Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

AW bezoekt Sjoprz: boodschappen-app met ambitie

Ruud Caris
Ruud Caris
26 juli 2017, 19:00
4 min leestijd
AW bezoekt Sjoprz: boodschappen-app met ambitie

Lees verder na de advertentie.

Wat is Sjoprz?

Sjoprz is een platform bestaande uit (op dit moment) een iOS- en Android-app en maakt het mogelijk om jouw boodschappenlijstjes bij te houden. Hierbij worden niet alleen de boodschappen herkend, maar zijn ook alle prijzen van de meeste supermarkten verwerkt. Dat wil zeggen dat je – rekening houdend met aanbiedingen – precies kunt zien wat jouw boodschappen gaan kosten. Maar het gaat nog verder…

Zo worden aanbiedingen meegenomen in jouw boodschappenlijstjes, waarbij er opties worden gegeven om te bekijken of jouw boodschappenlijst van deze week ergens anders goedkoper is. Ga je normaal altijd bij de Plus boodschappen doen, maar blijkt de Jumbo deze week goedkoper te zijn, dan krijg je het totaalbedrag te zien van jouw boodschappen bij de andere supermarkt.

Met deze vergelijking geeft Sjoprz inzicht in jouw uitgaven aan boodschappen. Naast boodschappen zitten er ook andere producten in de app zoals bijvoorbeeld drogisterij. Op dit moment is Sjoprz alleen nog maar beschikbaar als app, maar er wordt gewerkt aan een platform voor het web, om ook in de browser Sjoprz te gebruiken. Dit zou – zoals het er nu naar uit ziet – klaar moeten zijn in augustus 2017.

Wat zijn de uitdagingen?

In een gesprek met ontwikkelaar Dante Eckhardt leerde we dat vooral de data een grote uitdaging was. Hoe krijg je alle prijzen op de juiste manier in de app, maar nog belangrijker, hoe kun je ze goed interpreteren en producten categoriseren. Hier zijn verschillende technieken voor gebruikt, waarbij de prijzen ook nog eens handmatig gevalideerd worden door mensen die daadwerkelijk naar de fysieke winkels gaan om de prijzen te noteren.

Op deze manier probeert Sjoprz een complete vergelijking te bieden tussen de verschillende supermarkten en andere product-aanbiedingen. Maar er is een grotere ambitie dan alle producten en prijzen in de database krijgen.

Interessant weetje over Dante: hij maakte ooit de Super Deals-app, waar we op Androidworld jaren geleden aandacht aan hebben besteed. Deze app wordt nu in ieder geval niet meer actief geüpdatet en onderhouden. Maar via deze app en interesse in aanbiedingen en deals is hij uiteindelijk terecht gekomen bij Sjoprz.

Boodschappen bestellen met gratis levering?

Het doel van Sjoprz is om uiteindelijk volledige bestellingen te doen via de app. Dit is nu bijvoorbeeld al mogelijk om via een druk op de knop de boodschappen te bestellen bij bijvoorbeeld Albert Heijn, maar het gaat nog verder.

Door de supermarkten er tussenuit te halen en samen te werken met de verschillende fabrikanten en groothandels, wil Sjoprz het mogelijk maken om boodschappen via de app rechtstreeks te bestellen, zonder tussenpartijen. Deze worden vervolgens gratis thuisgeleverd, waarbij de prijzen gelijk moeten zijn aan de supermarkten zoals we die nu kennen. 

Dit zou betekenen dat je niet meer afhankelijk bent van een supermarkt, maar een soort van Marktplaats krijgt waar allerlei voedingsmiddelen, drogisterij-artikelen en andere producten te bestellen. Door de gratis levering wordt ook een drempel voor de consument weggenomen. Het streven is om eind 2017 of begin 2018 een pilot te starten met dit nieuwe concept, waarschijnlijk in de Randstad.

Verdienmodel

Sjoprz moet natuurlijk ook geld verdienen en het lijkt logisch dat dat uiteindelijk bij het leveren van boodschappen door afspraken met de fabrikant/groothandel zal gebeuren. Maar er is nog meer: zo worden aankopen die online via de app gedaan worden, beloond door de verschillende winkels met een zogenaamde affiliate-vergoeding. Dat wil zeggen dat – zonder dat de consument een cent meer betaald – Sjoprz een (klein) percentage van de omzet ontvangt van bijvoorbeeld de Albert Heijn.

Een ander verdienmodel is de deals van Sjoprz, iets wat we onder andere kennen van Scoupy. Deze cashback-acties zorgen extra kortingen voor consumenten en inkomsten voor de supermarkt-app. Een laatste interessant verdienmodel is de data die ze verzamelen. Hiermee kunnen ze (anoniem) rapporten maken en andere informatie delen met bedrijven en andere partijen. Er werd mij op het hart gedrukt dat dit geaggregeerde data is, dus niet te herleiden naar personen.

De app

De app van Sjoprz oogt fris en biedt een aantal mogelijk. Allereerst het bijhouden van een boodschappenlijst met de daarbij behorende prijzen. Via de bespaarbuddy is het mogelijk om te bekijken waar je boodschappen het goedkoopst zijn, of dat je misschien zelfs het beste naar twee winkels kunt gaan. 

Verder zien we dat er adviezen gegeven worden over het vervangen van A-merk-producten door huismerk-artikelen, zodat je bespaart op de totale prijs van de boodschappen. Op dit moment is de kracht van Sjoprz vooral de data die ze bezitten, dus vooral de prijzen en de mogelijkheid om deze met elkaar te vergelijken. 

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar het bestellen van boodschappen via Sjoprz, ik zou me goed kunnen voorstellen dat ik dit zou gaan gebruiken, vooral omdat je niet afhankelijk bent van één enkele supermarkt.

De Sjoprz-app downloaden kan via onderstaande button, gratis uiteraard.

App niet meer beschikbaar

com.sjoprz

Gratis
Via Google Play
Helaas, we konden deze app niet ophalen van Google Play

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

2

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

28 juli 2017, 19:22

Hansz – Als je je boodschappenlijstje wilt kunnen delen (of een gezamenlijke boodschappenlijst wil gebruiken) zul je via de app iemand uit je contactenlijst moeten kunnen kiezen. Om dat mogelijk te maken zal de optie “inzage in al je contacten” dus toegekend moeten worden. En als je je boodschappenlijstje wilt bewaren zullen de gegevens toch ergens aan gekoppeld moeten worden. Als je aangeeft dat je een melding wilt krijgen wanneer een bepaald soort speciaalbier in de aanbieding is bij 1 van de 7 supermarkten die jij als voorkeur hebt opgeven zal die informatie toch ergens aan gekoppeld moeten worden. En zonder email of account is het wat lastig om je op de hoogte te brengen.

Toch is inloggen als het goed is binnenkort niet meer noodzakelijk, maar zullen bepaalde acties gewoon niet uitgevoerd kunnen worden.

Ik vind het in ieder geval de enige boodschappenapp die echt wat toevoegt en een berg geld kan schelen voor met name mensen met kinderen.

26 juli 2017, 22:54

Na installatie en openen van de app was ik er eigenlijk al meteen klaar mee toen ik zag dat je weer een account moest aanmaken en toestemming werd gevraagd voor inzage in al je contacten. Meteen weer verwijderd.