Win-winsituatie?
In tegenstelling tot andere streamingdiensten kan je Spotify gratis zoveel gebruiken als je wil. Lijnrecht daartegenover staat een duidelijk advertentiebeleid en duidelijke regels. Af en toe kan je als gebruiker niet anders dan een advertentie beluisteren tussen liedjes door, en je kan ook niet eindeloos liedjes overslaan.
Aan dat beleid dat Spotify sinds zijn ontstaan voert, komt nu misschien verandering. In Australië laat de populaire streamingdienst zijn gratis gebruikers oneindig advertenties overslaan. Op die manier wil het bedrijf leren in wat voor zaken je wel en niet geïnteresseerd bent, want Spotify verwacht dat je een advertentie wel volledig beluistert als je ze interessant vindt. ‘Active Media’ zo noem Spotify de nieuwe feature. Als adverteerder hoef je ook niet te betalen voor een advertentie die werd overgeslagen, en verwacht wordt dat Spotify meer geld krijgt als gebruikers een advertentie wel beluisteren. Een win-winsituatie?
Goed voor Spotify?
Toch is het de vraag of Spotify – dat volgens Engadget overweegt om de functie ook naar de rest van de wereld uit te rollen – er zelf wel genoeg baat bij heeft. Een ander voordeel van reclame die je niet kan overslaan, is dat ze simpelweg vervelend zijn en dat kan ertoe leiden dat gratis gebruikers de premium-proefperiode willen uittesten en uiteindelijk een abonnement nemen op de streamingdienst.
Een andere troef voor de premium-dienst is dat je muziek offline kan opslaan, maar met mobiele data die alsmaar toeneemt, is ook dat zo’n groot probleem niet meer. Langs de andere kant kunnen de huidige advertenties er natuurlijk ook voor zorgen dat gebruikers Spotify links laten liggen, juist omdat ze de advertenties zo vervelend vinden, waardoor ze zich ook nooit zullen abonneren.
Beschikbaarheid
Momenteel heeft Spotify 101 miljoen gebruikers die geregistreerd staan op de gratis dienst. In het tweede kwartaal van dit jaar leverde dat 127 miljoen dollar aan reclame-inkomsten op, zo’n 10 procent van de totale omzet van Spotify in diezelfde periode. Voorlopig is het nog niet duidelijk of we de nieuwigheid ook bij ons zullen zien en wanneer dat dan zou zijn.
Via: Engadget
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik betaal.netjes €10 per maand. En er is voor mij geen abonnement wat zoveel waarde en plezier toevoegt als Spotify.
Even een playlist downloaden op mijn telefoon en daarna mijn Bluethoot koptelefoon op en ik ben helemaal het mannetje.
Spotify is mijn ogen en oren het beste wat ze ooit verzonnen hebben.?
De adverteerder zal meer gaan betalen omdat hij nu alleen betaald aan mensen die geïnteresseerd zijn.
Persoonlijk heb ik Spotify gedumpt door de reclame en te weinig muziek luister voor een abonnement.
Een goede idee en terecht want YouTube doet het ook ;))
Hmm.. een advertentieabonnee levert dus per maand 42 cent op aan omzet (en een betaalde abonnee ergens tussen de 3 en 10 euro).
Twitter heeft met een omzet van 2,4 miljard en 330 miljoen gebruikers omgeveer 61 cent per gebruiker per maand.
Dat valt me dan niet eens tegen van Spotify