De Google Play Store is een van die apps die we als vanzelfsprekend beschouwen op onze smartphones. Maar wat als deze app der apps het niet meer doet? Heb je problemen met de Google Play Store? Werkt de Play Store niet meer? Stopt de Play Store steeds? Kan je geen apps meer downloaden? Er is helaas geen duidelijke handleiding voor het repareren van een niet werkende Google Play Store, daarom hebben wij een handleiding gemaakt. Deze tips en trucs zullen je waarschijnlijk helpen.
Werkt de Google Play Store niet meer?
Heb jij problemen met de Play Store op je telefoon? Dan zijn er verschillende oplossingen die kunnen helpen. Zo zijn er drie algemene stappen die je in de meeste gevallen al helpen. Daar beginnen we dus deze handleiding mee.
Drie algemene oplossingen
1. Checken of je een goede wifi- of mobiele internetverbinding hebt
- Zorg ervoor dat je een stabiele internetverbinding hebt.
- Je kunt het beste verbinding maken met een wifi-netwerk.
- Als je geen toegang hebt tot wifi, zorg dan voor een stabiele mobiele dataverbinding.
Nadat je je internetverbinding hebt gecheckt, probeer je de app opnieuw te downloaden.
2. Check je opslagruimte
- Downloads en installaties van apps kunnen worden onderbroken als er te weinig opslagruimte op je apparaat beschikbaar is.
- In de volgende gevallen kan je apparaat weinig opslagruimte hebben: Je krijgt een melding over opslagruimte / Er is minder dan 1 GB beschikbaar op je apparaat.
- Ga naar een van onderstaande artikelen voor hulp met opslagruimte op Android
Ruimte vrijmaken op je telefoon
- Te weinig opslagruimte? Zo vind je snel de boosdoeners
- 4 makkelijke manieren om opslag vrij te maken op je telefoon
- WhatsApp opschonen en ruimte vrijmaken op je telefoon
- Ruimte besparen op je Android-telefoon? Zo verwijder je overbodige foto’s
- Vind makkelijk en snel ruimtevreters met DiskUsage
3. Check op Android-systeemupdates
- Open de app Instellingen op je Android-telefoon of -tablet.
- Tik op Systeem -> Geavanceerd -> Systeemupdate.
- Je ziet de updatestatus.
- Volg de instructies op het scherm om updates te downloaden of te installeren.
Ik kan geen apps uit de Play Store downloaden
Kan je geen apps meer downloaden uit de Play Store en werken de drie algemene stappen niet voor jou? Dan kan je deze stappen volgen als je een van onderstaande problemen hebt.
- Downloads en app-updates lopen vast en worden niet afgerond.
- Je kunt geen apps of games downloaden of installeren vanuit de Google Play Store.
- Je kunt geen muziek, films, tv-programma’s of andere content downloaden via Google Play.
Check of de app beschikbaar is voor je apparaat
- Open de Google Play Store-app
- Zoek de app die je wilt downloaden en tik erop.
- Op de pagina van de app staat of de app beschikbaar is voor je apparaat. Zo niet, dan kun je deze niet downloaden.
Verwijder de app en installeer deze opnieuw
- Open de Google Play Store-app
- Tik rechtsboven op het profielicoon.
- Tik op Apps en apparaat beheren -> Beheren.
- Tik op de naam van de app die je wilt verwijderen -> Verwijderen.
- Tik op Installeren of Aanzetten om de app opnieuw te installeren.
Ik kan de Play Store niet meer openen
Kan je geen apps meer downloaden uit de Play Store en werken de drie algemene stappen niet voor jou? Dan kan je deze stappen volgen als je een van onderstaande problemen hebt.
- De app wordt niet geopend of geladen.
- De app crasht nadat die is geopend.
Sluit de Play Store en open de app opnieuw
- Swipe op je Android-apparaat omhoog vanaf de onderkant, houd even vast en haal daarna je vinger van het scherm.
- Swipe omhoog over de Play Store-app om de app te sluiten.
- Open de Play Store opnieuw.
Verwijder Play Store-updates en installeer deze opnieuw
- Zorg dat je bent verbonden met een betrouwbaar wifi-netwerk.
- Zoek de Play Store-app op het startscherm of app-scherm van je apparaat.
- Tik op de Play Store-app en houd deze vast.
- Tik op App-info, de ‘i’ in het cirkeltje.
- Tik bovenaan op de drie puntjes en dan op Updates verwijderen.
- Als je wordt gevraagd of je de Play Store-app wilt terugzetten op de fabrieksversie, tik je op OK
Je apparaat opnieuw opstarten
- Houd de aan/uit-knop ingedrukt.
- Tik op Uitzetten of Opnieuw opstarten.
- Houd zo nodig de aan/uit-knop ingedrukt totdat je apparaat weer aangaat.
Wis het cachegeheugen en de gegevens van Google Play-services
- Open de app Instellingen op je apparaat.
- Tik op Apps en meldingen -> App-info of Alle apps bekijken.
- Tik op Google Play-services.
- Tik op Opslag -> Cache wissen.
- Tik op Opslag wissen -> Alle gegevens wissen -> OK.
Je Google-account verwijderen en opnieuw toevoegen
Als je je account verwijdert, wordt bepaalde informatie van je apparaat verwijderd. Maak een back-up van belangrijke informatie voordat je deze stap uitvoert.
Het cachegeheugen en de gegevens van de Play Store wissen
- Open de app Instellingen op je apparaat.
- Tik op Apps en meldingen -> App-info of Alle apps bekijken.
- Tik op Google Play Store.
- Tik op Opslag -> Cache wissen.
- Tik op Opslag wissen -> Alle gegevens wissen -> OK.
Wis het cachegeheugen en de gegevens van Downloadbeheer
- Open de app Instellingen op je apparaat.
- Tik op Apps en meldingen -> App-info of Alle apps bekijken.
- Tik op Downloadbeheer.
- Tik op Opslag -> Cache wissen.
- Tik op Opslag wissen -> Alle gegevens wissen -> OK.
Ik heb problemen met in-app-aankopen
Bij sommige apps en games kun je via in-app-aankopen extra’s aanschaffen. zoals content of services kopen in de app. Denk aan extra munten of nieuwe uitrustingen in een game zoals een extra krachtig zwaard in een game.
Als je je in-app-aankoop niet ziet of deze niet werkt of niet kan worden gedownload, kun je het volgende doen:
- Het probleem zelf oplossen.
- Contact opnemen met de app-ontwikkelaar voor support.
- Je geld terugvragen.
Controleer of je verbinding hebt met het internet
Controleer of er een actieve, werkende wifi- of mobiele internetverbinding beschikbaar is. Je kunt dit doen door op internet te zoeken naar bijvoorbeeld plaatjes van puppy’s -> tik op deze link. Zie je plaatjes van schattige puppy’s? Dan is er waarschijnlijk geen probleem met je internetverbinding. Als die zoekopdracht niet werkt, is er mogelijk een probleem met je internetverbinding.
De app of game gedwongen stoppen en opnieuw openen
Als je een gekocht in-app-item niet hebt gekregen, sluit je de app of game die je gebruikt en start je deze opnieuw op.
- Open de app Instellingen op je apparaat.
- Tik op Apps of Apps beheren
- Tik op de app die je hebt gebruikt om je in-app-aankoop te doen.
- Tik op Gedwongen stoppen.
- Open de app opnieuw die je hebt gebruikt om je in-app-aankoop te doen.
- Check of je item is geleverd.
Controleren of de betaling is uitgevoerd
Als je betaling niet correct is uitgevoerd, krijg je de in-app-aankoop niet die je hebt geprobeerd te kopen. Controleer of de betaling is uitgevoerd via de Play Store-app op je telefoon of Google Play op het web:
Via de Play Store-app:
- Open de Google Play Store-app op je Android-telefoon of -tablet.
- Tik op je profielicoon -> Betalingen en abonnementen.
- Tik op Budget en geschiedenis om je bestellingen te bekijken.
Via een webbrowser:
- Ga op je computer naar de bestelgeschiedenis in je Google Play-account.
- Zoek de in-app-aankoop.
Het apparaat opnieuw opstarten
Soms kunnen problemen met in-app-aankopen worden opgelost door het apparaat opnieuw op te starten. Ga als volgt te werk om opnieuw op te starten:
- Houd de aan/uit-knop op je mobiele apparaat ingedrukt.
- Tik op Uitschakelen of Opnieuw opstarten
- Houd zo nodig de aan/uit-knop nogmaals ingedrukt om het apparaat weer in te schakelen.
- Wacht tot het apparaat weer is opgestart.
- Open de app of game opnieuw en controleer of de in-app-aankoop is geleverd.
De Play Store-app updaten
In-app-aankopen werken het beste als je de nieuwste versie van de Play Store gebruikt. Ga als volgt te werk om de app te updaten:
- Open de Google Play Store-app op je Android-telefoon of -tablet.
- Tik op je profielicoon -> Instellingen -> Over -> Play Store updaten
- De app wordt geüpdatet of je krijgt een melding dat je versie up-to-date is.
Ervoor zorgen dat de datum en tijd correct zijn
Als je de datum en tijd op je apparaat onlangs hebt gewijzigd, moet je ervoor zorgen dat de datum en tijd correct zijn:
- Open de app Instellingen op je Android-telefoon of -tablet.
- Tik op Datum en tijd.
- Zoek Automatische tijd en datum en Automatische tijdzone en check of ze aan- of uitstaan. Volg daarna de relevante stappen hieronder.
Als ‘Automatische tijd en datum’ en ‘Automatische tijdzone’ zijn uitgeschakeld
- Schakel zowel de instelling voor de datum en tijd als die voor de tijdzone in.
- Wacht enkele minuten en controleer of het probleem is verholpen.
- Als dit niet het geval is, start je het apparaat opnieuw op en check je dit nogmaals.
Als ‘Automatische tijd en datum’ en ‘Automatische tijdzone’ zijn uitgeschakeld
- Als beide instellingen zijn ingeschakeld, is er waarschijnlijk geen probleem met de datum en tijd. Check de verbinding en start je apparaat opnieuw op of probeer de andere stappen voor het oplossen van problemen.
Werkt de Play Store nog niet?
Als je alle bovenstaande stappen hebt geprobeerd en de Play Store nog steeds niet kunt openen, raden we je aan de fabrieksinstellingen terug te zetten op je apparaat. Probeer het dan opnieuw. Hoe je je telefoon terugzet naar de fabrieksinstellingen, lees je bij punt 8 in dit artikel. Heb je nog steeds problemen met de in-app-aankopen? Dan kun je als volgt contact opnemen met de app-ontwikkelaar:
- Open de Google Play Store-app.
- Browse of zoek naar de app.
- Tik op de app om de detailpagina te openen.
- Tik op Contactgegevens van ontwikkelaar.
Heb jij wel eens problemen gehad met de Google Play Store? Welke oplossingen hebben geholpen? Laat het weten in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Androidworld app werkt niet, is daar oplossing voor? Zegt dat er geen verbinding is.
Opgelost, de app werkt weer op tablets.
Misschien werkt het om de app gedwongen te stoppen en daarna de data van de app te verwijderen. Daarna opnieuw opstarten.
Ja, helaas is er bij de update iets misgegaan waardoor deze melding op tablets verschijnt.
Hopelijk is dit snel verholpen, excuses voor het ongemak.
AW reader, op tablet. Direct bij opstarten melding geen verbinding. Ik krijg wel notificaties dat er nieuwe artikels zijn, maar als ik die open krijg ik een blanco pagina. Huawei mediapad M5 met android 9. Ben niet de enige, ‘k zie dit ook staan in de commentaren in Google play. Waarschijnlijk door recente update.
Is dat gelijk bij het opstarten van de app?
En is de de AW Reader of AW Reader België?
Als het de AW Reader is, is dit sinds de laatste update (28 april)?
Op welk toestel? Is het een tablet?
Hier mobiel met 8 gb ram dus geen probleem met opslag