Probleem
Op diverse fora waaronder ons Androidworld-forum zijn nu al meerdere klachten binnengekomen over de november-update die op diverse Xiaomi-toestellen worden geïnstalleerd. De update zou bij Android One-toestellen van Xiaomi ervoor zorgen dat de telefoon niet meer kan opstarten. Dit blijkt samen te gaan met een melding op het bootscherm: “Cant load Android system. Your Data may be corrupt. If you continue to get this message you may need to perform a factory data reset and erase all user data stored on this device.” Het probleem lijkt voorlopig alleen maar voor te komen bij Nederlandse en Belgische Android One-toestellen van Xiaomi.
Xiaomi Mi A2
Gelukkig is de oplossing niet zo radicaal als die de bootmelding je geeft, je hoeft namelijk niet je smartphone te resetten. Het schijnt dat er iets misgaat bij de combinatie van een Nederlandse simkaart en de Nederlandse taalinstelling. Wanneer je je Xiaomi hebt ingesteld op onze taal en er een simkaart in hebt zitten van een Nederlandse provider, zou dat dit probleem kunnen veroorzaken.
Oplossing
De oplossing is dan ook om je simkaart te verwijderen uit je toestel en hem vervolgens weer probleemloos op te starten. Zonder simkaart is het probleem per direct verholpen, maar dit is natuurlijk alles behalve ideaal. Daarom is er ook een nog betere oplossing die in principe voor iedereen acceptabel zou moeten zijn tot Xiaomi het oplost – waarover trouwens grote twijfels zijn bij enkele boze gedupeerden. Eerst moet je je simkaart uit je smartphone halen om hem op te kunnen starten, vervolgens moet je de taal van Nederlands naar Engels wijzigen (bij taal en invoer in instellingen) en daarna zou je als het goed is gewoon weer de simkaart zonder problemen toe kunnen voegen.
Voorlopig lijkt het probleem zich alleen bij enkele Android One Xiaomi’s te hebben voorgedaan, maar het is natuurlijk onzeker of dit ook bij andere toestellen voorkomt. Het zou dan ook erg fijn zijn als je het kunt melden in de reacties als jij ditzelfde probleem ondervindt bij een andere smartphone dan de Xiaomi Mi A1, A2 of A2 Lite.
Xiaomi Mi A1 en Xiaomi Mi A2
Via: Reddit, Androidworld-forum
Bedankt voor de tip Eric!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb een Alcatel x3, gekocht in Mexico (omdat ik daar woonde). Ben nu terug in Nederland, en heb sinds kort een Nederlandse sim kaart in mijn telefoon. Min telefoon download steeds de laatste update, maar als ik deze wil installeren en mij telefoon vervolgens weer opnieuw opstart, krijg ik een melding dat de update corrupt is en krijg ik mijn telefoon alleen nog aan door een reboot te doen in het systeem. Taal van mij telefoon kan niet naar Nederlands worden gezet en staat op Engels.
Ik ben bezitter van een A1 en heb met dit probleem te maken. De oplossingen die hier worden gedeeld, werken. Maar het zijn geen échte oplossingen natuurlijk.
Die moet vanuit Xiaomi komen. Ik heb, na contact met belsimpel.nl (waar ik de telefoon heb gekocht) verschillende malen gemaild met de – ZWAAR INCOMPETENTE – klantenservice. Na vier keer op rij een ‘oplossing’ heb ontvangen in de richting van: telefoon 20 à 30 minuten opladen en herstarten, de telefoon 10 minuten uitzetten en herstarten etc. verwezen ze me terug naar de ‘local reseller’.
Het probleem wordt dus niet herkend en erkend door onze Chinese vrienden. Ik vrees dan ook dat we een spoedige échte oplossing op onze buik kunnen schrijven.
Bedankt voor deze tips. Ik had eerder op dit probleem gezocht met Engelse woorden, toen niets gevonden omdat het dus een Nederlands probleem was. Stom! volgende keer gewoon direct hier kijken. Dit had ik kunnen weten en dus ook meerdere factory resets kunnen voorkomen 🙁
Shoot, ik kreeg de november update vandaag 17/11 pas binnen op m’n A1, die op Nederlands stond. Ook in de bootloop natuurlijk.
Stom dat ze die update niet hebben ingetrokken of aangepast inmiddels, dit probleem lees ik nu, is al bekend sinds begin november.
any way… grote dank voor forums als deze waar je dan nog een oplossing kan zoeken en vinden voor zoiets. Daardoor heb ik hem niet terug hoeven zetten naar fabrieksinstellingen. BEDANKT!!
Dat was even schrikken, had dit gemist en kreeg net dezelfde problemen bij de update. Gelukkig werkt de hier aangeboden oplossing voor mij ook. Thanks!
Idd, ook hetzelfde probleem met Mi A1. SIM eruit, Engels, pincode sim eraf gehaald en weer op nederlands gezet. Dank voor de oplossing!
Ik heb dit probleem op mijn A1. Gelukkig is het probleem direct verholpen d.m.v. bovenstaande oplossing. Dank daarvoor!
Helaas heb ik de november-patch geïnstalleerd op mijn Xiaomi Mi A1. Ook bij mij de bootloop.
Ik heb de A1 naar fabrieksinstellingen teruggezet. Veel werk en alles kwijt.
gefrustreerd.
Ik kocht mijn Xiaomi Mi A2 anderhalve maand geleden, deed net de update en flipte toen ik deze melding kreeg… Ga dit zo snel mogelijk proberen…
Zojuist heb ik de november-patch geïnstalleerd op mijn Xiaomi Mi A2. Mijn taal is ingesteld op Nederlands en ik kreeg inderdaad ook deze melding. De oplossing die aangegeven wordt in dit artikel werkt prima, dank daarvoor.
Ik kreeg een flikkerend scherm. Gelukkig had ik dit artikel gelezen en hem uitgezet en op Engels gezet, hij doet het nu wel, maar is toch jammer dat die niet op NL kan met autocorrectie bijvoorbeeld.
Ook hier op de A2 van mijn zoon. Opgelost door Sim eruit te halen en Engels in te stellen….
Met de Mi A1 ook het probleem van de bootloop.
Probleem met jullie workaround opgelost! 🙂
Ook update probleem op MI A1 met bootloop
en mijn vrouw ook, zij heeft dezelfde telefoon.
Allebei al een keer factorsettings teruggezet, veel werk van gehad daarna. Was niet gezellig hier!
Nu begonnen ze vandaag allebei weer. Dus nu jullie tip gelezen en ga we dus over op engels tot dat er nieuwe update is
Factory update, taal gewijzigd en sim-code uit gezet en hij staat weer aan maar telefoon lijkt niet meer de oude.
Lastpass met drie nieuwe re-installs aan de gang gekregen maar o.a. Firefox lijkt niet meer (normaal) te gaan werken…
Ik geloof dat mijn sympathie voor Xaomi vanavond een behoorlijke knauw heeft gekregen
Hmm, nu toch weer opnieuw in een bootloop geraakt. Simkaart verwijder, toestel opgestart en in het Engel gezet. Probleem opgelost, maar netjes is het natuurlijk niet.
Het is best frustrerend dat dit al een tijdje bekend is maar de update nog steeds aangeboden wordt. Fijn dat jullie een oplossing hebben gevonden.
Toevallig gisteravond gezien op het toestel van mijn dochter. Uiteindelijk wel een reset gedaan en backup teruggezet. Daarna vooralsnog geen probleem meer gehad. Toestel staat overigens nog steeds op de Nederlands ingesteld.
Mijn Mi A1 heeft hier ook problemen mee! Nederlands als taal en Nederlandse simkaart inderdaad. Toen de telefoon opstartte na de update, ging het scherm steeds maar aan, uit, aan uit. Uiteindelijk zwart scherm met melding dat de data corrupt is en dergelijke.
Simkaart eruit, Engels ingesteld, simkaart er weer in heeft gewerkt. Goed dat hier de (voorlopige) oplossing staat, heel fijn!
Ik had hetzelfde probleem. Gelukkig op kunnen lossen zoals jullie hebben aangegeven. Bedankt!
Hier hetzelfde probleem met mijn MI.
Voorlopig opgelost door SIM kaart uit te nemen en op Engels te zetten.
Mogelijk heeft het er niets mee te maken, maar na restart komen er steeds 2 “Permission requested” voor mijn account voor Google Pinyin Input en voor “Indic keyboard”.
Ik had exact hetzelfde probleem op de A2 lite, maar gewoon de pincode van mijn SIM-kaart halen loste dit probleem meteen op.
De ene wel en de andere niet!!!
Ik had ook de boot-loop en opgelost via factory reset zonder simcard.
Mijn mi A2 heb ik direct (flashsale) bij introductie 24/7 in China besteld.
Komt misschien alleen voor bij de eerste serie?
NL gekochte apparaten hebben die dit probleem ook?
Hoe dan ook, hoop dat Xiaomi het snel oplost!
Mijn Xiaomi mi A2 had hetzelfde probleem. Door alleen de pincode van de Sim te verwijderen is het probleem opgelost en start het toestel weer prima op!
Dus kan het toestel met Nederlandse Sim ook in de Nederlandse taal blijven als de pincode van de sim verwijderd wordt.
Ik heb een MI A1 die op nederlands het probleem gaf. Sim eruit, op egels gezet en sim erin werkte, thanks
Mooie klote als je dit overkomt ? Waarom bij sommige toestellen vraag ik mij af? Heeft iemand dan toevallig een app op zijn/haar telefoon staan die conflicteert op dat moment? ?
Ik heb geen problemen gehad na de update (A1)
Ook bij mij de bootloop (simkaart van Simpel). Terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt niet, bij het opnieuw installeren wordt de novemberupdate gewoon weer meegepakt en blijft het probleem bestaan. Er rest dus niets anders dan de systeemtaal te veranderen. Simpin op 0000 zetten is natuurlijk riskant in geval van diefstal.
2x Mi A1 en 1x Mi A2 via terugzetten fabrieksinstellingen, en vervolgens opgestart in Engelse taal met als locatie Nederland. Via backup Google is alles weer teruggezet. Wachten op een herstel update van Xioami m.b.t. Nederlandse taal. Kan zo voorlopig verder.
Heb hetzelfde probleem gehad !
Heb de nieuwe software van Xiaomi gedownload , bootloader unlocked , en via een omweg de software geïnstalleerd
Nu draai ik de nieuwste software met october patch en heb nergens geen last meer van
Ik heb voor het update van mijn A1 de sim pin uitgezet. Hierdoor geen probleem bij het opstarten. Hopelijk is er snel een fix, zodat ik de pin weer aan kan zetten
Het beste wat je kunt doen is de lock van je pincode vandaan halen. Hiervoor heb je wel een 2de telefoon nodig. Of je moet je systeem taal aanpassen, code er vanaf halen en weer terugzetten.
Ook hier een bootloop gehad met een A2. Was eigenlijk gelijk bij het uitkomen van de patch. Was nog niets over te vinden op internet. Daarom uiteindelijk maar een reset uitgevoerd.
A2 lite – geen enkel probleem (Telenet – Nederlands (België))
Hier geen enkel probleem met de november update op mijn A2. Taal staat op Nederlands, en ik gebruik een Simpel simkaart.
En dit is dus de reden kindertjes, waarom men niet zo update geil moet zijn. Wacht lekker tot de kinderziektes eruit zijn en ga dan updaten als je zooo nodig moet.
Jullie vergeten nog te melden dat je na het op Engels zetten je er ook nog voor kan kiezen je simcode op 0000 te zetten, waarna je telefoon weer op Nederlands kan worden gezet…
Mijn mi a2 staat standaard op engels ingesteld, November update draait zonder problemen, ligt dus idd aan de Nederlandse taal instelling