Black Friday Weeks bij Teufel met kortingen tot 42 procent!

Flitsmeister integreert informatie van matrixborden in app

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
13 augustus 2018, 8:32
2 min leestijd
Flitsmeister integreert informatie van matrixborden in app

Lees verder na de advertentie.

Matrixborden in het verkeer

Flitsmeister heeft intensief samengewerkt met het ministerie, Rijkswaterstaat en Be-Mobile om, het
kader van Talking Traffic, de informatie van matrixborden landelijk beschikbaar te maken in de app. Na een testperiode is deze functie nu voor iedereen beschikbaar en wil hiermee een oplossing bieden voor onduidelijkheid ten aanzien van matrixborden.

Matrixborden boven of naast de weg worden meestal gebruikt om weggebruikers te attenderen over de maximumsnelheid. Elke rijstrook heeft een eigen matrixbord. Een rood kruis op het matrixbord betekent dat je die rijstrook niet mag gebruiken. Het negeren hiervan kan je een boete van € 230,- opleveren. Toch hebben weggebruikers soms nog wel eens moeite met deze borden. Zo blijven veel weggebruikers op de standaard rijstroken rijden als de spitsstrook open staat, bijvoorbeeld omdat zij niet over de doorgetrokken streep durven te rijden. Andere weggebruikers zien het nut niet in van het gebruiken van de spitsstrook. De rode kruizen boven de rijstroken worden tot wel 250.000 keer per jaar genegeerd door automobilisten en dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Daarnaast denken veel automobilisten dat de snelheden boven de weg adviessnelheden zijn terwijl het toch echt wettelijke maximumsnelheden zijn.

Flitsmeister heeft onderzoek gedaan: “Ondanks dat rode kruizen vaak genegeerd worden, geeft 83% in een onderzoek aan dat rode kruizen duidelijk zijn. 12,5% weet niet hoe hard je mag rijden als een spitsstrook open/dicht is en daarbij ergert 24% zich aan anderen die de verkeerde snelheid hanteren. Ook is het voor 10,% niet duidelijk dat snelheden op matrixborden gelden als maximumsnelheid.”

Informatie van matrixborden in Flitsmeister

Om de verkeersveiligheid te verhogen wordt de Flitsmeister-gebruiker nu ruim van tevoren gewaarschuwd met meldingen van afgesloten rijstroken met een gesproken waarschuwing waarbij het hoorbaar en zichtbaar is of het gaat om de linker- of rechterrijstrook. Flitsmeister-gebruikers worden daarnaast geïnformeerd met juiste maximumsnelheden in relatie tot een afgesloten of geopende spitsstrook. Op deze manier wil Flitsmeister hen op hun rijgedrag attenderen wat om zo de eigen verkeersveiligheid maar ook de veiligheid van anderen en doorstroming in het verkeer te verbeteren.

Flitsmeister hoopt op deze manier ervoor te zorgen dat wegwerkers veiliger hun werk kunnen doen, files verminderd worden omdat gebruikers reageren op de realtime informatie van de app en natuurlijk de verhoging van de verkeersveiligheid in het algemeen. 

Flitsmeister downloaden

De informatie van matrixborden is vanaf nu beschikbaar in de stabiele versie van Flitsmeister. je kunt de app bijwerken of downloaden via onderstaande knop.

Flitsmeister

Flitsmeister

6,2
Gratis
Via Google Play

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

13 augustus 2018, 20:52

Vanavond getest op de spitsstrook tussen Arnhem en Apeldoorn. Eerste 400 meter sprong de snelheid inderdaad naar 100km om daarna op 120 te springen tot aan Apeldoorn.

13 augustus 2018, 13:46

Vraagje, zie nu dat de matrix borden afgebeeld staam als je op de navigatie van flitsmeister rijdt. Werkt dit ook zonder de navigatie van flitsmeister te gebruiken? Dus gewoon flitsmeister aan.

13 augustus 2018, 10:54

Wanneer je de snelheid hanteert die aangegeven is terwijl de weg vrij is omdat de file al opgelost is krijg je toeterende vrachtwagens achter je. Onofficiele tip van rijkswaterstaat een jaar of 10 geleden was om dan toch harder te rijden. Vind het aan de ene kant wel raar dat dit samenwerkingsverband er is als je kijkt naar het primaire doel van de app maar als dat rodekruisnegeerders scheelt kan het de veiligheid verhogen. Aan de andere kant is het de vraag of die negeerders deze app gebruiken of dat de appgebruikers bovengemiddelde kennis van de verkeersregels hebben. Mogelijk dat je daarmee de oudere rijders die nooit officieel de wijzigingen van verkeersregels de afgelopen decennia hebben meer gekregen toch niet bereikt op deze manier. De directe winst zou dan minimaal zijn. Aan de andere kant hebben ze nu wel ervaring met implementatie en wie weet kan dat op termijn ook in de ingebouwde navigatie van nieuwe auto’s komen waarvan deze oudere groep als rijkste van de bevolking veruit het grootste deel uit maakt.