Hij heeft een leuke vorm en een koddige smiley die je toelacht. Hij zit in de auto op je te wachten tot je weer een ritje maakt en helpt je dan elke meter die je maakt met op de hoogte blijven van wat er allemaal op de weg gebeurt. Flitsmeister DASH is een leuke gadget, ware het niet dat het eigenlijk nutteloos is.

Lees verder na de advertentie.
Flitsers en files
Dat Flitsmeister de grootste live-database heeft met flitsers, files en objecten op de weg, dat is bekend. Zelfs op de radio gebruikt men Flitsmeister-data wanneer ze de files opnoemen. Heel handig, het scheelt veel geld en ongelukken. Maar, sinds kort moet je als je Flitsmeister wil gebruiken op een ander apparaat dan je telefoon, geld betalen. Als je op Android Auto wil Flitsmeisteren, dan ben je daar maandelijks een bedrag aan kwijt van 2,99 euro. Iets waar niet alle gebruikers even blij mee waren.
Een beetje afleiding van dat slechte nieuws kwam er in de vorm van DASH, een gadget van Flitsmeister zelf die bestaat uit een rond scherm dat je in je auto bevestigt. Het is een aanraakscherm met aan elke zijkant een knop. Een grappige gadget om te zien, zeker als de groene smiley van Flitsmeister er eenmaal op wordt weergegeven. DASH is bijvoorbeeld handig als je geen auto hebt met een scherm of geen infotainmentsysteem hebt dat kan werken met apps.

Flitsmeister DASH
Je plakt dit apparaatje op je dashboard of prikt hem in het ventilatierooster en vervolgens kun je via USB-A aansluiten (of de 12 Volt-ingang gebruiken), waarna het apparaat meteen aanspringt wanneer je de auto aanzet. Terwijl je rijdt geeft het apparaat je tips over objecten op de weg, ambulances, spoorwegovergangen, enzovoort. Wat je gewend bent van de gewone Flitsmeister-app, maar dan in een andere vormfactor. DASH werkt met een esim, zodat hij altijd weet waar je bent en je je telefoon niet hoeft te gebruiken.
DASH gaat aan als je je auto aanzet, en uit als je je auto uitzet. Althans, dat is de bedoeling. Wat niet iedereen weet, dat is dat niet bij alle auto’s meteen alles uitschakelt als je de auto uitzet. Soms blijven bepaalde batterijen nog even stroom geven. Het duurt daarna echter niet lang voordat ook dat uit gaat en daarmee DASH ook. Tot nu toe een leuk apparaat, toch? Het ziet er mooi uit, het heeft een goede functionaliteit waarmee je veiliger rijdt en hij heeft je telefoon niet nodig.

Rood of blauw?
Het ronde apparaat heeft dus ook twee knoppen: aan elke zijkant een knop waarmee je andere weggebruikers kunt helpen: de ene kant is blauw en dat betekent ‘ja’, de andere kant is rood en dat betekent ‘nee’, zodat je feedback kunt geven als Flitsmeister je vraagt of bijvoorbeeld een file of een object er nog is. Ook kun je zelf dingen aanmelden, zoals flitsers, dieren of andere objecten op de weg. Dat doe je door op de zijknoppen te drukken en in het meldingenmenu via de touchscreen te kiezen wat eraan schort.
Dat het je telefoon niet nodig hebt is een beetje een vreemde kwestie. Nu is die esim prima, maar in principe heeft ongeveer iedereen die een Flitsmeister DASH zou kopen ook een smartphone. Waarom zou je dan niet je smartphone met behulp van zo’n ventilatiehouder vastmaken en de Flitsmeister-app gebruiken om te navigeren en te horen welk gevaar er op de weg is? Je hebt dan niet eens een abonnement nodig, want je maakt geen gebruik van een ander apparaat dan je telefoonâ¦



Exorbitante prijs
En dat is waarom dit een moeilijk apparaat is. Het heeft veel leuks, maar onderaan de streep heeft het niet genoeg dingen die anders zijn om überhaupt het bestaan van dit apparaat te rechtvaardigen. En dan hebben we nog niet eens de prijs ervan genoemd. Heb je geen telefoon en geen auto met scherm, dan is het een goed apparaat, maar eerlijk is eerlijk: waarschijnlijk heb je dan ook geen idee wat Flitsmeister is.
En die prijs dan, we zullen je niet langer in spanning houden: DASH kost 149,99 euro. Een flink bedrag, en daar houdt het bovendien niet bij op: je bent ook verplicht het abonnement op Flitsmeister Pro à 9,99 euro per maand af te nemen. Dat komt ook met voordelen, maar maak je daar geen gebruik van, dan is het vooral een heel dure aangelegenheid.
De pluspunten van dit apparaat zijn:
-Je hebt er geen omkijken naar, omdat hij op zichzelf werkt
-Geen banners, pop-ups en afleiding in beeld
-Een duidelijke, simpele interface
-Een grappige vormfactor
-Handige geluidsmeldingen die je kent van Flitsmeister, zodat je extra alert bent
-Eenvoudige besturing
-Geen account of telefoon nodig, waardoor iedereen in een gezinsauto het kan gebruiken

Parkeren
Het abonnement dat verplicht is biedt bovendien parkeren, waardoor je op de parkeerknop kunt drukken en dan met een Easypark-achtig systeem je parkeermeter aanzet. Als je wegrijdt, dan helpt hij je herinneren om je af te melden en knippert er een blauwe P naar je. Ook ritten registreren is mogelijk met de DASH, inclusief exporteren, wat handig kan zijn voor de zakelijke rijder.
De nadelen wegen zwaar. Naast de bovenstaande opmerkingen missen we ook wat qua installatiemateriaal. Het is erg beperkt: Flitsmeister had er heel makkelijk een draaibare kop op kunnen zetten om meer hoeken te kunnen gebruiken. Ook kun je het apparaat met de plakrand wel wat anders neerzetten, maar je kunt hem maar op één manier monteren en dat is jammer. Ook zou het handig zijn als je een softwarematige rotatie kon doen in het scherm, zodat je hem bij je achteruitkijkspiegel kunt plakken: het scherm is rond, dus waarom niet?

Genoeg schermen
Daarnaast is er nog een nadeel, namelijk dat je nog geen soundpacks op de DASH kunt downloaden. Je kunt dus niet naar Olav Mol luisteren of zoiets anders grappigs. Het meest struikelen we echter over de combinatie van aankoopprijs met functionaliteit. Bestonden er geen smartphones, en geen infotainmentschermen, dan was deze gadget een schot in de roos, maar zoals je op de onderstaande foto ziet: je kunt op drie verschillende plekken meldingen zien van Flitsmeister als je dat wil: het is gewoon te veel zonder dat het apparaat echt een wonderlijke toevoeging heeft die het een musthave maakt. De prijs van 149,99 euro en dat abonnement van 9,99 euro dat je ook nog maandelijks moet neertellen, die spelen dit apparaat waarschijnlijk het meest parten. Jammer, want het ziet er erg leuk uit en het zorgt voor een verhoogde veiligheid. Uiteindelijk is het anno 2024 echter vooral een extra schermpje in de meeste auto’s, die er al meer dan voldoende hebben.
Wat vind jij van de Flitsmeister DASH? Laat het nu achter in de reacties onder dit artikel.

Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
In eerste instantie heel blij met mijn nieuwe Dash, echter na een update doet mijn parkeren het niet meer zoals het hoort.
Na een rit en aankomend in een parkeerzone verschijnt de P niet meer in het scherm, om deze te kunnen zien moet ik de dash iedere keer opnieuw opstarten.
Na diversen mails met Flitsmeister en 3 software updates nog steeds geen oplossing en dat voor € 149,00 aanschaf en bijna 10 euro per maand.
Vind de service beneden alle peil en heb nu een mail gestuurd dat ze de unit moeten gaan vervangen, maar weet het antwoord al ja beste meneer we zijn er hard mee bezig om een software update ervoor te maken.
Het product in in de kern heel gaaf maar nog zeker niet ideaal voor mij, Hoop toch echt dat ik nu een passend voorstel ga krijgen anders moet ik toch andere maatregelen gaan nemen.Ben toch echt benieuwd of hier andere gebruikers met de zelfde klachten en hoe ze met je omgaan ervaren.
Ik heb er 1 want we hebben druk leven en vergeten nogal eens wat. Ik had hoge verwachtingen maar het is echt zonde van mijn geld. Had gehoopt dat hij automatisch start omdat mijn vrouw vooral veel boetes pakt omdat ze FM niet aanzet en de FM one en two dus niet werken. Maar de FM Dash gaat dus ook niet vanzelf aan in mijn tesla. Dus je vergeet het meestal aan te zetten.
Zo dom gemaakt want het automatisch starten gaat via stroomje als je de auto start ipv via beweging wat meer logisch is. Hoe verzin je het… de designer heeft het waarschijnlijk zelf getest in z’n eigen auto en dacht dat iedereen dezelfde auto heeft…
Design vind ik belabberd want je zit continu iets roods in beeld (ook al rijdt je niet eens te hard), de knoppen zitten op gekke plaatsen. Menu is heel vreemd verstopt en je hebt veel onzinnige klikken nodig om te navigeren.
Nog zo irritatie: als je in een betaald parkeren zone komt, dan komt er een kleine P in beeld om te laten weten dat je moet betalen. Mooi is dat deze klikbaar is dus met 1 klik betalen als je toevallig die P ziet staan. Maar grote kans dat je dat niet ziet. Bij vanalles maakt de Dash een geluid, behalve bij de P die in beeld komt! Dat ding zou snoeihard moeten loeien dat je gewaarschuwd wordt dat je niet betalen omdat je anders een boete krijgt!!
Ik hou het nog even om af te wachten of ze dit gaan fixen…
Ik heb de dash. Omdat ik ook nog waze en soos tomtom gebruik, heb ook een carplay. Dash is makkelijk, je moet niets doen, niets opzetten, lekker handig. Ik vind het een leuk hebbedingetje. 10€ per maand is idd wat veel maar ik gevoel het niet. Anderen geven hun geld aan bv regelmatig restaurant bezoeken ofzo, ik zelden. Ik heb de dash ook aangeschaft omdat ik nogal verstrooit/vergeetachtig ben en ik zou weer boete krijgen ondanks dat ik weet er is een trajectcontrole of flitspaal. Ik let wel op de snelheid maar in België leggen ze express de banen zo laag dat het niet meer realistisch is & natuurlijk rijden vele mensen wat sneller. Ik ben tevreden van mijn dash. Wrm gebruik ik ook waze: welnu: waze gaf een trajectcontrole aan en fm niet, 1 vd weinige wel, die ga ik binnenkort er zelf eens insteken. En op een andere moment gaf fm een flitser door, waze niet, ze stonden op de brug. Ook werkt waze niet top hier, die toont de flitspaal & zegt het, maar keer ik langs de andere kant terug duid die de flitspaal aan maar zegt die het niet. Fm doet het wel telkens. Geen idee wat er scheelt met waze, heb al verschillende instellingen veranderd, geen avance.
Ik raad iedereen aan om fm & waze te gebruiken, beiden. Wil je de dash niet, doe het dan via de smartphone.
Het is net of je een Chinese auto hebt gekocht, met zo’n AI Avatar op je dashboard.
Ik hou van deze gadgets. Maar weer iets met een abbo. Dus voor mij een nee.
Kansloze gadget, tot nu ken ik 0 mensen die het hebben en de abonnementen hebben al veel mensen naar Waze gejaagd.
Ik vermoed een enorme flop voor Flitsmeister.
Als ze een variant verkopen voor 99 euro zonder abonnement met wat minder functionaliteit heeft het wellicht een kansje maar ben er bang voor.
Telt voor heel Flitsmeister toch, als je je aan de regels houd kun je het maand abonnement in de zak houden en anders zijn er wel gratis navigatie apps die ook flitsers weer geven.