Naar content
Trending apps
  • Google Meet

  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OPPO Find X2 Pro

  • Nokia 8.3

  • Samsung Galaxy A51

  • Poco F2 Pro

  • Xiaomi Mi Note 10 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Verhoging van de verkeersveiligheid

Flitsmeister integreert informatie van matrixborden in app

· 13 augustus 2018

Na een testperiode waarin het bedrijf heeft samengewerkt met gebruikers en verschillende instanties, brengt Flitsmeister nu een update voor zijn app naar buiten. De app bevat door deze update nu ook informatie van matrixborden.

Matrixborden in het verkeer

Flitsmeister heeft intensief samengewerkt met het ministerie, Rijkswaterstaat en Be-Mobile om, het
kader van Talking Traffic, de informatie van matrixborden landelijk beschikbaar te maken in de app. Na een testperiode is deze functie nu voor iedereen beschikbaar en wil hiermee een oplossing bieden voor onduidelijkheid ten aanzien van matrixborden.

Matrixborden boven of naast de weg worden meestal gebruikt om weggebruikers te attenderen over de maximumsnelheid. Elke rijstrook heeft een eigen matrixbord. Een rood kruis op het matrixbord betekent dat je die rijstrook niet mag gebruiken. Het negeren hiervan kan je een boete van € 230,- opleveren. Toch hebben weggebruikers soms nog wel eens moeite met deze borden. Zo blijven veel weggebruikers op de standaard rijstroken rijden als de spitsstrook open staat, bijvoorbeeld omdat zij niet over de doorgetrokken streep durven te rijden. Andere weggebruikers zien het nut niet in van het gebruiken van de spitsstrook. De rode kruizen boven de rijstroken worden tot wel 250.000 keer per jaar genegeerd door automobilisten en dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Daarnaast denken veel automobilisten dat de snelheden boven de weg adviessnelheden zijn terwijl het toch echt wettelijke maximumsnelheden zijn.

Flitsmeister - matrixborden

Flitsmeister heeft onderzoek gedaan: "Ondanks dat rode kruizen vaak genegeerd worden, geeft 83% in een onderzoek aan dat rode kruizen duidelijk zijn. 12,5% weet niet hoe hard je mag rijden als een spitsstrook open/dicht is en daarbij ergert 24% zich aan anderen die de verkeerde snelheid hanteren. Ook is het voor 10,% niet duidelijk dat snelheden op matrixborden gelden als maximumsnelheid."

Informatie van matrixborden in Flitsmeister

Om de verkeersveiligheid te verhogen wordt de Flitsmeister-gebruiker nu ruim van tevoren gewaarschuwd met meldingen van afgesloten rijstroken met een gesproken waarschuwing waarbij het hoorbaar en zichtbaar is of het gaat om de linker- of rechterrijstrook. Flitsmeister-gebruikers worden daarnaast geïnformeerd met juiste maximumsnelheden in relatie tot een afgesloten of geopende spitsstrook. Op deze manier wil Flitsmeister hen op hun rijgedrag attenderen wat om zo de eigen verkeersveiligheid maar ook de veiligheid van anderen en doorstroming in het verkeer te verbeteren.

Flitsmeister - matrixborden

Flitsmeister hoopt op deze manier ervoor te zorgen dat wegwerkers veiliger hun werk kunnen doen, files verminderd worden omdat gebruikers reageren op de realtime informatie van de app en natuurlijk de verhoging van de verkeersveiligheid in het algemeen. 

Flitsmeister downloaden

De informatie van matrixborden is vanaf nu beschikbaar in de stabiele versie van Flitsmeister. je kunt de app bijwerken of downloaden via onderstaande knop.

De nieuwste artikelen over Flitsmeister

Flitsmeister laat je nu 'Prestaties' vrijspelen in de app

Flitsmeister werkt nog niet met Android Auto, dit is waarom

Snelheid in navigatie-apps is de komende dagen niet altijd betrouwbaar

Duitsland verbiedt gebruik flitsmeldingen via Flitsmeister en Waze

Primeur: Flitsmeister ONE is nu beschikbaar

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (5)
Bezig met laden van reacties...