OnePlus heeft recent zijn OnePlus 12 aangekondigd en daarbij viel het aantal jaar dat het toestel op updates kan rekenen wat tegen. Vijf jaar beveiligingsupdates en vier besturingssysteemupdates. Op zich helemaal niet zo heel slecht, maar het gaat duidelijk niet mee in de trend van Fairphone, Google en Samsung met een updatebeleid van minimaal 7 jaar. Waarom niet? Omdat je je telefoon moet zien als een broodje, stelt topman Kinder Liu.

Lees verder na de advertentie.
Updatebeleid OnePlus
In een interview met Tom’s Guide verklaart hij zich nader: “Sommige fabrikanten zeggen nu dat het beleg op hun broodje de software van de telefoon is en dat je dat over zeven jaar nog steeds kunt eten. Maar wat ze er niet bij zeggen is dat het brood zelf, de gebruikerservaring, misschien wel flink staat te schimmelen na vier jaar. Een software-updatebeleid van 7 jaar is niet zo interessant als de rest van je ervaring met de telefoon slecht is.”
Liu stelt dat langere software-updates er compleet naast zitten en doelt dan vooral op de ervaring die je hebt. Daarnaast ziet hij het ook niet al te positief in voor de batterij van het toestel. Softwareupdates kunnen heel goed zijn, maar als je hardware het uiteindelijk niet weet bij te benen⦠“Als onze concurrenten zeggen dat hun softwarebeleid zeven jaar meegaat, vergeet dan niet dat de batterij van hun telefoon dat misschien niet doet.” Hij zegt dat tests met OnePlus 12 hebben uitgewezen dat het toestel snelle en soepele prestaties levert voor vier jaar.
Het is duidelijk dat hij vooral voor de gebruikerservaring gaat en volgens hem past daar dus geen lang updatebeleid bij. Verwacht dus binnenkort geen aankondigingen van het merk over een verlengd updatebeleid.
Wat vind jij, denk je dat Liu wel gelijk heeft over de updates, of over de batterijslijtage? Deel jouw mening in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Dit is onzin als het gaat om flagships en telefoons uit de hoge middenklasse. Die kunnen best 7 jaar mee als de accu en laadpoort gemakkelijk vervangen kunnen worden. Budget modellen kunnen ongeveer 4 of 5 jaar mee afhankelijk van de hardware. Vergeet niet dat een Samsung S8 qua specificaties nu een budget telefoon is met slechtere specificaties dan een A25 terwijl hij wel bijna 3 keer zo duur was.
S8 was €799 en A25 is €300.
Ik had een OnePlus 9 Pro, gekocht in 2021, de laatste beveiligingsupdate dateert van april 2022, daarom overgestapt op Samsung.
OnePlus komt zijn update beloftes nog steeds niet na.
Mijn 9pro staat gewoon op 5 januari 2024, dus de update is gewoon beschikbaar en komt OnePlus gewoon zijn afspraken na.
Wat een onzin reactie van die man.
Hij zegt eigenlijk dat zij wel even bepalen wanneer het voor de consument tijd wordt om een nieuw toestel aan te schaffen en hoe de consument het gebruik van zijn/haar toestel ervaart.
Ik heb hem het woord duurzaam niet één keer horen noemen.
Het enige doel is zo veel mogelijk toestellen verkopen en voor de consument beslissen wanneer een toestel vervangen dient te worden.
Hij wil consumenten doen geloven dat er zoveel innovatie op de smartphone markt is dat een toestel van 7 jaar oud een dermate ‘verouderde’ gebruikerservaring zou geven dat je er vrijwel niet fatsoenlijk meer mee zou kunnen werken.
In werkelijkheid is de innovatie op dat gebied er al jaren uit.
Alles wat het grootste deel van de gebruikers met hun toestel doen kun je ook gewoon doen met een toestel van 7 jaar oud.
Alleen de getallen zijn in de loop der jaren steeds verhoogd en gebruikt als selling point. Meer Mb’s en meer Mhz. en meer Nits.
Maar 99,9% van de apps die gebruikers gebruiken werken gewoon ook met de Mb’s, Mhz, en Nits van 7 jaar terug.
Zelfs op camera gebied is de innovatie er nu wel uit en richten fabrikanten zich op het produceren van fake afbeeldingen d.m.v. AI om nog iets van innovatie er aan toe te voegen.
Wat een BS van Oneplus. Lekker links laten liggen die zooi ?
Dat OnePlus (BLK electronics) dit zegt verbaast me niks. Al enige jaren hebben ze flink wat gedoe met updates uitbrengen. Zoals bijvoorbeeld de OP7 update naar 12 waarbij het laden niet werkt, OPPO find 2 pro die simpelweg niet wilde updaten naar 11. Gek genoeg zijn de “broodjes” bij BKK electronics wel goed maar is juist hun beleg slecht.
Ik heb een collega die al zeker 6 jaar dezelfde telefoon heeft en die denkt er heel anders over dan deze meneer. Uiteindelijk gaat het er de consument niet om of het nodig is maar of een fabrikant niet hun toenmalige dure flagship laten vallen boot de volgende nieuwe.
OnePlus zet de dalende lijn voort, chapeau! ?
Lekker Bullshit OnePlus
1, Zorg dat de batterij vervangbaar wordt.
2, Mensen met een toestel van 7 jaar hebben niets op gebruikerservaring, die willen veilige bankzaken en bereikbaar zijn.
Toch maar eens verdiepen in Nothing Phone.
Helemaal met je eens kerel.
Daarbij wil ik als derde punt toevoegen dat de specificaties meer als voldoende om zeven jaar uit te houden zeker voor de meeste mensen en iemand die bijvoorbeeld de S24 over 2 a 3 jaar nieuw koopt omdat telefoon dan flink is afgeprijsd daarbij nog altijd 4 a 5 jaar Android-updates over heeft en dit ==> is bij One Plus nog maar 1 of 2 jaar.
Met andere woorden als je niet meteen binnen 1 jaar nieuw koopt is telefoon totaal niet interessant.
Dus gewoon zwaar onzinnige uitspraken van One Plus en hoop dat ze het merken in hun verkoop dit jaar !
Meer Updates en vervangbare batterij is wat de klanten willen ipv steeds nieuwe telefoon kopen terwijl specificaties van huidige toestel nog meer als top zijn.