Soundcloud wil kunstmatige intelligentie (AI) gaan inzetten om sneller muzieknummers te herkennen die hits kunnen worden. De aankomende functionaliteiten zijn het gevolg van een strategische overname van het bedrijf ‘Musiio’, dat AI gebruikt om muziek te analyseren.
Soundcloud-AI
Soundcloud maakt bekend in een persbericht dat het een nieuwe strategische overname heeft gedaan. Musiio moet het bedrijf straks gaan helpen om hits te herkennen nog voor de muziek echt bij het grote publiek doorbreekt. Het bedrijf dat nu onder de vleugels van Soundcloud komt, heeft ervaring met AI en het laat zijn slimme algoritmes naar muziek luisteren om dan de muziek met tags te definiƫren en te voorspellen of een nummer succesvol kan worden.
Soundcloud is een bekend platform waarop voornamelijk beginnende artiesten makkelijk nummers kunnen uitbrengen en ze kunnen ook geld verdienen met hun muziek. De algoritmes van Musiio moeten er dus voor zorgen dat nummers met potentieel meer worden aanbevolen zodat ze sneller door luisteraars worden opgepikt en artiesten er meer kunnen verdienen. Het moet Soundcloud helpen om ook sneller nieuw talent de detecteren.
Het is niet bekend wanneer de algoritmes van Musiio op Soundcloud zullen werken. Soundcloud is in 2007 gelanceerd en heeft inmiddels 300 miljoen nummers die door 30 miljoen verschillende muzieknummers worden gedeeld. De app is op dit moment actief in 190 verschillende landen, waaronder Nederland en Belgiƫ.
‘5 procent actief op Soundcloud’
Androidworld vroeg in een recente AW Poll aan lezers of ze geabonneerd zijn op muziekstreamingdiensten. Het was weinig verrassend dat Spotify het meest succesvolle platform is, maar Soundcloud sloot in het onderzoek de top vijf af. 4,9 procent van de stemmers op Androidworld is actief op Soundcloud. Heb jij deze app al eens verkend? Misschien gebruik je ze dagelijks? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over streamingdiensten? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Bij deze zijn radio DJ’s straks ook overbodig, straks bepaald de maker van de software wat de hele dag op de kanalen is te horen. ?
Het aan elkaar praten van liedjes was overigens al overbodig. ?
Die DJ’s zijn zeldzaam, de meesten lachen alleen maar om hun eigen grappen. ?
Voor mij hoeft de muziek die uitgezonden wordt niet op basis van AI te worden samengesteld door bepaling van de hitgevoeligheid. Er is al genoeg eenheidsworst?
Van een DJ verwacht ik nu juist enige kennis op allerlei facetten van liedjes en daarmee een balans te brengen voor een specifieke doelgroep. Enige informatie of achtergrond erbij mag best?