Online dating
Je zou denken dat door het grenzeloze internet mensen makkelijker aan een partner zouden komen, maar dat is niet zo. Daar springen de verschillende dating-apps op in, in Nederland zijn 2.7 miljoen vrijgezellen en minimaal 30% van deze vrijgezellen gebruiken een dating-app. Het succes van een datingsite of een dating-app hangt af van de matches die er gemaakt worden. Dat was vroeger mensenwerk, je vertelt wie je bent en wat je wil en men ging op zoek. In de eerste versies van de online dating-diensten was dat ook heel simpel het matchen van elkaars interesses maar nu doet kunstmatige intelligentie ook zijn intrede op deze markt.
Lexa
Lexa.nl is marktleider in Nederland wanneer het gaat om online-daten en met deze leidersrol komt ook een verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid van het optimaliseren van je platform en het integreren van nieuwe technieken zoals kunstmatige intelligentie. We kregen de kans om met de ‘innovation Lead Europe’ Xavier de Baillenx te spreken.
Xavier was oprichter/eigenaar van een start-up die overgenomen is door Match Europe het moederbedrijf van Lexa.nl. Binnen de multinational werkt Xavier en zijn team aan het implementeren van nieuwe innovaties binnen Lexa.nl. Een van deze nieuwe innovaties is Lara, een chatbot die de gebruikers op weg helpt en ze door het stellen van een aantal vragen een voorstel voor een profiel kan doen.
Wat is de evolutie van de Chatbox bij Lexa?
Lexa.nl is gestart met een enkele chatbox op Facebook Messenger, en deze had ook maar een functie en dat was het binnenhalen van nieuwe klanten. Daar was niet veel kunstmatige intelligentie bij betrokken, dat was meer een conversationeel algoritme. Maar het bleek dat de chatbot goed werkte en we dit door gaan ontwikkelen onder andere voor de customer-care.
Met Lara heeft de echte kunstmatige intelligentie zijn intrede gedaan. Wanneer je de Lexa-app op je mobiel opent dan krijg je een pop-up met daarin Lara. Ze zal je daar de vraag stellen ‘beschrijf je ideale match in een paar zinnen‘. De applicatie en de achterliggende techniek zal deze door jou opgegeven informatie analyseren en je een profiel voorstellen. Jij kunt daarop weer reageren met aanpassingen zoals ‘hij/zij is net te oud voor me’ waarop Lara weer zal reageren met een vraag en daarna een ander profiel voorstellen. Context is hierbij het belangrijkste woord, we bekijken de context van het antwoord en geven daarop een respons.
Dating en kunstmatige Intelligentie is dat geen enge gedachte?
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daarbij denken aan enge Science-Fiction-series denken, maar dat is helemaal niet. Kunstmatige intelligentie is eigenlijk niet meer dan het trainen van een algoritme en database om de juiste antwoorden te geven op vragen van de gebruiker. Neem als voorbeeld de chatbot, ze zal je soms niet gelijk de eerste keer begrijpen, maar door een tweede antwoord te geven train je de chatbot. De volgende keer zal ze gelijk de eerste keer je antwoord of vraag begrijpen, dat is waar we kunstmatige intelligentie gebruiken. Je hoeft er echt niet bang voor te zijn…
Wanneer is iets kunstmatige intelligentie en niet gewoon een database?
Ten eerste is kunstmatige intelligentie een soort wiskunde. Daarin is het algoritme belangrijk maar nog belangrijker is de data die je ter beschikking stelt aan het algoritme. Bij Match Europe hebben we deze data en deze kunnen we gebruiken om de chatbot beter te laten worden. Deze training van de chatbot met de invoer van data betekent dat ze bijvoorbeeld ook een woord dat niet goed is geschreven juist kan interpreteren. Dat kun je alleen aanleren wanneer je heel veel data hebt.
Dating is een heel erg persoonlijk en gevoelig proces, ben je niet bang dat het proces TE perfect zal worden?
Dating gaat eigenlijk om de kleine dingetjes die je bij elkaar kan vinden. Die kleine dingetjes kunnen dan tot iets groters leiden. Ons doel is niet om jou gelijk de meest perfecte kandidaat voor te stellen. We willen je de gelegenheid geven om mensen te ontmoeten en ook plezier te hebben tijdens het eerste contact. Het is zeker niet de bedoeling dat we je een match geven en dat je die dan maar moet volgen. Lara (de chatbot) heeft een conversatie met jou waaruit ze de juiste informatie haalt om jou een eerste suggestie te geven, meer niet.
Zal kunstmatige intelligentie ook de veiligheid van de gebruikers verbeteren?
Match Europe (moederbedrijf Lexa.nl) is marktleider en het is er ons dus ook alles aan gelegen om de gebruikerservaring zo goed mogelijk te maken en mensen met kwade bedoelingen (scam) te weren. Dit is een zeer belangrijk topic binnen Match Europe en we hebben daar een speciaal team voor binnen het bedrijf. Ik zit niet niet in dat team dus weet niet wat voor rol kunstmatige intelligentie daar speelt.
Laatste vraag, ik geef je 1 miljoen dollar en een jaar de tijd wat zou je dan maken voor Lexa?
Nou, ik zal je 1 miljoen dollar niet aannemen want het enige dat wij nodig hebben is data, meer data. Het enige dat ik wil bereiken is dat gebruikers actief zijn op onze platformen. Ons doel is de platformen door te ontwikkelen zodat de gebruiker sneller, beter en leuker zijn match kan vinden.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Leuk initiatief! Wat jammer toch dat men daar in Brussel weer heel anders over denkt in het kader van de GDPR of te wel Algemene Verordening Gegevensbescherming; er dreigt volgens werkgroep WP 29 een volledig verbod op het toepassen van bepaalde vormen van AI bij profilering van mensen. Nu gaat het hier om het profileren van je eigen smaak met jouw goedkeuring, maar ik geloof nooit dat ze in Brussel verstandig genoeg zijn om daar ook verstandig mee om te gaan. Sorry, wetgeving is geen sexy onderwerp, terwijl dating dat natuurlijk wel is!
Hier ook, ik had een match met deze tweeling zussen bezonder was dat beide Android fanboys waren. Super bedankt Lexa
Heb 13 jaar geleden via Lexa mijn huidige vriendin leren kennen, was toen nog een beetje gek als je dat zei en onze ouders hebben we het zelfs pas later verteld! En gewoon via de pc en elkaar eerst leren kennen op MSN Messenger! Zelfs 2 kinderen, bedankt Lexa!