KLM houdt familie en vrienden op de hoogte van vluchtstatus via WhatsApp

Stijn Wanders
14 december 2018, 15:05
1 min leestijd

Groepschat

Lees verder na de advertentie.

KLM-passagiers die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen, krijgen daarbij nu ook een uitnodiging om gratis gebruik te maken van KLM’s nieuwe WhatsAppservice. Als de passagier hier gebruik van maakt, stuurt de luchtvaartmaatschappij een bericht naar de achterblijvers zodra het vliegtuig vertrekt. Mocht een vlucht vertraging hebben opgelopen, dan worden de groepsleden hiervan ook op de hoogte gesteld. Vervolgens komt er nog een laatste bericht binnen als het voertuig geland is.

Aangezien dit berichten zijn afkomstig van KLM, hoeft de passagier hier zelf geen internet voor te hebben. Naast deze geautomatiseerde meldingenservice hebben groepsleden ook de mogelijkheid om zelf vragen te stellen over de voortgang van de vlucht. De service is Engelstalig beschikbaar, maar bij succes wil het bedrijf dit in de toekomst uitbreiden naar andere kanalen en talen.

Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) ontcijfert KLM vragen die richting haar in de groep gesteld worden. KLM kan niet meelezen met de berichten die de groepsleden naar elkaar in de WhatsApp-groep sturen, maar ziet alleen de berichten waarin @KLM vermeld is. Na het versturen van het aankomstbericht zal KLM de groepsapp verlaten. De WhatsApp-groep zelf blijft wel gewoon bestaan totdat de deelnemers deze verwijderen.

WhatsApp

KLM maakt sinds 2017 gebruik van WhatsApp voor zakelijke doeleinden. Je kan al vragen stellen aan de luchtvaartmaatschappij met een officieel WhatsApp business-account. De KLM stuurt passagiers op verzoek ook de boekingsbevestiging, de check-in notificatie, de instapkaart en andere vluchtinformatie toe via WhatsApp. Het bedrijf verstuurt op deze manier nu al dagelijks meer dan 10.000 instapkaarten.

WhatsApp Messenger

WhatsApp LLC

8.6
Gratis
Via Google Play

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

4

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

Plaats een reactie
16 december 2018, 12:35

KLM kennende zal het wel weer waardeloos zijn. Bij een annulering houden ze hun klanten zelfs slecht op de hoogte. Ik moest zelf actie ondernemen op iets op de hoogte gehouden te worden. Heb hier dus ook geen vertrouwen in.

14 december 2018, 18:53

Blijft vreemd dat KLM wel berichten kan lezen met @KLM een de rest niet. Geloof er geen bal van. ?

14 december 2018, 17:58

Mijn vader heeft geen internet. Die krijgt dus helemaal geen WhatsApp berichten binnen als hij buiten het wifi bereik is. Je hebt echt wel internet nodig om WhatsApp berichten te ontvangen.

Verder heel handige actie van KLM!

14 december 2018, 16:28

Daar was het wachten op, nu bedrijven mee gaan accepteren wij de reclame die straks wordt toegevoegd. ?