Gmail is de laatste tijd van allerlei AI-foefjes voorzien, al zijn ze nog niet allemaal beschikbaar voor het grote publiek. In dit artikel lees je in ieder geval wat eraan komt en hoe dat kan zorgen dat je het e-mailprogramma beter gebruikt zodat het je zoveel mogelijk tijd bespaart.
In een blog van Google zelf wordt uiteengezet hoe AI je moet gaan helpen in het e-mailprogramma. Dit zijn vijf AI-toepassingen:
1. Help me write
Dit is de meest innovatieve AI-toepassing voor Gmail. Het kan door een paar simpele steekwoorden een hele mail opstellen geheel naar jouw zin. Stel je voor dat je iemand wil vragen om tips voor je reis naar Japan, of misschien wil je een mail opstellen om je manager te vragen om een weekje vrij: het zijn allemaal dingen waar Help me write je straks mee kan helpen. Je vindt deze mogelijkheid nog niet in Gmail, maar wel in Workspace Labs. Het is helaas alleen beschikbaar in het Engels, dus we hebben het nog niet kunnen uitproberen. Als het er eenmaal is, dan herken je aan het sterretje met potlood.

2. Smart Compose
Als je niet wil dat de AI je hele e-mail tikt, maar je wel gaandeweg wat verder helpt, dan is Smart Compose iets voor jou. Hierbij wordt er gebruikgemaakt van een hybride taalmodel dat vervolgens woordsuggesties doet. Zie je een goede suggestie, dan hoef je alleen op de tab-toets te drukken om die mee te nemen en verder te typen. Wederom is deze functie er niet in het Nederlands, maar wel in het Engels, Spaans, Frans en Italiaans. Het werkt wel als je Engels typt in Gmail, zoals je in het onderstaande voorbeeld ziet (de suggestie is in lichtgrijs).

3. De tabbladen in je inbox
Niet iedereen vindt deze even handig, maar vaak als je je Gmail voor het eerst instelt, dan ziet hij eruit met tabbed inbox. Dat betekent dat Google wat tabbladen heeft gemaakt binnen je inbox en daarin automatisch mail filter. Zo is er een tabblad met primaire mails, met promoties, met socials, updates en forums. Je kunt zelf kiezen welke je wel of niet gebruikt, maar je kunt je voorstellen dat mailtjes van Facebook over een like naar het socials-tabblad gaan en mails met aanbiedingen van webwinkels waar je wel eens shopt naar de promoties. Mocht het classificeringssysteem er helemaal naast zitten, dan kun je het een handje helpen door de mail naar de goede tab te slepen. Daar leert Google weer van.
4. Smart Reply
Stel je voor dat je een opdrachtgever hebt die elke week wel een keer vraagt: ‘Kun je dit oppakken?’ Wist je dat je dan helemaal niet eens een antwoord hoeft te typen? Google zorgt er met Smart Reply voor dat er alvast een paar standaard antwoorden klaarstaan. Het zijn er vaak drie, met iets in de trant van ja, iets in de trant van nee en de melding dat je de mail goed en wel hebt ontvangen, al is het wel afhankelijk van de context die Gmail uit de mailtekst zelf haalt. Er wordt gebruikgemaakt van machinelearning om zo op basis van voorbeelden uit het verleden drie potentiële antwoorden voor te schotelen. Erg handig, zeker als je haast hebt.

5. Samenvattingen
Als je bijvoorbeeld van Booking of Transavia een mail krijgt waarin je boeking wordt bevestigd, dan zie je bovenin een gedeelte in het wit met een snelle samenvatting van wat je hebt geboekt. Zo zie je snel wanneer je ook weer moet vliegen, maar ook of je je hotel wel op de juiste datum hebt geboekt. Deze samenvattingen maakt Gmail voor je, die komen niet van de aanbieder af. Dat doet het door onder andere machinelearning te gebruiken en zo bepaalde data uit een mail te filteren en op die manier als het ware samen te vatten.

Welke AI-toepassing binnen Gmail gebruik je het liefst? Laat het nu achter in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Blijft een waardeloos google product. Typen kan ik eccht wel zelf. Wederom uitvinding vior luie mensen. Ben benieuwd wat je gaat vertellen als mensen diorvragen op de mail die AI voor je gemaakt heeft….
Gezien alle tikfouten, kun je anders wel wat hulp gebruiken… ?
Typen gaat misschien lastig op een klein toetsenbord, maar denken doe ik gelukkig nog helemaal zelf…….
Gelukkig maar! 🙂
Omdat Help me write nog niet beschikbaar is doe ik dit op een soortgelijke manier in openAi En dan kopieer ik de hele zooi in een e-mailbericht.
Vooral die laatste lijkt me wel aardig.
Volgens mij zit dat er al een hele tijd in. Ook voor je aankopen bv, krijg je ook een samenvatting (en verwacht bezorgmoment dacht ik)
Klopt, bestaat al jaren. Heeft ook niets met AI te maken. Net als smart replies, ook geen AI.