Meta doet waar we al jaren voor vrezen: WhatsApp krijgt advertenties. De app was voorheen fijn advertentievrij, maar verschillende onderdelen binnen de WhatsApp krijgen ze nu toch. Er is ook goed nieuws: je chats blijven voorlopig vrij van commerciële uitingen.

Lees verder na de advertentie.
Advertenties op WhatsApp
De advertenties zitten in twee onderdelen: de Status, dus de ‘Stories’ van WhatsApp die je kunt zien als je op iemands avatar tikt wanneer daar een gekleurde ring omheen staat. Maar ook kanalen. Het gaat dan om kanalen die worden gepromoot door Meta, maar ook als je een abonnement hebt op een bepaald kanaal.
Lees verder na de advertentie.
Het blijft dus gelukkig wel binnen de Updates-sectie binnen de chatapp. Je ziet straks dus niet alleen een statusupdate van je vrienden of familieleden, er komt ook dan ook gesponsorde content voorbij: reclame dus.
Meta speelt al jaren met het idee om meer uit WhatsApp te halen op commercieel gebied. Het is natuurlijk enorm lucratief voor het bedrijf, want WhatsApp is op veel plekken de nummer 1 manier om met elkaar in contact te blijven. Dat is bijvoorbeeld in Nederland het geval. Met zoveel ogen op je app kun je veel geld vragen voor mensen die erin willen adverteren. Adverteerders weten tegelijkertijd dat hun content waarschijnlijk veel wordt bekeken.
Al moeten we nog zien of dat ook voor ons in Nederland geldt: we zijn doorgaans iets minder fanatiek met het delen van statusupdates, omdat we dat voornamelijk in Instagram en Snapchat lijken te doen. Maar Kanalen lijken wel populairder te zijn, dus mogelijk zien we op die manier alsnog veel reclame voorbijkomen.
Lees verder na de advertentie.
Financieel slim van Meta
Meta gaat er financieel waarschijnlijk flink op vooruit. Vorig jaar heeft Meta meer dan 150 miljard euro verdiend met advertenties. Het is afwachten of gebruikers van WhatsApp ook zo enthousiast zijn: veel mensen waarderen de app juist meer omdat hij dat niet heeft. Het is in ieder geval goed dat het niet in gewone chats voorbijkomt en dat zou ook niet heel binnenkort gaan gebeuren, stelt Meta. Kom je dus nooit op het Update-tabblad, dan krijg je waarschijnlijk niets van die commerciële uitingen mee.
Wat vind jij van deze stap? Deel het in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ze doen maar. Ik gebruik die status en kanalen toch niet.
Dan gaan we toch gewoon naar Signal? Betere privacy ook.
2025 Just the way it is
Dat is te gek voor woorden om nu ook nog via WhatsApp reclame uit te voeren ze verdienen al genoe die meta ik hoop dat iemand is die er iets op kan vinden dat de reclame kan worden geweigerd op WhatsApp
Relatie met WhatsApp omzetten naar Signal. Onbegrijpelijk dat die schandalige, misselijk makende woekerwinsten nog verder opgevoerd moeten worden. Wat bezielt zo’n ondernemer om klanten te kwellen met reclame. Het is te gek voor woorden.