Electric Routes is een app die de beste route wil berekenen om met een elektrische auto af te leggen. Ze houdt rekening met het bereik van je auto en de laadpunten die je onderweg passeert. De app moet daarmee betere routes bepalen dan navigatie-apps als Google Maps.
ElectricRoutes-routeplanner
Elektrisch rijden is de toekomst, maar het kleinere bereik van de auto’s vraagt om een andere aanpak bij het plannen van je route. Dat vinden tenminste de ontwikkelaars van de app Electric Routes. De app kijkt naar extra factoren die de keuze voor een route beïnvloeden en vooral voor langere afstanden, zou ze een belangrijke tijdswinst moeten opleveren.
Electric Routes vraagt het type auto dat je gebruikt en weet zo het bereik van de accu. Verder wil de app ook weten bij welke laadpasprovider je bent aangesloten en de app is de hoogte van alle beschikbare laadpalen die je onderweg tegenkomt. Je geeft ook aan welke rijmodus je gebruikt: ‘Normaal’, Eco of ‘Sport’. Wil je tijdens het opladen een matig broodje kopen langs de snelweg? De app kan zien op welke plaatsen een winkeltje is.
Slimme routes
Als je alle criteria hebt ingevuld, krijg je de beste route te zien rekening houdend met eventuele pauzes waarbij je moet opladen. Dat opladen gebeurt nooit tot de volledige capaciteit, maar tot zo’n 76 procent, dat geeft de app telkens duidelijk aan. Het laatste deel van het laadproces verloopt namelijk trager, net als bij het laden van een smartphone, en zo verlies je juist meer tijd.
Toch houdt de app ook rekening met het aantal tussenstops. Wanneer je bijvoorbeeld een lange route aflegt naar het zuiden van Frankrijk, dan kiest de app er bewust voor om je geen vijfde keer op een snelwegparking laten stoppen als je daarmee maar 9 minuten wint. De app laat je dan bewust iets later arriveren, maar wel met slechts vier stops.
Electric Routes werkt zelflerend en naarmate je de app gebruikt en je zou steeds nauwkeurigere routeberekeningen moeten zien. Daarnaast delen de ontwikkelaars een API waardoor hun routeplanner ook rechtstreeks in andere apps kan worden gebouwd.
Google Maps en EV’s
Toch is Electric Routes niet de enige die begrijpt dat elektrische auto’s een andere aanpak vereisen voor navigatie. Dat weten ook de aanbieders van de klassieke navigatie-app zoals Google Maps. Die populaire app kreeg al verbeteringen voor bezitters van elektrische auto’s en er zijn nog meer voordelen bij bepaalde auto’s waar Maps rechtstreeks zit ingebouwd als navigatie.
Op Androidworld konden we recent aan de slag met een elektrische SUV met een interessante prijs-kwaliteitsverhouding. We hebben de auto getest en de verbinding die hij met onze smartphone maakt. Dit is onze review van de Aiways U5.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik gebruik naast de navigatie in de Tesla zelf vooral abetterrouteplanner als app en website. Voordeel daarvan is dat er ook een koppeling is met mijn Tesla-account zodat de rijstatistieken van de auto worden meegenomen in de route. Daarnaast kan je ook andere laadpunten aanklikken op de kaart. Is voor mij veel uitgebreider. Een recente lange route bekeken in Electric Routes en twijfel of ik het eerste laadpunt had gehaald. Bovendien is een etappe van bijna 3 uur niet bepaald wenselijk.
abetterrouteplanner.com is wat mij betreft nog ongeëvenaard. Via browser, app en in-car browser met realtime integratie met de auto (indien mogelijk). Alle denkbare oplaadpunten en bestemmingen.