Misschien herken je ze wel, de gesponsorde berichten die tevoorschijn komen in de lijst met chatberichten op LinkedIn. Veel waarde hebben ze alvast niet en daarnaast overspoelen ze vaak je LinkedIn-inbox, waardoor relevante berichten uit het zicht raken. Dit kan je oplossen. Androidworld legt uit hoe je de gesponsorde LinkedIn-berichten uitschakelt.
Gesponsorde LinkedIn-berichten
Elk platform bevat gesponsorde berichten. Voor bedrijven als Facebook, Twitter en LinkedIn is het zelfs hun enige inkomstenbron. Op Instagram, Facebook en Twitter beperken deze advertenties zich tot je tijdlijn en bijvoorbeeld Stories. Adverteerders bereiken daarmee wel een breed publiek, maar of jij de advertentie ook daadwerkelijk bekijkt, dat is niet gegarandeerd. LinkedIn’s gesponsorde inboxberichten lossen dit probleem op. Die advertenties verschijnen niet op je tijdlijn, maar juist in je LinkedIn-inbox, tussen de berichten van je connecties op het platform.

Of jij de berichten ontvangt – en hoeveel van zulke gesponsorde berichten in je inbox verschijnen – hangt grotendeels af van sector waarbinnen je actief bent. Heb jij ook wel eens zulke berichten in jouw LinkedIn-inbox ontvangen? Je herkent ze gemakkelijk aan de dikgedrukte ‘Gesponsord’-tag. Meestal zijn de berichten erop gericht om je een specifiek product af te laten nemen. Hoewel dit type advertentie ook regelmatig op je tijdlijn verschijnt, kan het in je LinkedIn-inbox wel voor de nodige irritaties zorgen.
De advertenties drukken namelijk ook andere berichten – de berichten van je connecties – weg. In tegenstelling tot de advertenties op je tijdlijn, verdwijnen ze daarnaast ook niet na verloop van tijd. Omlaag scrollen is weliswaar een kleine moeite, maar als je per ongeluk vergeet dat je berichten te beantwoorden hebt en je vergeet omlaag te scrollen, dan ga je ze ook niet ineens tegenkomen.
Gesponsorde berichten uitschakelen
Opvallend genoeg biedt LinkedIn daarvoor zelf een oplossing aan. Hieronder leggen wij uit hoe je de instelling kan aanpassen. De stappen die je moet volgen zijn vrijwel gelijk voor alle platformen. Voor de dikgedrukte tekst in de stappen hieronder, hebben wij de copy in de Android-app van LinkedIn opgevolgd. Heb jij ook genoeg gehad van alle gesponsorde berichten? Volg dan direct onderstaande stappen.
- Open de LinkedIn-app
- Klik linksboven op je profielafbeelding
- Navigeer in het hamburgermenu naar Instellingen
- Kies vervolgens voor de sectie Communicatie
- Klik nu onder Wie u kan bereiken? Op Berichten
- Zet afsluitend de schakelaar uit achter Toestaan dat (…) gesponsorde berichten sturen?

Gesponsorde berichten die eerder zijn verstuurd blijven zichtbaar in je inbox. Het blijft natuurlijk wel mogelijk om deze oude berichten, net als alle andere inboxberichten, te verwijderen. Wat vind jij van de gesponsorde berichten die je op LinkedIn in je inbox ontving? Ga jij de instelling aanpassen? Laat het ons weten in de reacties onderaan het artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Thanks! Dit was zo iri, ik kreeg er soms wel 50 per dag..
goede tip, ik ben zelfstandig LinkedIn trainer en de meeste klanten zijn blij als ik ze adviseer deze optie uit te schakelen. Het valt voor de meesten nog meer wat ze aan gesponsorde chats krijgen maar ik verwacht dat het meer wordt.
Zeker een goeie tip. Maar nog even geduld en er komt een fusie tussen LinkedIn, Facebook en Instagram gesponsord door Hart van Nederland. Ook LinkedIn ontkomt momenteel niet aan de “wat-ben-ik-toch-goed-en-kijk-mijn-kind-eens-slim-zijn” meuk.
Goede tip, vind ze ook behoorlijk irritant, ga het meteen instellen ?