Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Vanaf nu bescherming van betaalde applicaties met licenties

Sander Tuit
Sander Tuit
27 juli 2010, 21:14
2 min leestijd
Vanaf nu bescherming van betaalde applicaties met licenties

Lees verder na de advertentie.

Momenteel is het mogelijk om een applicatie op Android die is voorzien van kopieerbeveiliging te delen met andere gebruikers als je root-toegang hebt. De applicatie kan dan (illegaal) met iedereen gedeeld worden, inclusief gebruikers die hun toestel níet geroot hebben.

Problemen met huidige beveiliging

Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de iPhone waarbij het installeren van illegale applicaties alleen gaat na een jail-break, kun je je voorstellen dat de hoeveelheid illegale apps op Androidtoestellen hoger zal liggen. Voor veel ontwikkelaars is dat erg vervelend, aangezien ze de ontwikkelingskosten van hun applicaties niet terugverdienen.

Aan de andere kant zijn er nog meer problemen met de huidige implementatie van de kopieerbeveiliging op Android. Wanneer een toestel een ontwikkelaarstoestel is, is het (officieel) niet mogelijk om applicaties die voorzien zijn van kopieerbeveiliging te installeren. Dit, in combinatie met de toch al zwakke beveiliging, was een reden voor veel ontwikkelaars om helemaal geen kopieerbeveiliging te gebruiken.

Het nieuwe licentiesysteem zou voor beide problemen een oplossing kunnen leveren. Het grote voordeel van een licentiesysteem is de flexibiliteit. Het zou bijvoorbeeld in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn om verschillende licenties voor één applicatie aan te bieden. Een voorbeeld is een licentie voor het gebruik van navigatiesoftware. Je zou dan kunnen denken aan verschillende licenties voor verschillende kaarten, maar ook voor verschillende duren. Wil je een kaart van Europa voor een maand? Moet mogelijk zijn! Je betaalt dan een minder hoog bedrag in één keer.

Meerdere kopieën per gebruiker

Het systeem op dit moment is in principe wat simpeler. De applicatie kijkt naar of de gebruiker die de app gekocht heeft via zijn Google-account ook daadwerkelijk de gebruiker is die de app nu opstart. Wat dat betreft zou het ook mogelijk moeten zijn om een applicatie op meerdere eigen toestellen te gebruiken.

Overigens gaat de beveiliging van betaalde apps niet met terugwerkende op reeds gepubliceerde apps werken. De applicaties moeten namelijk eerst door de ontwikkelaar geüpdatet worden om de nieuwe licentiesstructuur te ondersteunen.

Eén van de problemen van een licentiesysteem is dat er een internetverbinding vereist is. De applicatie moet immers aan de Google-server vragen of de huidige gebruiker daadwerkelijk de applicatie heeft gekocht. Hoe er om wordt gegaan met het gebrek aan verbinding ligt aan de ontwikkelaar zelf. Het is dus mogelijk om gebruikers zonder internetverbinding gewoon toegang te geven tot een app.

Offline gebruik

Ook zullen gebruikers de licentie-check in de achtergrond kunnen laten draaien, zodat er geen vertraging is bij het opstarten van de app.

Het nieuwe licentiesysteem is vanaf nu te gebruiken. Voor mensen die zich in markten bevinden waar nog geen betaalde apps te verkrijgen zijn is het nieuws wat minder goed. Laten we hopen dat wanneer er meer betalingsmogelijkheden komen, er ook meer markten betaalde applicaties zullen toelaten.

Bron: Google Developers en Android-documentatie

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

11

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

7 september 2010, 20:51

Ik ben sinds enkele weken abonneé met een betalend lidmaatschap van Log MeIn.Ik ben dus nog steeds zoekende om de juiste instellingen te vinden. Mijn computer moet eens een onderhoud beurt krijgen omdat hij erg langzaam is geworden.Ik veronderstel dat dit bij logmein Pro2 mogelijk is en zou eens graag de juiste programma’s willen vinden .Hopelijk dat dit bericht mij iets verder helpt.In afwachting verblijf ik met vriendelijke groet,
Jan Sauve.

29 juli 2010, 13:08

“Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de iPhone waarbij het installeren van illegale applicaties alleen gaat na een jail-break, kun je je voorstellen dat de hoeveelheid illegale apps op Androidtoestellen hoger zal liggen. Voor veel ontwikkelaars is dat erg vervelend, aangezien ze de ontwikkelingskosten van hun applicaties niet terugverdienen.”

Het is de vraag of dit ook echt zo is. Bij bijvoorbeeld muziek zijn de effecten soms juist het tegenovergestelde. Niet voor niets zijn veel muziekwinkels van DRM afgestapt.

28 juli 2010, 18:01

Joepiedepoepie!! We krijgen licenties!!!

Een beetje kritiekloos pro-industrie overgeschreven stukje. Wat is er nou, voor gebruikers, positief aan afgeschermde licentie-software? Apps zijn geen dure windows of office-programma’s, maar handige tooltjes die meestal maar een paar euro of minder kosten. Voor dat geld ga ik echt niet lopen klooien met het kopiëren van bestandjes via een sd-kaartje of zo. En voor die paar mensen die dat wel doen… soit! Ik durf te wedden dat het inkomstenverlies door dit soort praktijken verwaarloosbaar klein is. In ieder geval is het de maatregelen niet waard.

En, laten we eerlijk zijn, dankzij gratis software en een gemeenschap die de buik vol had van dat licentie-gedoe danken we linux en uiteindelijk dus ook android. Kruip dus niet zo ver in de kont van de industrie en vergeet niet dat openheid Android groot moet maken en houden.

28 juli 2010, 12:08

Wel slecht dat je dan app’s niet offline kan draaien(in het buitenland heb ik geen bundel voor m’n data verbinding!)(zal wel iets voor gebouwd worden)

28 juli 2010, 12:03

Ik begrijp dat het te makkelijk is om bepaalde programma’s te installeren zonder ze te kopen, maar dan mogen ze wel ook meteen iDeal of iets dergelijks mee nemen om te betalen.
Ik gebruikte tot gister een android toestel(ik mag deze branded HTC Desire terug sturen dus zit voorlopig zonder android) waar ik veel alternatieven had draaien voor betaalde app’s, alleen met games word dat lastiger. Voor een paar euro euro wil ik best een app of game kopen(die ik veel wil gebruiken) maar ik heb geen creditcard of paypal.. in zo een situatie dwing je iemand of om een paypal aan te maken, of het duistere/illegale pad op te sturen… Toch denk ik dat er op site’s als XDA toch wel een omweg zullen vinden voor die licenties.

28 juli 2010, 11:27

Heb maar een betaalde app op mijn toestel (launcher pro) welke ik betaald heb met Paypall. Voor de rest heb ik eigenlijk overal wel een gratis alternatief voor kunnen vinden.

28 juli 2010, 1:07

Laat ik eerlijk zijn, het eerste wat ik dacht was “damn”.. Maargoed, eerlijk is eerlijk, het is nu té makkelijk en de developers verdienen natuurlijk gewoon hun geld. Hopelijk zijn we nu ook van belachelijke constructies af die sommige developers hebben bedacht..

27 juli 2010, 23:54

Mijn gevoel zegt me dat deze licentie issue de grote rem op alternatieve betalingsmethoden is geweest. Als deze licentieserver bestaat kan er ook eenvoudiger een derde partij aangekoppeld worden voor de betalingsstatus. Andersom is moeilijker: eerst betalingsalternatieven invoeren en later een licentieserver…

27 juli 2010, 23:41

als je niet eerst meer manieren van betalen bedenkt, natuurlijk komt er dan minder geld in het laadje. Programma’s illegaal installeren kan, maar die verschijnen dan toch niet in de market, dus kun je ze ook niet updaten. Als er meer betalings mogelijkheden waren zouden toch veel mensen de app gewoon kopen.

27 juli 2010, 23:33

Laat ze nou maar opschieten met meer betalings mogelijkheden, dan is iedereen blij.

Amerikanen en CreditCards, niet normaal

27 juli 2010, 23:24

Mooi dat ze daar aan werken, het was inderdaad té makkelijk om gekochte applicatie illegaal te verspreiden.