Volgende Androidversie
Vandaag hoorden we een tweetal geruchten over Android 4.3. De nieuwste versie van Android zal mogelijk op 10 juni worden aangekondigd en er staat ons blijkbaar een witte uitvoering van de Nexus 4 te wachten. Daarnaast komt er een nieuwe uitvoering van de Nexus 7 die volgens de geruchten ergens in juli verkrijgbaar zal moeten zijn. Beide apparaten hebben volgens de geruchten echter één ding met elkaar gemeen: ze draaien op Android 4.3. Nu weten we zo goed als niets over deze aankomende update, maar door de presentatie van de Google-medewerkers weten we in ieder geval dat er wéér enorme verbeteringen zullen plaatsvinden op het gebied van interfacesnelheid. Waarom kondigde Google de nieuwe versie van Android dan niet aan afgelopen woensdag? Als de nieuwe Androidversie toch al bijna gelanceerd zal worden, dan zou een aankondiging op een groot podium waar Google de aandacht van de hele wereld heeft niet misstaan. Nee, volgens Google is Google I/O voor ontwikkelaars en moet de focus ook weer meer naar de ontwikkelaar. Er werden relatief weinig grote aankondigingen gedaan dit jaar en de meeste van deze aankondigingen waren inderdaad gericht op ontwikkelaars.
Verbeteringen in accuduur?
We hebben het de laatste tijd vaak gehad over mogelijke nieuwe functies van Android en het wensenlijstje is momenteel niet heel erg lang. Er is wel één wens die bij veel mensen terug komt en dat is een verbeterde accuduur. Bij Android 4.1 (Jelly Bean) werd er bij Google intern gewerkt aan Project Butter, een project dat gericht was op het verbeteren van de snelheid van de interface van Androidapplicaties. Bij Android 4.2 (ook Jelly Bean) deden er geruchten de ronde over Project Roadrunner, een project dat gericht zou zijn op de optimalisatie van de accuduur. Hier hebben we bij Android 4.2 in ieder geval niets van teruggezien. Wel weten we dat Larry Page het verbeteren van de accuduur één van de speerpunten van Android heeft gemaakt. Mogelijk gaan we daar dan ook meer van terugzien bij een volgende Androidversie en ook bij nieuwe Androidapparaten, alhoewel de optimalisatiemogelijheden beperkt zijn. Het grootste gedeelte van de stroom van een toestel gaat naar het scherm en andere hardware en verbeteringen in het accugebruik van dit soort hardware zal waarschijnlijk een hardwareupgrade vereisen. Er valt bij Android echter nog wel wat winst te behalen, ook op het gebied van accuduur. De nieuwe locatiediensten die Google afgelopen woensdag aankondigden kunnen het accugebruik van toepassingen die plaatsbepaling gebruiken enorm af laten nemen. Een andere mogelijkheid is het beperken van het stroomgebruik van de grafische chip en processor, mogelijk door processen te optimaliseren.
Verbeteringen in snelheid
Vanmorgen keek ik de Google I/O-instructiesessie van Romain Guy en Chet Haase terug. Deze mannen werken aan de technische kant van de interface van Android en werken onder meer aan animaties. Chet Haase doet naast zijn baan als Androidontwikkelaar bij Google nog iets interessants: hij is stand-up comedian. Dat is ook te merken aan de introductie die de twee heren hadden voorbereid: ze begonnen met een grap. “Vorig jaar presenteerden we hier Android 4.1, vlak daarna kwam Android 4.2. Vandaag presenteren wij… onze sessie over graphics & performance”. Geen aankondiging van Android 4.3 dus, maar dat weerhield de heren er niet van om tóch te praten over de nieuwe Androidversie. Ze hebben het in hun presentatie, die je onderaan dit artikel kunt terugkijken, over nieuwe verbeteringen in een aankomende Androidversie. Nou ja, ze hebben het over ‘een nieuwe Androidversie die er misschien wel of niet komt’ en ‘een fictieve aankomende Androidversie’. Wát ze vertellen is in ieder geval erg interessant. Project Butter heeft gezorgd voor enorme verbeteringen wat betreft de snelheid van interfaces op Android, maar er blijken nog veel meer verbeteringen mogelijk te zijn. Ontwikkelaars moeten vaak nog te veel moeite doen om een applicatie optimaal te laten functioneren, zeker op niet-toptoestellen. Schijnbaar zijn er veel snelheidsverbeteringen mogelijk wanneer je de grafische chip van een smartphone (de GPU) gelijksoortige taken geeft. Wanneer je een interface van een applicatie opzet, dan is het volgens de Google-medewerkers beter om de GPU eerst alle knoppen te laten tekenen, dan alle tekst en dan alle plaatjes. Alle onderdelen kunnen dus het beste worden gegroepeerd. Dit moest voorheen handmatig gebeuren, maar zal in een volgende update van Android automatisch gebeuren. Dit kan voor enorme snelheidsverbeteringen zorgen. In een demonstratie die Guy geeft, laat hij zien dat de GPU met deze nieuwe verbeteringen bij het weergeven van de Google+-applicatie slechts 39 keer wordt aangeroepen, terwijl dat voorheen 90 keer was. Hij geeft aan dat ontwikkelaars hier niets voor hoeven te doen: je applicaties worden automatisch een stuk sneller en beter volgens hem.
Meerdere processorkernen
De interface van Android wordt weergeven door één proces, een zogenaamde thread. Historisch gezien was dat geen probleem en zorgde dit er voor dat er geen interfacezaken door elkaar heen zouden lopen. Met de introductie van processors met meerdere kernen en ook grafische chips met meerdere kernen, kwam er echter meer kritiek op Android. Het besturingssysteem zou niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die meerdere kernen bieden. Dit effect wordt wat overdreven, aangezien het onderliggende Linux-systeem waarop Android draait automatisch berekeningen toewijst aan verschillende processorkernen, waardoor er wel gebruik gemaakt wordt van de verschillende kernen. In hun presentatie geven Guy en Haase aan dat er voor de volgende Androidversie verbeteringen in dit proces gemaakt zijn. Nog steeds is er één hoofdthread die het weergeven van de interface verwerkt, maar bepaalde onderdelen worden verdeeld over de verschillende processorkernen. Wanneer je bijvoorbeeld gebruikt maakt van schaduwen, worden de berekeningen hiervoor gedaan door meerdere kernen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van niet-rechthoekige vormen als cirkels. De genoemde verbeteringen zouden naast voor een vloeiendere interface ook voor accubesparingen kunnen zorgen.
Volledige presentatie
Hieronder vind je de volledige presentatie van Romain Guy en Chet Haase.
Snelle aankondiging
Gezien de geruchten en het feit dat Google zelf al melding deed op één van zijn pagina’s verwachten we dat het niet al te lang meer duurt voordat de nieuwe verbeteringen in de vorm van Android 4.3 gepresenteerd gaan worden. Of het 10 juni gaat worden, is voorlopig nog maar even afwachten. De snelheidsverbeteringen zien er in ieder geval goed uit en kunnen er voor zorgen dat applicaties nog soepeler aanvoelen, ook zonder dat ontwikkelaars hier heel veel aandacht aan hoeven te besteden.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Hi Sander, ervaar jij op je nexus apparaten (met name nexus 4) ook wifi problemen? Heb Google benaderd maar al hun antwoorden zijn nietszeggend, ze draaien om het issue heen…
Grappig dat ze hun voorstelling doen met een macbook.
even over die nieuwe Nexus 7, o de google io was er tijdens de demonstratie van Android studio een deel waar ze lieten zien hoe je je app in androidstudio kan simuleren op verschillende apparaten. daar stond ook een Nexus 7 achter met daarachter “(7,3″)” zou de nieuwe nexus 7 dus 7.3 inch zijn?
Klinkt allemaal mooi, Android moet verder geoptimaliseert worden op gebied van batterijduur en prestaties, ik klaag niet met een HTC One loopt alles vloeiend maar het is vergelijkbaar met iOS/WP 8 die het met mindere hardware even goed doen.
ik dacht dat al in 4.0 of 4.1 zat dat zijden ze toch of niet?
Gelukkig, android kan echt wel wat efficiënter zijn processor gebruiken.
Een belangrijke verbering is: https://developers.google.com/events/io/sessions/325337477
Die Romain Guy heeft echt een briljant accent :P, anyway, dit ziet er goed uit!
Mijn Nexus 7 kan niet wachten
Sounds good! We zullen zien! 🙂