Je hoeft maar een microseconde even naar beneden naar je telefoon te kijken, om niet op tijd te zien dat je voorganger keihard op het rempedaal duwt. Of op de fiets: even een WhatsAppje lezen terwijl je over vijf minuten thuis bent en je fietst jezelf zo per ongeluk de bosjes in. Een telefoon gebruiken in het verkeer is meestal geen goed idee en daar zijn lezers het duidelijk mee eens: 59 procent van de lezers geeft aan zijn telefoon nooit te gebruiken in het verkeer.
Navigeren of playlists beheren?
Daarbij moeten we wel specificeren wat telefoongebruik in het verkeer is. Als je bijvoorbeeld een telefoonhouder op je fiets hebt waarmee je via Google Maps naar een locatie navigeert, dan mag dat. Ga je er vervolgens steeds op WhatsAppen of een complete playlist in Spotify op bouwen, dan heb je je ogen zodanig lang van het wegdek, dat je gevaarlijk bezig bent. De overheid wil dan ook zwaardere straffen opleggen voor smartphonegebruik.
Vandaar dat we in onze poll deze week vroegen of jij je smartphone wel eens gebruikt als je autorijdt of fietst. Het grappige is dat de antwoorden helemaal niet zoveel verschillen als twee jaar geleden, toen we deze vraag ook stelden: in mei 2020 gaf 58 procent aan hun telefoon niet te gebruiken in het verkeer, terwijl dat nu 59 procent is. Wel is het ‘af en toe’-gebruik afgenomen: eerst gaf 24 procent aan de telefoon af en toe te gebruiken, nu is dat 20 procent. In 2020 zei 5 procent dat ze hun telefoon wel gebruiken, maar proberen te verminderen, versus 6 procent in 2022. Tot slot gebruikt nog steeds 6 procent zijn telefoon in het verkeer: daarin is niets veranderd.
Lekker even mono
Kortom, het lijkt erop dat de aandacht voor het gebruik van telefoons in het verkeer (onder andere dankzij de mono-campagne) misschien wat invloed heeft gehad op de mensen die al wat twijfelden, maar er is nog steeds een kleine harde kern die zijn telefoon -blijkbaar koste wat kost- in het verkeer blijft gebruiken. Dat kan ook komen door iets wat Markun85 opmerkt: “Ja, puur als navigatie. Die mis ik in de antwoord opties, ik denk dat veel mensen het zo gebruiken, net als bijv. Flitsmeister.” 10 procent geeft aan ‘anders’.
Michele_Possamai heeft een duidelijke mening over mensen die al WhatsAppend op de baan rijden: “Voor navigatie maar die stel ik in als ik stil sta. Ik zie genoeg van die mafkezen rijdend in de auto door de binnenstad lekker Whatsappen. Telefoontje in de hand, ogen naar ergens onder het stuur.. levensgevaarlijk. Die snappen geloof ik niet dat ze in een dodelijk projectiel zitten.”
Appende fietsers
En dan zijn er natuurlijk fietsers. -DS- geeft iets aan waarin veel fietsers (in ieder geval wel de schrijfster van dit stuk) zich goed in kan herkennen: “Een enkele keer om op ‘volgend nummer’ (Spotify) te klikken vanaf het lockscreen op de fiets, en dan alleen als er geen verkeer in de buurt is. In de auto nooit.” David1972 is ook een fiets-songskipper, maar Ijskast is daar minder blij mee: “Lekker a-sociaal. Ik heb laatst zo’n iemand bijna aangereden. Ik kwam van rechts, hij was met zijn phone aan het spelen én gaf geen richting aan⦠zegt ‘ie nog doodleuk “ja maar ik zag je wel, hoor”. Waarom stop je dan niet! Doodziek word je ervan. Erger me dood“
Kortom, misschien kunnen we nog iets meer verbeteren, door bijvoorbeeld van tevoren thuis playlists te bouwen waarin geen enkel nummer geskipt hoeft te worden, zodat je altijd je handen aan het stuur houdt en je ogen op de weg.
Weet je wat je ook niet moet skippen? De volgende AW Poll, die volgende week verschijnt. Tot dan!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten