Je kunt je werkdag (of studiedag) tot een succes maken met de ‘Werkdag’-routine van Google. Androidworld legt uit wat deze slimme routine voor je kan betekenen.
Je werkdag beginnen
De Nederlandstalige Google Assistant is pas sinds juli 2020 beschikbaar, en sindsdien zijn er al veel handige functies voor het slimme hulpje uitgerold. Eén daarvan is de ‘werkdag’-routine en die is speciaal voor thuiswerkers gemaakt. Ze moet je gedurende de dag helpen productief te blijven. De werkdag-routine herinnert je allerlei zaken zoals het bijhouden van de afspraken in je agenda tot het nemen van een pauze en een glas water drinken. Het enige dat je nodig hebt is een slimme speaker en een telefoon met de Google Assistent.
Wat zijn routines dan?
De Google Assistent kan via een stemopdracht handige taken uitvoeren, ook met je slimme apparaten. Je kan bijvoorbeeld slimme lampen aan- of uitzetten of het weerbericht opvragen. Routines zorgen ervoor dat je met een zelfgekozen opdracht of vraag meerdere acties van Google kan uitlokken.
Er zijn standaard routines die je kan activeren voor typische dagelijkse scenario’s, zoals opstaan of gaan slapen, maar je kan ook eigen commando’s ontwikkelen. Als je je eigen smarthome-apparaten bij die routines wil betrekken, is het wel een vereiste dat de apparaten in kwestie toegevoegd zijn aan de Google Home-app.
Werkdag-routine activeren
Om de werkdag-routine te gebruiken, moet je ze eerst activeren. Dat kan op twee manieren.
Via de Google Home-app
- Open de Google Home-app
- Tik bovenin op Routines
- Scroll omlaag en kies Werkdag
Via de Google Assistent
- Veeg vanuit de linker- of rechterhoek onderin naar het midden
- Tik op het icoontje linksonder om je persoonlijke overzicht te openen
- Tik op het profielicoontje van je Google-account rechtsboven en daarna op Instellingen
- Scroll omlaag en kies Routines
- Veeg onder Suggesties naar links naar de werkdag-routine
Je kan nu allereerst de werkdag-routine aanzetten via de schakelaar bovenin. Vervolgens kies je de tijdzone en dagen waarop je werkt in de stap eronder. Je kan meteen aangeven of je een melding wilt ontvangen als de routine begint. Daarna begin je met het instellen van de taken voor de werkdag-routine.
Er zijn 6 tijdstippen waar je acties onder kunt hangen. Die tijdstippen kun je afstemmen op jouw werkdag. Zo kun je de tijd aanpassen, de vooraf ingevulde acties verwijderen, nieuwe acties eraan toevoegen en een slimme speaker naar keuze aan het tijdstip koppelen. Zo start de routine bij mij in de slaapkamer om 7.50 uur op de Lenovo Smart Clock met de tijd, het weerbericht, en een overzicht van mijn planning en herinneringen voor die dag. De assistent wenst me daarna een fijne werkdag.
Rond 10.00 uur krijg ik weer de stem van de slimme assistent met de tijd te horen met onderstaande opdrachten. Om 12.00 uur is het vervolgens tijd om te lunchen en daarna om te wandelen.
Je kan de rest van de werkdag naar eigen wens instellen met tijdstippen en acties.
Meer Google Assistent Routines
De Google Assistant kan nog veel meer dan je assisteren gedurende de werkdag. Wat dacht je van deze 4 ontzettend handige routines en deze nieuwe functies voor de Google Assistent? Je kan ook het slimme hulpje ook Nespresso-koffie laten bestellen. Oh, en zo voorkom je dat de Assistant per ongeluk activeert.
Heb jij al de werkdagroutine al eens gebruikt op jouw Assistant-speakers of -schermen? Laat het ons zeker weten in de reacties onderaan het artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten