"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

Cowboy is een Belgische start-up die de beste elektrische stadsfietsen wil maken. Het bedrijf haalde bij een kapitaalronde 23 miljoen euro op en levert zijn product, de Cowboy 3 af. Het het gaat om een hippe elektrische fiets die je met een app op je telefoon verbindt. Slagen deze fietsen erin om de auto uit de stad te krijgen?

Cowboy e-bikes

Met een druk op de knop van je Cowboy-app springen de lichten aan voor- en achterkant aan en is de motor klaar ondersteuning bij het trappen. De app helpt ook bij navigatie, leidt je langs plaatsen met minimale luchtverontreiniging en toont ook de geschatte accucapaciteit wanneer je bij je bestemming arriveert. Achteraf, na je je ritje met de Cowboy 3, krijg je nog statistieken van de rit te zien zoals de totale duur en gemiddelde snelheid.

Al heb je al deze features niet eens nodig om te zien dat Cowboy het over een andere boeg gooit met zijn fietsen. Als je aan e-bikes denkt, schiet je vast een beeld in het hoofd van zware damesfietsen, veelal bereden door senioren, die met een stevige motor zijn uitgerust en een klein display op het stuur. De Cowboy daarentegen heeft een strak en sportief design. Al betaal je ook wel een premium prijskaartje van 2290 euro.

"Mijn collega's hadden een bedrijf dat maaltijden thuis bezorgt, en wat opviel was dat niemand van de bezorgers een elektrische fiets wilden gebruiken. Ook al werkten ze in grote steden zoals Parijs en Londen, was het dus veel efficiënter voor hen. We zijn toen vragen gaan stellen, en zo bleek dat elektrische fietsen aanvoelden als 'valsspelen', en ze zien eruit alsof ze voor onze grootouders zijn gemaakt", Androidworld spreekt met Tanguy Goretti, een van de oprichters van Cowboy.

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

De Cowboy-oprichters (v.l.n.r): Adrien Roose, Tanguy Goretti en Karim Slaoui

"Voor ons was het heel interessant om kritisch te kijken naar de elektrische fietsen die destijds op de markt waren. Ze leken heel zwaar, onhandig en slecht ontworpen. Toch deden die e-bikes goed, veelal bij 45-plussers, maar in België waren ze goed voor 40 procent van de verkoop van alle verkochte fietsen. We hebben toen samengezeten en we hebben een product bedacht dat meer gericht was op jonge mensen zoals jij en ik."

AW: Hoe heb je dat idee uitgewerkt tot een product dat klaar is om op de markt te komen.

"We hebben er vier jaar geleden bewust ervoor gekozen om geen Kickstarter-campagne te houden. In die tijd waren er veel mislukte crowfundingcampagnes, en als die stempel op ons werd gedrukt, kon dat later in ons nadeel spelen. We hebben in 2017 ons eerste prototype gebouwd met de hulp van investeerders, en op die manier hebben we het product ook verder uitgewerkt. Uiteindelijk zijn we wel een pre-order-campagne gestart, maar die begon pas twee maanden voor we de fietsen leverden."

Crashdetectie

AW: Het design is uiteraard één van de voordelen van Cowboy die jullie naar voren schuiven, maar daarnaast is er ook het aspect veiligheid en duurzaamheid. De banden hebben een dikke beschermlaag waardoor je niet snel een lekke band hebt, de verlichting zit geïntegreerd in de fiets en er zijn hydraulische schrijfremmen. Kan je er wat meer over zeggen?

"Voor mij is de crashdetectie van de Cowboy 3 de meest belangrijke veiligheidsfunctie, en die feature hebben we vorig jaar uitgerold. We hadden eerder geëxperimenteerd met andere systemen zoals een apart apparaat dat je met de fiets verbindt, maar die hielden met te weinig factoren rekening, waardoor je fouten in de resultaten had en zelfs valse positieven.

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

Vandaag gebruiken we bij Cowboy een systeem dat de snelheidsmeter gebruikt, informatie over de druk die je uitoefent op de pedalen, de accelerometer en het bluetoothsignaal van je telefoon. Op die manier kunnen we met zekerheid zeggen dat je met je fiets ergens een ongeluk hebt gehad, en vervolgens kan automatisch een contact worden opgebeld dat vervolgens kan controleren of alles in orde is. Het handige is dat dit systeem standaard is geactiveerd en dus worden alle fietsen ermee beschermd. Ondertussen hebben onze fietsen al 7 miljoen kilometer afgelegd terwijl deze functie geactiveerd is."

AW: Krijg je dan soms feedback van gebruikers die dankzij de crashdetectie geholpen zijn?

"Ja, er was laatst nog een bericht in de Facebook-groep van een gebruiker die een ernstige val heeft gehad waarbij ook meerdere breuken waren. De man kon zelf niet meer bewegen, maar zijn vriend werd automatisch opgebeld en heeft voor hem de ambulance gebeld. Dit soort van verhalen zien we geregeld op Twitter en Facebook."

Slimme trapondersteuning

AW: Mijn ritjes met de Cowboy waren erg prettig en de crashdetectie geeft ook een goed gevoel, maar ik vroeg me wel vanaf het begin af waarom de fiets geen versnellingen heeft.

"Wel, heb je die nodig als je met de fiets door de stad heen rijdt?"

AW: Misschien niet in de stad, maar ze komen erbuiten wel van pas.

"Het was ons doel om de beste elektrische fiets voor de stad te maken, en dat is ook de reden waarom er geen grotere motor of batterij is. Statistieken tonen ons dat onze klanten gemiddeld 5 kilometer per trip maken en dat acht keer per week. Met zo'n gebruik moet je één maal per week opladen en dat lijkt ons prima. Met behulp van onze motor is het erg comfortabel om een heuvel op te rijden, maar als je natuurlijk wil mountainbiken is de Cowboy 3 niet voor jou.

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

Wat de versnellingen betreft willen we vooral de motor het werk laten verrichten, en daarom helpt hij je ook wat meer bij het starten. Ook als je snelheid wil maken, haal je nog steeds makkelijk 30 of 31 kilometer per uur. Als je nog sneller wil, wordt het inderdaad wat moeilijker. Maar voor gebruik in de stad denken we dat het huidige systeem erg geschikt is."

AW: De motor van de fiets maakt hem erg prettig om mee te rijden, want de ondersteuning is goed, maar ze gebeurt ook op een soepele manier zonder schokken. Toch waren er ook situaties waarbij ik had gewild dat ik zelf kon bepalen in welke mate de motor ondersteunt bij het trappen. Een systeem in niveaus met andere woorden.

"Dat is een goede vraag. We hebben vanaf het begin sterk ingezet op een fiets waarbij de bediening intuïtief en eenvoudig aanvoelt. Daarom is er geen knop op de fiets om hem aan te zetten en kan hij ook automatisch ontgrendeld worden. We wilden het heel graag eenvoudig houden, en oké dat zorgt voor iets minder mogelijkheden, maar de algehele ervaring is beter.

Toch sluit ik ook niet uit dat we extra niveaus van assistentie later toevoegen. Daarnaast werken we ook aan een systeem dat ervoor zorgt dat je altijd je bestemming haalt zonder dat de accu leeg raakt onderweg. Als je in de app een bestemming invoert, krijg je dan te zien dat je accucapaciteit normaal gezien te laag is voor de trip, maar je krijgt dan voorgesteld dat de mate van assistentie wordt verminderd waardoor je toch je bestemming bereikt. Zo kunnen we slimmer omgaan met de trapondersteuning."

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

Formule 1-technologie

AW: De Cowboy deed ons nadenken over manieren om nog efficiënter met energie om te gaan. In Formule 1 is jaren geleden al het Kinetic Energy Recovery Systems (KERS)-systeem ontwikkeld dat ook in raceauto's zit. Telkens als je remt, wordt de kinetische energie omgezet naar elektrische en energie. Is het realistisch om zo'n systeem in een Cowboy te bouwen?

"Dat soort technologieën overwegen we ook als we zoeken naar manieren om ons product te verbeteren. In dit specifieke geval is het een moeilijk afweging tussen het extra gewicht dat zo'n systeem oplevert, de meerwaarde van de energie die je recupereert en de extra kosten die het oplevert. In dit geval verwachten we dat je misschien 10 tot 15 procent energie op een rit kan besparen, dus da's geen enorme besparing."

AW: Cowboy uit zich als een bedrijf dat om het klimaat geeft. Na elke rit kreeg ik te zien hoeveel gram CO2 ik had uitgespaard.

"Milieuvriendelijkheid is voor ons belangrijk en daarom refurbishen we ook fietsen die door onze klanten worden ingeruild. We verdienen daar zelfs geen geld mee. Verder besteden we ook aandacht aan het klimaat op kantoor en in de fabrieken. Over de gehele lijn."

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

AW: Je kan erover discussiëren of elektrische fietsen milieuvriendelijk zijn, want het blijft natuurlijk vervuilend om de lithium-ion-batterijen te maken die in de fietsen worden gebruikt.

"De helft van onze klanten gebruikten een auto alvorens ze een Cowboy zijn gaan gebruiken. Uiteraard is de Cowboy dan op heel wat gebieden de betere keuze. Het is ook gezonder voor jou en voor de stad. Er bestaat geen twijfel dat de elektrische fiets op dat gebied een van de beste vervoersmiddelen is na de gewone fiets en lopen.

De elektrische fiets maakt de keuze voor fietsen haalbaar voor iedereen, terwijl dat met de gewone fiets niet voor iedereen het geval was. Ik ben blij dat wij aan deze kant van de geschiedenis staan en kunnen zien hoe mobiliteit in de stand verandert. "

De 15-minutenstad

AW: Stel je bent morgen even rijk als Elon Musk en naast Cowboy bezit je ook openbaarvervoersbedrijven en andere bedrijven die vervoersmiddelen maken. Hoe zou mobiliteit er dan uitzien? Laat je ideeën maar vloeien.

(Lacht) "Da's een heel goede vraag. Ik geloof sterk in het sterk plannen van de mobiliteit in de stad. We moeten wat doen aan de vervoersmiddelen die in de stad gebruikt worden om zo ook het stadsbeeld te veranderen. We hebben bij Cowboy de slogan: 'Take the streets', en daar sta ik ook helemaal achter. We moeten als fietser de stad heroveren. Als ik naar buiten kijk, zie ik dat de auto de baas is in de stad en niet de mensen zoals jij en ik."

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

Ik sta achter het concept van de 15-minutenstad. Dat is een idee waarbij alles wat je nodig hebt in een stad bereikbaar is na een verplaatsing van 15 minuten. Dat kan zowel door te lopen als door te fietsen, maar een auto zou je niet langer nodig hebben. Ik hoop dat we dit concept in de komende 15 jaar in een paar belangrijke Europese steden gaan mogen zien. Het autogebruik in de stad moet een zaak uit het verleden worden. Uiteraard moet je nog wel een manier hebben om uit de stad te geraken, en daar heb ik geen uitgedokterd plan voor. Ik denk wel dat deelauto's daar een belangrijke rol in zouden kunnen spelen."

AW: Dus in het stadscentrum zien we voetgangers en fietsers, maar ook nog steeds bussen en trams?

"Ook elektrische steppen en andere kleine hebben een plaats in onze steden, maar ik vind dat je gewoon niet te ruimte van een ander mag innemen bij je verplaatsingen in de stad. Dat principe gaat belangrijk worden als we weer van steden willen genieten. We zien al mooie veranderingen, bijvoorbeeld in Parijs waar de Champs-Élysées [een bekende straat in de Franse hoofdstad, Nvdr.] wordt heraangelegd, en de stad geeft ze echt terug aan het volk. Da's prachtig om te zien. Zulke voorbeelden wil ik graag in nog meer Europese steden zien."

AW: Tanguy Goretti, bedankt voor dit gesprek.

"Graag gedaan."

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties