Samsung Galaxy S25: Nu met Galaxy Tab S6 Lite!

OV-chipkaart-app gestopt, er komt geen vervanger

Sebastien Marien
Sebastien Marien
2 september 2021, 12:39
2 min leestijd

De OV-chipkaart-app is niet meer actief en je kan ze niet langer in de Google Play Store vinden. Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, verwijst gebruikers naar de mobiele website. Een echte vervanger komt er niet, want die verschijnt in de vorm van de nieuwe OVpay-dienst.

Lees verder na de advertentie.

OV-chipkaart-app

Je kan niet langer voor de OV-chipkaart betalen met de bijhorende app. Translink heeft recent een update gepusht die gebruikers doorverwijst naar de websites ‘ov-chipkaart.nl’ en ‘uitcheckgemist.nl’. Vervolgens werd de app op 29 augustus in alle stilte uit de applicatiewinkels gehaald, dat weet reizigersvereniging Rover.

In de mededeling die te lezen is, spreekt translink over een nieuwe en verbeterde app. Daarbij gaat het niet om een nieuwe app voor de OV-chipkaart, maar wel voor OVpay. Dat is een nieuwe betaaloplossing waarmee je onderweg betaalt met behulp van je smartphone of betaalpas. De techniek wordt ondertussen sinds maart getest in Lelystad met de stadsbussen van Arriva, dat maakte de vervoersorganisatie toen bekend.

‘Late 1 aprilgrap’

Rover is niet tevreden met de plotse stopzetting van de OV-chipkaart-app, dat uit directeur Freek Bos in een tweet. Hij noemt de zet een “late 1 aprilgrap” en hekelt het feit dat Tanslink de app offline haalt nog voor een alternatief klaar staat.

Het bedrijf achter de OV-chipkaart verweert zich bij Tweakers en woordvoerder Gerbrant Corbee stelt dat de app al wat ouder is en aan vervanging toe was. Volgens hem biedt de mobiele site een betere oplossing voor de reiziger. “De app had een beperkte functionaliteit, minder dan de mobiele website en werkte ook minder goed. Bovendien moest deze regelmatig geĆ¼pdatet worden om veilig en betrouwbaar te zijn.”

Met het verdwijnen van de OV-chipkaart-app is ook het Twitter-account offline gegaan. Translink stelt dat Twitter niet het meest geschikte communicatiemiddel voor OV-chipkaartgebruikers, omdat er vaak persoonlijke gegevens van klanten worden gedeeld als reizigers vragen hebben. Voortaan dienen gebruikers telefonisch contact op te nemen.

OVpay wordt tussen nu en 2023 gefaseerd ingevoerd in Nederland. Enkele jaren geleden werd ook geĆ«xperimenteerd met de OV-chip mobiel-app, maar dat is op niets uitgedraaid. Kijk jij uit naar een opvolgers van de huidige chipkaart, of ga jij de app missen? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

7

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

2 september 2021, 21:08

Toevallig las ik laast in stuk over sqills. Had er nog nooit van gehoord zit in Nederland. Ben alleen verbaasd meer niet.

Sqills is gespecialiseerd in software voor reserveringen en ticketverkoop in het openbaar vervoer. Siemens betaalt 550 miljoen euro voor het bedrijf, dat in 2007 werd opgericht door UT-afgestudeerden Bart van Munster en Johan Nieuwerth. Hun S3-software van Sqills wordt wereldwijd beschouwd als het meest geavanceerde ticketingsysteem ter wereld. Het heeft een jaaromzet van zoā€™n 28 miljoen.

2 september 2021, 19:07

Dat wij domme Nederlanderd eens stoppen met het wiel opnieuw uitvinden en eens kijken naar andere landen/steden ten grote van ons land waar dit perfect loopt. Zie het OV in London en hoe gemakkelijk en efficiĆ«nt alles daar loopt (ook voor buitenlanders). Zo zijn er nog veel meer voorbeelden wat wel werkt. Waarom toch altijd weer net wat anders …

2 september 2021, 17:07

Welja, eerst OVmiles beeindigen en je account weg en dus ook de gespaarde miles en nu dit weer, beetje jammer van de reclamespot investering waarmee men een charmeoffensief inzet, want dit staat volledig haaks op elkaar. Dit is overigens niet volledig landelijk maar slaat vooral op Ruk En Treurig BV…

2 september 2021, 16:13

ja, die strippenkaart was zo gek nog niet he Translink ? wat een stelletje schwalbes

2 september 2021, 15:46

Ach ja, Translink… Het bedrijf dat het maar niet lukt om een fatsoenlijk systeem te maken zodat je oa niet meer moet uit- en inchecken als je alleen maar van vervoerder wisselt.

2 september 2021, 15:32

Wat hebben we al niet allemaal gehad aan ticket-systemen?!
Alleen om dat geneuzel heb je al geen zin om met het openbaar vervoer te gaan. ?

Gewist profiel
2 september 2021, 15:05

TLS wil je bank gegevens hebben. Voor de nieuwe pay ov. Dat gaan we niet doen dus.