Het ene smarthomemerk is het andere niet. Maar door de hoeveelheid producten en fabrikanten is het soms lastig te achterhalen wat nou wel of geen goede apparaten zijn. Daarom geven we in dit artikel vier brede tips waarmee je zelf gemakkelijker kunt achterhalen of zo’n merk betrouwbaar is of niet. Zo bega je hopelijk geen miskoop.
Slecht smarthomemerk?
Aangezien de smarthomemarkt nog relatief jong is proberen verschillende partijen allemaal een slaatje te slaan uit die markt. Grote bedrijven als Google, Apple, Yale en meer doen er van alles aan om je aan hen te binden, terwijl ondertussen ketens als Hema en Action de onderkant van de markt voor zich proberen te winnen. Daartussen zitten gespecialiseerde merken als Nuki, Dreame, Ring en meer. Dit soort namen kennen we wel, en brengen meestal producten uit van te verwachten kwaliteit. Maar hoe schat je zo’n smarthomemerk nou op waarde in?
Dat is voornamelijk belangrijk voor een smarthomemerk dat je niet kent. Of waarvan je al een beetje het vermoeden hebt dat het niet veel soeps kan zijn voor een bepaalde prijs. Om twijfel en vooroordelen weg te nemen, is er een aantal dingen die je zelf kunt checken. Zo kun je achterhalen of dat merk dat je op het oog hebt betrouwbaar is of niet. In dit artikel behandelen we vier algemene dingen, die op vrijwel ieder merk van toepassing zijn. Je zou deze lessen voor een deel ook kunnen meenemen voor andere producten, maar niet in alle gevallen.
Lees verder na de advertentie.
Geen brede ondersteuning
Als je je gaat wagen als een smarthomemerk, dan is het wel handig om te weten welke platformen ze ondersteunen. Met de komst van Matter wordt dit steeds minder belangrijk (dat platform verenigt als het ware alle losse systemen), maar dan moet het product in kwestie wel Matter ondersteunen, natuurlijk. En anders is het handig om elk geval het smarthomeplatform tegen te komen dat je zelf gebruiken, zoals Google Home, Apple Homekit, Samsung SmartThings of een minder grote partij (zoals Homey, Fibaro of Home Assistant). Net wat je zelf gebruikt.
Als een smarthomemerk niet de platformen ondersteunt die jij gebruikt, dan past dit dus niet binnen jouw netwerk. Dat maakt een product an sich niet slecht, maar wel minder goed voor jouw persoonlijke situatie. Trekken we het iets breder, dan kunnen we daarover zeggen dat zo’n merk niet echt toekomstbestendig lijkt te zijn, helemaal als je alleen de eigen app van het bedrijf kunt gebruiken (of afhankelijk bent van een systeem als Tuya). Dit geeft namelijk het idee dat het merk geen lang bestaansrecht heeft, en daardoor de investering mogelijk niet waard is.
Slechte of een gebrek aan beoordelingen
Een ander teken aan de wand is wanneer je online geen recensies tegenkomt over het merk dat je opzoekt. Journalisten, bloggers en videomakers worden geregeld benaderd door verschillende partijen, in de hoop dat ze over hun producten gaan schrijven. Nu willen we niet stellen dat de hoeveelheid media-aandacht een directe relatie heeft tot de kwaliteit van een product – maar hoe minder recensies er zijn, hoe meer redenen je kunt hebben om het merk te negeren. Dat kan variëren tot “het merk is niet bijzonder genoeg” tot “het merk is onbetrouwbaar”.
Kom je alleen maar slechte beoordelingen tegen? Dan hoeven we niet uit te leggen waarom je zo’n smarthomemerk dan het beste links kunt laten liggen. Lees de recensies nog wel even door. Misschien haalt de recensent een persoonlijk punt aan waar je je niet in hoeft te vinden. Laat je in elk geval goed informeren en zoek meerdere recensies op, zodat je een duidelijk beeld krijgt van een product of merk. Halen recensenten allemaal dezelfde punten aan, dan zal daar ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Lees verder na de advertentie.
Influencers en positieve appbeoordelingen
In het verlengde hiervan richten we de aandacht nog even kort op twee andere ontwikkelingen die we vaak tegenkomen. Zo kan het zijn dat er een groep influencers is die heel positief zijn over bepaalde merken of producten, terwijl je overal eigenlijk alleen maar slechte ervaringen tegenkomt. Dit soort contentmakers halen vaak omzet uit deals die ze met merken sluiten, waardoor ze dus betaald worden voor promotie. Gelukkig moeten die makers in Nederland duidelijk aangeven als dat het geval is, maar dan nog moet je hier altijd scherp op zijn.
Niet alle influencers zijn slecht, maar ze worden betaald om iets aan de man te krijgen. Dat mag je altijd in het achterhoofd houden. Datzelfde geldt een beetje voor de situatie waarin je alleen positieve appreviews tegenkomt. Bedrijven kunnen gebruikers op allerlei manieren stimuleren een positieve appbeoordeling achter te laten. Daar kan een cadeaukaart of een digitale beloning tegenover staan. Daardoor ontstaat er wel een onrealistisch beeld over zo’n app. Ook in dit geval kun je beter leunen op recensenten, die zonder winstoogmerk hun werk doen.
Heb jij wel eens een miskoop gedaan met een specifiek smarthomemerk? Had je dat kunnen voorkomen of heb je er iets van geleerd? Deel je ervaring in de comments.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten