Maximumsnelheid op borden en in apps
Rijkswaterstaat staat een gigantische klus te wachten want aanstaande maandag 16 maart om 06.00 uur is de maximumsnelheid van 100 km per uur overdag op alle snelwegen een feit, maar deze maximumsnelheid zul je vanaf vanavond op verschillende plekken al moeten aanhouden.
Vanaf vrijdag 12 maart zal Rijkswaterstaat namelijk beginnen met het vervangen van alle snelheidsborden in Nederland en dat zijn er ruim 4000. Let dus goed op de borden langs de weg want de nieuwe snelheid op een traject geldt direct nadat de borden zijn geplaatst (of wanneer bij reeds geplaatste borden de hoes of tape verwijderd is).
TomTom
Navigatie-apps voeren deze wijziging in maximumsnelheid nog niet allemaal meteen door. Addy van Schie, senior productmanager bij TomTom, laat aan de NOS weten dat zij pas alle wijzigingen in één keer doorzetten als Rijkswaterstaat hen een seintje geeft als alle borden zijn verwisseld. Het kan dus zijn dat TomTom-gebruikers 120 km per uur zien staan, terwijl de snelheid op de weg al is aangepast.
De oudere systemen van TomTom kunnen niet omgaan met de automatische snelheidsaanpassing. Op deze apparaten zal altijd 100 km per uur te zien zijn. Voor de fysieke kastjes van TomTom is er sinds 25 februari een update beschikbaar. De in auto’s gebouwde navigatiesystemen van het bedrijf zullen bij de dealer geüpdatet moeten worden. Voor oudere systemen blijft TomTom zelf verantwoordelijk.
Flitsmeister
Flitsmeister voert alle aanpassingen in de nacht van donderdag op vrijdag meteen al door. Woordvoerder Jorn de Vrie legt uit dat ze geen zicht hebben op welke locaties wanneer worden aangepast: “In beide gevallen ga je verkeerd informeren. Wij vinden het beter voor de gebruiker dat die niet te hard rijdt, maar liever iets langzamer. Daarnaast is het veiliger.”
Google Maps en Waze
Rachid Finge, woordvoerder van Google zegt Google Maps de wijzigingen geleidelijk doorvoert. De wijzigingen zijn tussen vandaag en aankomende maandag in de navigatie-app te zien. Omdat er ’s avonds en overdag verschillende maximumsnelheden worden gehanteerd, kan Waze deze nog niet doorvoeren. De app ondersteunt dit nog niet. De huidige snelheden blijven in Waze dus gehandhaafd en deze zullen overdag dus meestal niet kloppen.
Here
Navigatie-leverancier Here heeft niet gereageerd op de vraag van de NOS omtrent het aanpassen van snelheidslimieten.
Nieuwe maximumsnelheid
Omdat de maximumsnelheid straks in de avond en nacht hoger ligt dan overdag, krijgen veel verkeersborden een zogeheten tijdvenster. Zo’n tijdvenster geeft aan binnen welke uren de lagere snelheidslimiet geldt.
TomTom GO Navigation
TomTom International BV
HERE WeGo Maps & Navigation
HERE Europe B.V.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Die 100 is gewoon om de staatskas te vullen. Heeft totaal niets met stikstof te maken. Als je nu 130 rijd of 100, kwa verbruik maakt dat weinig uit. Het enige positieve dat ik kan zien is dat er misschien minder files gaan zijn tijdens de spitsuren, maar daarbuiten is 100 veel te traag. Ik zal me er in ieder geval niet aan houden, nu niet en in de toekomst ook niet.
Het is de schuld van corona virus. Die pakt de verkeerde mensen.
Ik zet m’n begrenzer gewoon op 110, kan mij weinig gebeuren.
Rijdt ongelofelijk relaxed, hadden we jaren geleden moeten doen.
Qua reistijd maakt het niet veel uit, de gemiddelde snelheid tijdens mijn forensrit is zelfs iets gestegen.
Helemaal gek zijn ze geworden in Nederland. Heb afgelopen week paar keer dat moeten rijden. 100kmu is echt een belachelijke snelheid. Enorm frustrerend. Ik stel dan ook voor dat we de benaming autosnelweg gewoon veranderen in autoweg want met snel heeft dit niks meer te maken.
We kunnen misschien allemaal weer terug met paard en kar gaan dan zal de stikstof uitstoot zeker terug gaan…