Het kan gebeuren dat je opeens een uitroepteken naast het wifi-symbool of het icoontje van het mobiele netwerk ziet staan. In dit korte AW Basics-artikel leggen we uit wat dat inhoudt en wat je daar tegen kunt doen.

Lees verder na de advertentie.
Uitroepteken in de statusbalk
Als je in de statusbalk van Android een uitroepteken tegenkomt, dan is er vrijwel altijd iets aan de hand. Wanneer je dat teken naast het wifi-symbool of mobiele netwerk-icoontje ziet staan, dan heb je last van verbindingsproblemen. Dan heeft je smartphone of tablet wel verbinding met een netwerk (thuis of buiten), maar kan die geen data versturen of ontvangen. Dat is natuurlijk superonhandig en daarom nemen we een aantal oplossingen met je door. Niet elke oplossing biedt voor iedereen soelaas, maar je kunt het allicht proberen.
Lees verder na de advertentie.
Je kunt het probleem mogelijk oplossen door de verbindingen even kort uit te schakelen. Trek je snelle menu naar beneden en ga op zoek naar de tegel voor wifi of het mobiele netwerk. Per toestel verschilt hoe die onderdelen heten en waar ze staan. Op een Pixel tref je beide opties aan onder Internet, terwijl je op een Samsung of OnePlus tegels hebt voor Wifi en Mobiele gegevens. Als je de juiste knoppen gevonden hebt, dan kun je ze veelal direct uitschakelen door een schuifregelaar om te zetten boven de lijst met (beschikbare) netwerken. Heb je ze uitgeschakeld? Dan kun je ze daarna meteen inschakelen. Mogelijk lost dat het probleem op.
Vliegtuigmodus of opnieuw opstarten
Als dat niet helpt kun je kijken of je misschien per ongeluk de vliegtuigmodus ingeschakeld hebt. Dat zie je meteen als er een vliegtuigicoontje te zien is in de statusbalk. Mocht je dat icoontje onverhoopt uitgeschakeld hebben (dat kan), dan moet je even naar het snelle menu gaan. Daar moet een knop voor Vliegtuigmodus staan. Zorg ervoor dat die uitstaat. Op de meeste smartphones en tablet is het tegeltje van de knop ingekleurd als die actief is. Ook staat er soms de woorden Uit en Aan onder. Zet de stand uit als blijkt dat die actief is.
Lees verder na de advertentie.
Een andere algemene oplossing is om het toestel een keertje opnieuw op te starten. Per apparaat verschilt hoe dat moet, maar meestal kan dat door de powerknop even ingedrukt te houden. Daar staan in veel gevallen opties als Uitschakelen, Noodoproep en Opnieuw opstarten. Je kunt dan de laatste selecteren.
Algemene tips
Verder hebben we nog wat algemene tips voor je. Als je smartphone geen verbinding meer kan maken met een netwerk, check dan of dat met een ander apparaat wel kan. Daarmee sluit je uit dat er iets mis is met het netwerk en dat het probleem dus bij het toestel ligt dat geen verbinding kn maken. Ook kun je checken of je smartphone of tablet wel in staat is verbinding te maken met andere netwerken, door bijvoorbeeld bij familie of vrienden langs te gaan. Of je zet zelf met een ander apparaat een tijdelijke wifi-hotspot op.
Ook kun je kijken of het helpt om een bepaald wifi-netwerk opnieuw toe te voegen, door de onderstaande stappen op te volgen.
- Ga naar de instellingen.
- Tik op Netwerk en internet en dan op Internet.
- Zorg ervoor dat wifi aanstaat.
- Tik onderaan op Opgeslagen netwerken.
- Tik in de lijst op het opgeslagen netwerk dat je wilt verwijderen.
- Tik op Vergeten.
Dan kun je daarna het wifi-netwerk opnieuw toevoegen.
- Open de instellingen.
- Tik op Netwerk en internet en dan op Internet.
- Selecteer het wifi-netwerk dat je wil toevoegen.
- Geef het wachtwoord op.
- Tik op Verbinden.
Mocht je nog vragen hebben, stel die dan hieronder in de comments. De redactie wordt daar vanzelf van op de hoogte gebracht. En anders kan iemand vanuit de community wellicht helpen.
Dit is een AW Basics: hierin leggen we eenvoudige acties op je telefoon uit om je stap voor stap te helpen iets voor elkaar te krijgen. Of om je te inspireren een app eens anders te gebruiken. Zelf nog een prangende vraag voor een AW Basics? Deel hem in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Dit is een mooie opsomming van wat je kunt proberen, maar de allereerste stap voor mij is het modem herstarten. Dat hoeft bij ons thuis eens in de paar maanden en dat is hier meestal de oplossing.