WhatsApp gaat meer doen met advertenties. Het wil je reclame gaan tonen als je de status van iemand uit je lijst opent. Het blijft een vaag gegeven binnen WhatsApp: er wordt vaak geflirt en gesproken over het toevoegen van advertenties, maar tegelijkertijd zien we het -gelukkig- tot op heden nog niet bewaarheid worden in de app zelf. Kan dat nu anders zijn?
Advertenties op WhatsApp
Alles in de wereld wordt duurder en dat zal ook gelden voor Meta, dat WhatsApp runt. Het kan maar net dat duwtje in de rug zijn waardoor het besluit om WhatsApp inderdaad van reclame te voorzien. WhatsApp-topman Will Cathcart heeft gezegd (via TechCrunch) dat de advertenties niet in je inbox komen, waar e het vaakst bent, maar ergens waar je ze niet direct ziet. De statuspagina van een ander kan dan een goede plek zijn.
WhatsApp wil duidelijk zorgen dat je er niet te veel last van hebt, maar tegelijkertijd kun je je afvragen hoe logisch het is om het aan iemands profiel te verbinden. Als je het voor in iemands status laat zien, dan kan het overkomen alsof diegene zich associeert met dat waar de reclame voor wordt gemaakt. Aan de andere kant: waar moet het anders? Hij zegt dat het geen optie is om het meteen te tonen als je de app opent. Dat zou echt voor te veel irritatie zorgen. Ook moet WhatsApp oppassen, want altetnatieve apps zoals Telegram en Signal liggen op de loer.
Reclame binnen WhatsApp
Het is ook niet duidelijk watvoor reclame we kunnen verwachten. Is het zoiets als op Instagram, en is het heel gepersonaliseerd, of is het juist meer zoals free-to-play-apps met gametrailers waar je dan 30 seconden naar moet kijken? Er wordt ook gezegd dat het misschien een plek is voor bedrijven om hun kanaal te promoten. Ook is het niet duidelijk in hoeverre de advertentie het hele beeld beslaat: kun je nog wel wat zien, of word je echt gedwongen om een x aantal seconden naar een fullscreen-advertentie te kijken?
Het lijkt erop dat de status een wat minder irritante plek is en daardoor wel een ‘goede’ plek. Het is alleen de vraag of WhatsApp het ditmaal echt aandurft.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ach, exact ditzelfde bericht komt al sinds Meta WhatsApp heeft overgenomen met regelmaat weer boven drijven.
Ik hoor het al jaren en tot nu toe hebben we er nog nooit wat van gezien.
Mij maakt het niet uit. Ik gebruik al jaren niks van Meta.
Signal is de messenger die ik al jaren voor AL mijn contacten gebruik.
De Overheid verbied haar werkgevers het gebruik van WhatsApp bij werkgerelateerde communicatie en adviseert in plaats daarvan Signal te gebruiken.
Dat is niet voor niets.
Overigens is het ook niet toegestaan om erg gevoelige in formatie via welk messenger systeem dan ook te communiceren maar voor andere werkgerelateerde communicatie dient Signal te worden gebruikt.
Ik open nooit een status, dus dat scheelt weer.
Denk dat mijn VPN adblocker of anders mijn private DNS het wel tegen zullen houden
Dit kon natuurlijk niet uitblijven. Het is niet de vraag of ze WhatsApp gaan uitmelken, maar wanneer..
Gewoon betaalde app van maken, de anderen kunnen ook niet gratis blijven.
Waarom?
Het is al 14 jaar gratis.
Waarom zou dat nu ineens niet meer kunnen?
Omdat Europa rommelt aan het verdienmodel van Meta.
Gratis staat gelijk aan data vergaren.
Waarom? Omdat er geld mee verdient wordt. Daarom.
Reclames in Whatsapp, ik voel me net een melkkoe van Mark Zuckerberg worden ?
Dat was je al. ?
Jij bent het product, dat moet je nu zo langzamerhand wel begrijpen.
Gratis bestaat niet. Je betaalt met jou gegevens
Meta weet exact hoe vaak jij met elk van je vrienden en familie appt. Meta weet ook wie de vrienden van jou vrienden zijn.
Hierdoor kan Meta weer vrij nauwkeurig te weten komen welke sociale status je hebt enz.