijn. In AW Discussiedonderdag leggen we elkaar wekelijks het vuur aan de schenen met een stelling. Deze week hebben we het over een AI-abonnement.

Een abonnement voor AI-gebruik

Laura: Samsung heeft met zijn S24 het plan om een abonnement te introduceren voor wie gebruik wil maken van AI. Wat vinden jullie daarvan?

Wesley: Bedrijven zijn er om winst te maken, dus vanuit Samsung is dat een goed idee. Maar vanuit het oog van de gebruiker vind ik dit onvoorstelbaar. Smartphones zijn de laatste jaren alleen maar duurder geworden, en nu lijkt het erop dat Samsung elke laatste cent uit z’n gebruikers wil knijpen. En dat dan (waarschijnlijk, want zoveel weten we nog niet) voor functies die dingen alleen iets gemakkelijker maken.

Dim: Wat we ons niet beseffen dat er op een smartphone helemaal zoveel verdiend wordt. Daarom zijn de merken op zoek naar additionele verdienmodellen. Dat is al heel erg lang zo. Bedrijven moeten de aandeelhouders blij maken, zo werkt dat. En die worden alleen maar blij van een beter resultaat. Huawei verkoopt in Europa bijna geen smartphones meer en het gaat prima met dat bedrijf.

Laura: Ik krijg dat gevoel ook: het bedrijf had wat mindere resultaten hier en daar en meteen komt het hiermee: iets per abonnement aanbieden wat in principe ook gratis beschikbaar is. Maar wat je zegt, we weten inderdaad de functies niet precies.. Het voelt gewoon vervelend om aan een apparaat waar je al veel voor betaalt ook nog maandelijks geld te moeten gaan lappen.

Dim: Dus het is niet alleen winstbejag. Een ChatGpt abonnement kost ook geld per maand.

Wesley: Ja maar ChatGPT is een product an sich (en kun je zelfs ook gewoon gratis gebruiken). Voor een smartphone en de aanwezige software heb je al betaald.

Laura: Ja, maar heb je gehoord dat BMW dit jaar met een abonnement op bilverwarming wilde komen? Dat was geen succes…

Dim: Het is niet verplicht toch? Het is wel heel vervelend dat wanneer je een S24 koopt en hem dan niet kan gebruiken. Dan koop je dus geen S24 en dan ga je voor iets anders.

Wesley: En terecht, want we moeten er geen trend van maken dat fabrikanten ergens functies uit slopen om daarna los aan ons te verkopen. Daar hebben we de gamesmarkt al voor. Samsung biedt tenminste nog een nieuw product aan (kan het haast niet geloven dat ik het voor Samsung opneem).

Dim: Nou Wesley, wanneer Samsung het wil doen zoals wij denken dat ben je dus niet meer eigenaar van de software en dan moet je ze heel snel links laten liggen. Een abonnement voor updates na vier jaar zou ik dan weer logischer vinden.

Laura: Hihi, geen fan van Samsung? Maar vinden jullie het dan een goede zet vanuit Samsung gezien?

Dim: Nee, niet wanneer het is zoals wij denken dat het gaat zijn.

Wesley: Volgens mij ben je sowieso al geen eigenaar van de Android-software, toch? Je bent slechts gebruiker en soms zelfs het product.

Dim: Alles is een abonnement tegenwoordig en ook die economie ligt op zijn gat.

Wesley: En het heeft overigens niets te maken met mijn mening over Samsung haha. Dat bedrijf maakt mooie toestellen; het is meer dat ik moest opkomen voor een soort graaicultuur en dan daar positief over moest zijn omdat er ergere voorbeelden te bedenken zijn…

Dim: Je bent wel eigenaar van het product met de bijbehorende software. De updates zijn een belofte, daarom vind ik een abonnement of een betaalmodel voor updates na 4 jaar een goed idee.

Wesley: Ja en nee. Ik ben voor een langere support (logischerwijs) maar ik wil voorkomen dat online veiligheid iets voor de rijkeren wordt. Ik denk dat de maatschappij er echt op achteruit zou gaan als dat soort dingen alleen toegankelijk zijn voor mensen met voldoende geld. Net zoals wat Meta nu doet, met die abonnementen voor Instagram en Facebook. Ze bieden privacyvriendelijke opties aan tegen betalingen en dat is niet oké.

Laura: Hmm oke, ik ben geen fan van te veel abonnementen: dat wordt zo druk op de bankrekening. Ik vind het fijner om -zeker als het om iets duurs gaat- een keer te betalen. Het verschil met een abonnement op Netflix is dat je het kunt opzeggen en dan is het prima, maar die Samsung is een heel apparaat dat ik al heb gekocht.. Daar zeg je een abonnement dan toch minder makkelijk voor op.

Dim: Met updates bedoelde ik versie-updates. En wat veiligheidsupdates betreft. Wanneer je aangeeft hoe lang je gaat ondersteunen maar daarna kun je stoppen.

Wesley: Dan kun je het idee krijgen dat je echt ergens in of aan vast zit ja, heel naar. Ah, dus je bedoelt dat we extra zouden kunnen betalen voor Android-upgrades na een bepaalde periode? Hmm, ik merk dat ik daar niet op tegen ben, mits de aanvankelijke periode lang genoeg is. Minimaal vier jaar is wel verplicht dan.

Dim: As consument willen we alles voor heel weinig. Ik overdrijf een beetje maar daar komt het wel op neer. Je kunt op een smartphone van 250 niet tig updates geven, dat is financieel niet haalbaar.

Wesley: Maar goed, dan trekken we de discussie nu wat breder, en betrekken we er dingen bij die noodzakelijk zijn. Fotofuncties op basis van AI zijn niet echt verplicht, maar door bijvoorbeeld Google (en Google Foto’s) weten we wel wat we ermee kunnen. En dan voelt het toch naar als zulke opties ineens achter een betaalmuur zitten.

Laura: Misschien niet, maar om allerlei dingen achter slot en grendel te zetten achter een abonnement vind ik wel heftig…

Wesley: Ik denk in elk geval niet dat Samsung hier vrienden mee maakt, in een tijd waarin boodschappen duurder worden, huizen onbetaalbaar zijn en de rente op de studieschuld stijgt. Ja, ik weet het — zo’n extra abonnement is niet verplicht; maar inmiddels vliegen de AI-opties ons om de oren en hebben we een bepaalde standaard bereikt waar we naartoe zijn gaan leven. En dat komt onder meer door de opties die Google aanbiedt op Android.

Wesley: Verhoog voor mijn part de prijs van het toestel, want dat doet het toch wel ieder jaar en valt minder op. Misschien kun je zodoende extra geld verdienen, want je kunt immers claimen dat Samsung-smartphones meer aanbieden dan voorheen.

Laura: Het helpt inderdaad wel dat het niet verplicht is: eens. Maar er groeit natuurlijk wel angst dat dat ook straks gaat komen voor geliefdere functies.. Welke functie zouden jullie echt niet in een abonnementsvorm willen zien>

Wesley: In principe kunnen bedrijven alle software-onderdelen achter een betaalmuur plaatsen. En daarmee wil ik zeggen dat alles wat nu beschikbaar is, beschikbaar moet blijven. Opeens moeten betalen voor standaardopties (camera, privacy, beveiliging, updates) zal geen enkel bedrijf in dank afgenomen worden. Maar of dat daadwerkelijk effect heeft op de verkoop, betwijfel ik. Apple haalde de koptelefoonaansluiting en de oplader weg en werd erom bejubeld; terwijl menig consument lachend de nieuwste iPhone voor een hogere prijs kocht en deed alsof Apple het echt goed voor elkaar had. Ik begin een beetje te denken alsof dit aan mij ligt haha…

Laura: Ja, dat is waar: maar mensen kopen altijd de iPhone lachend: dat hebben Android-aanbieders minder…

Wesley: Denk je dat Android-gebruikers minder tevreden zijn dan iPhone-gebruikers? Of wat bedoel je?

Laura: Nou ja, die hebben meer keuze. Als jij opgesloten zit in het iOS-ecosysteem, dan kan Apple twee keer zoveel vragen en mensen betalen het misschien nog wel. Als een Android-maker iets geks doet, dan koop je gewoon een ander merk, toch?

Wesley: True that.

Laura: Nou ja, zullen we Samsung vooralsnog maar even laten gaan met zijn abonnement? We zien over een jaartje wel wat het echt heeft uitgemaakt… Althans, als ik tegen die tijd mijn abonnement op Google Chat wel kan betalen natuurlijk.

Wesley: Oh my god, stel je voor dat je altijd zou moeten betalen voor je chatdiensten. Vreselijk. Ik hoop dat mensen met hun portemonnee stemmen. Maar dat hoop ik wel vaker, en dan stemmen ze anders dan ik zou willen haha

Laura: Ik denk dat alles inmiddels zo duur wordt, dat de portemonnee voor de mens stemt, in plaats van andersom 😉

Wat vind jij: is zo’n abonnement niet oke? Laat het nu achter in de reacties bij dit artikel.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

13

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

12 november 2023, 10:00

AI boeit me verder niet. Dus ze gaan hun gang maar

11 november 2023, 13:04

Dim: wat we ons niet beseffen…….. ?!? Zijn er geen mensen meer bij Androidworld die de teksten lezen voor publicatie

10 november 2023, 17:03

Ik denk dat Nederland hier weinig mee te maken krijgt wat samsung betreft want dit komt toch niet in het Nederlands net als bixby. Dit zet geen zoden aan de dijk voor samsung in dit kleine landje.

10 november 2023, 15:45

Een telefoon moet gewoon 10 jaar veilig zijn of moet ik straks na 4 jaar ook een abonnement nemen voor een werkende airbag in mijn auto?

Dat je betaald voor extra software lijkt mij geen probleem zolang het niet verplicht is en maandelijks opzegbaar.
Uiteindelijk kan je prima leven zonder al die toepassingen. (Misschien voor de jongeren onbegrijpelijk.)

10 november 2023, 8:26

Als Samsung dit onzalige idee gaat introduceren in de nadagen van het bestaan van de “smartphone” zoals wij die nu kennen, dan belooft dat misschien niet veel goeds en zal het ook navolging krijgen bij andere premium suppliers. Voorlopig laat ik dit allemaal aan mij voorbij gaan, want mijn Pixel en Iphone die ik aan het uittesten ben, krijgen voorlopig nog support.

Gaat een smartphone, of de opvolger van dit ouderwetse mini tablet, veel meer ondersteuning omvoor een gebruiker opleveren, dan gaan de kosten van de huidige suppliers veel meer aan de software kant liggen, Aan hardware zullen ze geen droog brood meer verdienen. Daarvoor betaal je natuurlijk wel een prijs.

9 november 2023, 23:40

Moet Samsung toch lekker zelf weten?
Voor de wat betere AI functionaliteiten moet er altijd al betaald worden. Het is niet iets wat eerst “gratis” was want het bestond “eerst” helemaal niet.

Het gaat heel gewoon worden dat er voor de wat betere AI functionaliteiten kosten in rekening worden gebracht.
We moeten af van het idee dat alles op het internet altijd (zo goed als) gratis moet zijn en dan het liefst ook nog zonder reclame want dat filteren we liever gewoon weg.

Een AI service die hier en daar reclame uitspuugt en of product emplacement in zijn antwoorden verwerkt moet ik toch echt niet aan denken. Dan betaal ik er liever een bedragje voor.

Niet dat ik dat overpriced Samsung toestel ooit ga kopen, maar dat is weer een ander verhaal.

9 november 2023, 22:13

Dat heet gewoon SAAS, software as a service. Denk ik toch. Zal meer en meer gebeuren.