MijnKassabon
Er zijn tal van apps die je klantenkaarten (loyalty cards) en kassabonnen digitaliseren, en dat brengt veel voordelen met zich mee. Omdat ze in je smartphone staan, heb je ze altijd bij je en hoef je ook niet in je portemonnee te zoeken naar die ene kaart van de bouwmarkt waar je één keer per jaar komt om een goedkope kerstboom te kopen. Sterker nog: je kan je portemonnee een stuk lichter en overzichtelijker maken door al die (gedigitaliseerde) kaarten thuis te laten.
MijnKassabon is zo’n digitaliseringsapp, en kan ook overweg met kassabonnen. Vrijwel alle kaarten (dat zijn er tientallen) zijn van winkels die je in Nederland vindt, in allerlei categorieën en bekend en minder bekend. Er is een zoekfunctie voor snel vinden, is de kaart er niet dan kun je hem zelf toevoegen. Dat werkt allemaal naar behoren en ook het toevoegen van kassabonnen door een foto te maken of er een te selecteren gaat goed. De meeste winkels bieden ondersteuning voor het scannen van digitale klantenkaarten, wat via de barcode gaat. Rechtsboven in de app vind je de instellingen-knop die leidt naar een menu met een paar opties. Zo kun je een account aanmaken of inloggen (waarover straks meer), lees je informatie over de app (social media, website, privacybeleid) en kun je de GPS-machtiging voor gepersonaliseerde aanbiedingen in- en uitschakelen.
Privacy
Een nadeel van de app is dat je geen pincode of wachtwoord (of nog liever: vingerafdruk) kan instellen om hem te beveiligen. Na het opstarten kom je direct bij je klantenkaarten en bonnetjes, en dat zijn gegevens die je liever voor jezelf houdt. Ik hoop daarom dat een beveiligingsoptie later wordt geïntroduceerd.
Een account aanmaken is bij MijnKassabon niet verplicht; je kan de app ook prima zonder gebruiken. Een account biedt echter een belangrijk voordeel: je informatie wordt eraan gekoppeld. Log je in op een ander apparaat dan worden je klantenkaarten en bonnetjes teruggezet. Zonder account dien je ze handmatig toe te voegen – een saaie en tijdrovende klus.
Het aanmaken van een account is dus handig en kost je niets. Maar voor niets gaat de zon op, dus bouwt de ontwikkelaar een (anoniem) profiel van je op om geld te verdienen. Jouw informatie wordt volgens de privacyverklaring op de website niet gedeeld met derde partijen, maar wel door MijnKassabon gebruikt om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. En die aanbiedingen komen weer van derde partijen, die betalen aan MijnKassabon.
Op deze pagina van de website, bedoeld voor zakelijke klanten, staat: ‘Leer de consument beter kennen door inzicht te krijgen in het koopgedrag, behoeften, interesses en lifestyle. Na elke aankoop wordt het profiel van de klant verrijkt met unieke kenmerken.’ Verderop is te lezen dat de app ’toegang biedt tot een schat aan informatie; Demo/geografisch, frequentie van bezoek/aankoop, loyaliteit, persoonskenmerken, levensstijl en meer.’ En winkeliers zouden in staat zijn ‘om effectieve en persoonlijke acties aan te bieden en te volgen.’ Dat betekent dat je gepersonaliseerde aanbiedingen kunt krijgen als je langs een bepaalde winkel loopt, of een herinnering krijgt om je klantenkaart te gebruiken. Heb je daar geen zin in dan kun je de GPS-machtiging uitschakelen.
Kortom: hoe meer klantenkaarten en bonnetjes jij toevoegt in MijnKassabon, hoe uitgebreider jouw profiel wordt en hoe meer jij waard wordt voor MijnKassabon en externe partijen. Niets nieuws in de wereld van app-verdienmodellen, en omdat je NAW-gegevens niet aan je profiel gekoppeld zijn, is je privacy gewaarborgd.
Beschikbaarheid
Je kan MijnKassabon gratis downloaden en gebruiken, zonder advertenties. De app vereist minimaal Android 4.0 en neemt 17MB opslaggeheugen in beslag. Gebruik jij MijnKassabon of een alternatieve app om je klantenkaarten en/of bonnetjes te digitaliseren?
Bedankt voor de tip, Joran!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb hier naar gekeken maar blijf liever PasNL gebruiken, mijn Albert Heijn of Kruidvat bonnetjes hoef ik niet te bewaren 😉 , belangrijke bonnen scan ik altijd en bewaar ik liever zelf dan in een app.
Voor al mijn klantenkaarten gebruik ik al tijden naar alle tevredenheid FidMe
Kan voorlopig al mijn kaarten aan
https://play.google.com/store/apps/details?id=fr.snapp.fidme
Ik gebruik hiervoor al tijden Stocard ( https://play.google.com/store/apps/details?id=de.stocard.stocard ) Vraag me enorm af hoe het met de privacy zit van deze apps en wat het verschil dan is?
Goed concept, gaan we zeker proberen! En mooi om te zien dat we ook open en eerlijk kunnen zijn over het verdien model van deze app/ontwikkelaar. ??
Interessant en belangrijk dat het privacybeleid en verdienmodel van de app besproken wordt.
Ja ….ik stuur al mijn garantiebewijzen naar mijn dropbox..wel ff scannen of fotograveren tuurlijk..
En qua pasjes en zo ,eigenlijk doe ik daar niet zo aan …eigenlijk alleen ah pasje..
Beep’n go van Samsung natuurlijk! Scant met alle scanners!
Interessant idee zo icm bonnetjes. Mbt verdienmodel moeten we eerst even afwachten tot ze een minimaal aantal gebruikers hebben. volgens de appstore hebben ze nog maar 1000 downloads namelijk.