Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Lezersonderzoek 2020: de winnaars en verliezers onder de merken

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
27 december 2020, 20:00
3 min leestijd
Lezersonderzoek 2020: de winnaars en verliezers onder de merken

Lees verder na de advertentie.

Op Androidworld houden we regelmatig onderzoeken. Dat doen we in het lezersonderzoek en tijdens de AW Adventskalender. Zo krijgen we  een beeld van wat  er leeft in onze community en welke apparaten ze gebruiken. Ontdek de merken van smartphones die onze website het voorbije jaar het meeste hebben bezocht.

AW-lezersonderzoek

Het lezersonderzoek en de AW Adventskalender voeren we al sinds 2017 uit. Gemiddeld krijgen we 2500 reacties op een vraag en daarmee krijgen we een relevante uitslag  die representatief is voor het websitebezoek op Androidworld. De cijfers die je hieronder ziet, zijn niet relevant voor de hele markt omdat Androidworld automatisch een bepaalde doelgroep van lezers trekt. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat een beautyblog een heel andere uitslag zal genereren dan een techsite.

Een van de belangrijkste vragen die we elk jaar stellen is: “Welk merk smartphone gebruik je?’ Dit geeft ons een goed idee wat de verdeling onder de merken is wanneer het aankomt op onze bezoekers. In de onderstaande grafiek hebben we de aandelen van de afgelopen drie jaar onder elkaar gezet (gem. n=2500).

Marktaandeel verschuift

*=alleen uitgevraagd in 2018, –= niet actief in deze jaren, toestellen met een aandeel lager dan 0,5% zijn niet genoemd tenzij er een groei was.

Het zal geen verrassing zijn dat Samsung nog steeds door de meerderheid van de bezoekers gebruikt wordt. Dit aandeel is sinds 2018 zelfs nog met 2,7 % gestegen. OnePlus heeft al sinds jaren een heel groot aandeel op onze website. Toch hebben ze sinds 2018 een procent verloren, maar nog steeds zien we een respectabel aandeel van 10%. De daling zou kunnen komen door de hogere prijzen van de OnePlus-vlaggenschepen en concurrentie van bijvoorbeeld Xiaomi dat ook toestellen met sterke specificaties heeft voor een toegankelijke prijs.

Het is pijnlijk om te zien dat Huawei in 2019 nog 11% aandeel onder onze bezoekers had en binnen een jaar een duik van 3,2% heeft gemaakt. Pijnlijk omdat het niets te maken heeft met de kwaliteit van de toestellen, maar alles met de gevolgen van het conflict met de Verenigde Staten. Xiaomi daarentegen is aan een flinke opmars bezig, want in 2018 bedroeg het aandeel nog 2,7% en dat is in twee jaar doorgeschoten naar 6,3%. Dat is meer dan een verdubbeling, en Xiaomi’s groei op wereldschaal is ook duidelijk.

OPPO is net iets langer op de Nederlandse markt dan Xiaomi en groeit gestaag met een lager gemiddelde per jaar. Het lijkt wel dat OPPO meer inzet op merkbekendheid gezien de outdoor-reclame en het partnership met The Voice of Holland. 

Verliezers

Niet alleen Huawei krijgt een daling te verwerken, want er zijn meer verliezers. Zo zien we Sony met 2,4% dalen en ook LG daalt verder in aandeel met een kleine 0,5%. Daarnaast vragen ook de cijfers van Nokia vragen om aandacht. Sinds de introductie van het nieuwe Nokia door HMD waren heel veel lezers razend enthousiast, vooral door de toegankelijke Android One-software die op de toestellen draait. Toch zien we in 2020 een daling van 1,8% en we vragen ons af waar dat door komt?

De nieuwe merken Poco en Realme doen het naar verwachting goed. Deze merken bieden veel voor heel weinig en dat vinden Hollanders altijd aantrekkelijk.

Conclusie

Een belangrijk verschil met de meeste onderzoeken naar het marktaandeel van smartphonemerken is dat wij gegevens ontvangen van actieve toestellen die onze website bezoeken. Heel vaak wordt er in onderzoeken alleen gekeken naar de verkoopcijfers en de onderlinge machtsverhouding tussen fabrikanten. Helaas hebben wij geen inzicht in de daadwerkelijke marktaandelen van de merken in Nederland.

Veranderingen in aandeel die in dit onderzoek te zien zijn, verlopen wat minder traag dan bij recente verkopen. Anderzijds geeft dit overzicht wel een goed beeld van de huidige machtsverhouding. Het is ook interessant om te zien dat dezelfde trends die we zijn bij de verkoopcijfers van telefoons in 2020, toch ook binnensluipen in dit onderzoek. 

Wat vind jij van de machtsverschuivingen? Had je deze cijfers verwacht of ben je misschien verbaasd over bepaalde cijfers? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

9

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

29 december 2020, 2:03

Ik proef uit de reacties die ik hier lees, dat de gemiddelde AW lezer niet representatief is voor de gemiddelde smartphone gebruiker.
Nu de ontwikkelingen veel minder snel gaan dan in de begintijden van de smartphone, is de belangstelling om de aller duurste toestellen aan te schaffen substantieel gedaald. Immers voor nog geen €200 tot € 300 schaf je een toestel aan waar je al goed mee uit de voeten kunt. De lezers van AW zoeken toch wat anders en zijn niet tevreden als het toestel zich niet onderscheidt ten opzichte van de middelmaat. Power, opslagruimte, specs spelen wel degelijk een rol, hoewel deze soms niks toevoegen aan functionaliteit of performance. Ik vermoed dat de onderlinge verhoudingen niet zo snel meer veranderen. Huawei heeft tot aan de Amerikaanse boycot een prestatie van wereldformaat te leveren door Samsung het vuur aan de schenen te leggen.
Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de Pixel lijn van Google. Toestellen zijn verhoudingsgewijs wat duurder, maar op software gebied en het pure Android onderscheiden de Pixels zich van de doorsnee middelmaat.
Niet alleen knoertharde processor kracht alleen garandeert een strakke performance.

28 december 2020, 21:04

Ik neig er naar om over te stappen naar iPhone. Ben die matige ondersteuning van andere telefoon merken meer dan zat. Apps die niet goed werken. Of die er gewoon niet zijn (Sonos app om je geluid te optimaliseren). Na twee jaar is er geen ondersteuning meer van uit de fabrikant. En ook hoesjes en andere rand apparatuur zijn steeds moeilijker te krijgen na mate de gsm ouder is.

28 december 2020, 15:11

Ik heb dit jaar geen oneplus gekocht omdat ze in zee zijn gegaan met Facebook, aankomend jaar ga ik waarschijnlijk voor de Oneplus 9. Daarnaast heb ik een Samsung zakelijk welke mij slecht bevalt, de Pixel 3a bevalt ook goed echter mis ik daar functies die de Oneplus wel heeft.

28 december 2020, 15:01

hier een super tevreden eigenaar van één pixel 4A. Voor mij niks anders meer dan een pixel. Alles al gehad, van samsung tot Nokia en een Lenovo p2 . Gewoon een goeie foon met een super camera.?

28 december 2020, 12:03

Nadat mijn Nokia 9 voor de 3e maal kapot ging en de performance van de 6.2 van mijn vrouw een drama blijft besloten om voor minder geld dan maar eens wat te gaan experimenteren.

Heb een Xiaomi Mi 10 Lite gekocht.
Nova Launcher er op en ben zeer tevreden. voor 250 euro een toestel wat gewoon snel is, alles werkt en geen gezeik.

Dat was het avontuur met Nokia (5, 6, 8 en 9 voor mij)
Gewoon dan maar voor veel minder geld wat vaker een nieuw toestel

28 december 2020, 11:31

Ik ben een echte Hollander. Ik wil veel voor weinig.
Dus daarom de Poco x3 en straks de X4.??

28 december 2020, 11:13

Nokia heeft het de laatse tijd, jammer genoeg, slecht gedaan. Update beleid is perfect maar echte vernieuwing zie ik niet.
Ik was destijds blij dat ze weer terug waren met redelijke goede toestellen maar de concurrentie is voor Nokia inmiddels niet meer bij te benen.
Samsung was ooit mijn favoriet maar voor mij te duur geworden.
Inmiddels, met gemengde gevoelens, overgestapt naar Xiaomi poco x3.
Erg goede specificaties voor een lage prijs.
Nu, na een paar weken, ben ik blij die stap gemaakt te hebben.
Om de 2 jaar een ander toestel nemen is dan financieel minder pijnlijk.

28 december 2020, 10:06

Nokia is te duur matige soc en scherm, voor die prijs zie 8.3 en bij gebrek aan een high end toestel zie 9.3 die er maar niet komt. hoop bla bla maar steeds niks.

27 december 2020, 22:52

Ik kom van Samsung af en heb nu een Xiaomi. Binnenkort dus een OnePlus 😉
Betaalbare hardware en acceptabele kwaliteit heeft nu m’n voorkeur, een vlaggenschip hoeft voor mij niet meer. Binnen de kortste keren loop je toch weer achter de feiten aan.