YouTube Music heeft de mijlpaal van 50 miljoen betaalde abonnees behaald. De muziekdienst van Google kende een moeilijkste start, maar groeit nu sneller dan verwacht. Vooral in opkomende markten weet Google abonnees te winnen.
YouTube Music
Googles betaalde variant van YouTube, de diensten YouTube Premium en YouTube Music, zijn samen goed voor een totaal van 50 miljoen abonnees wereldwijd. Dat meldt Bloomberg. Het maakt YouTube Music tot de snelst groeiende betaalde muziekdienst in de wereld. In totaal heeft YouTube Music nu een marktaandeel van 8 procent, maar Spotify blijft met ruime marge marktleider. In april maakte die dienst bekend dat het 158 miljoen betaalde gebruikers had.
YouTube Music kende een moeilijke start in het eerste jaar na zijn lancering in 2018. Na een klein jaar had Google 15 miljoen abonnees verzameld, en dat aantal verdubbelde in het derde kwartaal van 2020.
Oogballen en geld
Een belangrijk spilfiguur bij Google is Lyor Cohen, want hij heeft de leiding over YouTube Music. Cohen heeft veel ervaring in de muziekindustrie en hielp Google om een strategie op poten te zetten voor gratis YouTube-gebruikers en betaalde abonnees. “Het is een verhaal van groei dankzij een dubbele motor”, zegt Cohen tegen Bloomberg. “Er zijn mensen die bereid zijn om met hun oogballen te betalen, en anderen die dat doen door zich te abonneren.”
Succes in groeimarkten
Google stelt dat het in het bijzonder succesvol is in groeimarkten, en dat het erin slaagt om gratis gebruikers te overtuigen om de advertenties weg te halen en ook offline toegang te krijgen. Volgens Google is de groei van YouTube Music boven de verwachtingen.
Recent is Google onder meer in Nederland begonnen met het testen van een Lite-abonnement voor YouTube Premium. Daarmee haal je enkel advertenties weg, maar heb je geen recht op een YouTube Music-abonnement. Heb jij YouTube Premium en YouTube Music al geprobeerd. Waarom spreekt de dienst je wel, of juist niet aan? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik was een van de eersten die GPMaa nam, uiteindelijk werd dat een familie-abonnement op YTM en vooral het gemis aan reclame maakt het een nobrainer hier bij te blijven.
De kinderen hebben wel een studentenabonnement op Spotify genomen, vooral om lijstjes met vrienden te kunnen delen. Zelf vind ik YTM een prima service, waar ik zonder morren voor betaal.
(Alleen met EuroSportPlayer ben ik *nog* blijer 😉
Gebruiker van eerste uur. Vele malen fijner dan Spotify, vooral ook met de muziekvideo’s erbij. En youtube zonder advertenties. Ik blijf.
ik koop liever een cd en zet de muziek dan om naar mp3 formaat voor op de smartphone. Zo weet ik tenminste zeker dat de artiesten een fatsoenlijke vergoeding krijgen. Anders gaat het gros van het geld weer naar apple en google. Spotify sta ik wat positiever tegenover.
Ben al jaren klant van eerst play music en nu YT music. Ik heb tevens Spotify (shared). Die laatste gebruik ik alleen in de huiskamer, YT music overal behalve in de huiskamer. Vreemd? Nee hoor, chromecast wat ik ook probeer blijft pauzeren steeds weer wat ik ook probeer. Eigenlijk bij alles wat muziek betreft ook Spotify. Video gaat wel goed. Nu heeft mijn receiver ook Spotify connect en dat gaat wel goed. Wil eigenlijk wel naar Spotify maar het lukt domweg niet. De hoofdreden? De algoritmes van Google’s YT music begrijpen mijn voorkeur velen malen beter dan Spotify.
Er is nog genoeg gratis aan muziek. Heb je zelf nog Cd top ze gewoon kun je als MP3 op mobiel zetten in een map. Er zijn zat afspeel apps te vinden kun je lang voor uit zonder dat je betaald.
ik heb destijds toen het nog YouTube red was gehoopt dat ze effectief de betere zou zijn. maar helaas bedrogen uitgekomen. zo verdween regelmatig offline muziek zonder verklaarbare aanleiding en bleef de app heel vaak vastlopen waardoor ik toestel meermaals moest herstarten. Als android gebruiker overstappen naar Apple music is misschien niet de meest evidente keuze maar anderzijds wel de beste voor mij ooit . 9,99 euro per maand voor onbeperkt losless music in een app die véél stabieler werkt is dan ook zéker het overwegen waard gebleken want muziek heeft nog nooitns zo mooi geklonken. je kan effectief alle klanken uit een nummer zo ontzettend zuiver driedimentiaal horen dat je als het ware er midden in zit. nog nooit heb ik muziek zo overweldigend mooi en zuiver ervaren en dat voor minder dan 10 euro. Plaats daarbij dan nog het knappe intuïtieve design en het gigantisch ruime aanbod dan is het extra pijnlijk te zien dat YouTube muziek kwalitatief dan ook zo achterna is gebleven .
Ik begon gelijk toen het uitkwam met de 3 maanden gratis en ben daarna gebleven bij het premium abonnement. En ik vind het een heel fijne dienst. Ging me meer om de muziek, maar youtube zonder advertenties is heel mooi meegenomen.
Ik zal niet gauw betalen voor een platform dat zo onbeschaamd censureert.